Jump to content

Hvordan best få av en Anchorlift ankersvivel med strippede skruer ?

dennrick

Recommended Posts

Jeg demonterte denne konfigurasjonen ganske greit for et par-tre år siden for å sette på en lyr-sjakkel mellom svivel og anker. Etter en reparasjon av ankerrullen etter at vi fikk en uheldig gjest innpå den ifjor, så har de som lagret båten vår i vinter strippet umbrakoskruene. De monterte dette sammen igjen uten sjakkel. Bildet viser typisk hvordan dette kan komme opp igjen uten sjakkel, og det er derfor jeg nå vil få på en sjakkel igjen slik at strekkreftene er på linje med anker og kjetting. Da kan det jo hende jeg slipper å miste anker og få båten på en annen båt sin ankerrulle eller enda verre :flag_bp:

Kjøpte ny Anchorlift svivel idag, og vet hvordan jeg skal montere dette etter en tidligere tråd.

Det jeg lurer på nå er hvordan jeg best skal få den gamle av. Jeg antar at svaret er å borre ut skruene fremfor å gå på med vinkelsliper. Jeg har nemlig vinkelsliperi båten sammen med vernebriller. Hva tenker dere?

Jeg poster uansett dette, for det med umbraco skruer på svivelen til Anchorlift som også er ganske grunn, later ikke til å være en spesielt god løsning. De skal monteres med locktite, og det blir jo da superlett å ødelegge skruene ved demontering.

Dersom det likevel er noen som mener jeg bør gå på med vinkelsliper, så gi meg et tips om hvor jeg bør gå til angrep:smiley:

Svivel.jpg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

@Komodo Ikke noe mer enn at de ikke virker lengre. Ingenting biter, så det å skru ut skruen er det bare å glemme.

Jeg har demonert nå. Jeg borret ut begge to. Med hånddrill. Monterer ny imorgen med sjakkel.

Kanskje det ikke er så dårlig løsning likevel. Svivelen er sikkert ikke designet for demontering. Montert riktig med loctite/annet lurium, så sitter jo skruene som bare det.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Det visste jeg ikke, og jeg visste heller ikke hva de hadde brukt. Nå er det montert igjen, og jeg har sikret skruene med et slags industrielt superlim ihht han jeg snakket med på "Wurth". Det skulle også tåle saltvann og alt som Satan måtte slenge i ankeret's retning.

Jeg er ganske sikker på at jeg senere isommer poster en "Jeg har mistet ankeret" tråd :smiley:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...