Karlsenkystfiske Startet 15.Juni.2021 Del på Facebook Startet 15.Juni.2021 Er det noe standardsignal som tankmålere pleier sende til instrumentet/viseren? Eller varierer det fra system til system? Jeg har ingen tankmåler ombord, og har forsåvidt ingen behov for det. Men når min Faria oljetrykksmålet begynte å tulle falt jeg for fristelsen til å kjøpe dette billige Kina instrumentet istedet for å kjøpe en ny "kvalitetsklokke". Pakken inneholdt at man trengte bortsett fra tankmåler, og det hersens instrumentet piper ustanselig for tom tank selv om ingenting er koblet til den lille hvite ledninga som skal til tankmåler. Lurer på om det kanskje går å koble på et eller annet som kan imitere full tank? :) Eller finne en rimelig tankmåler som bare skal kobles til èn ledning. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 16.Juni.2021 Del på Facebook Svart 16.Juni.2021 Alle tankmålere har bare en ledning. Men du kan koble den ledningen din til minus. Da blir det full tank på instrumentet etter europeisk standard oppsett. Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 16.Juni.2021 Del på Facebook Svart 16.Juni.2021 Måleinstrumentet sender strøm gjennom giveren og måler motstanden. Motstanden endres når flottøren heves eller senkes. Det finnes ulike standarder for dette. Du må passe på at du har en giver som følger samme standard som måleinstrumentet. Europeisk standard: 0-180 Ohm Amerikansk standard A: 240-30 Ohm Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 17.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2021 Cerberus skrev On 16.6.2021 at 6.31: Alle tankmålere har bare en ledning. Men du kan koble den ledningen din til minus. Da blir det full tank på instrumentet etter europeisk standard oppsett. DET skal prøves! Jeg prøvde å koble på 12V. Da startet bare instrumentet å fortsatte med pipinga ;) Frivakt skrev On 16.6.2021 at 9.02: Måleinstrumentet sender strøm gjennom giveren og måler motstanden. Motstanden endres når flottøren heves eller senkes. Det finnes ulike standarder for dette. Du må passe på at du har en giver som følger samme standard som måleinstrumentet. Europeisk standard: 0-180 Ohm Amerikansk standard A: 240-30 Ohm Fantastisk info! Så hvis jeg får tak i en motstand på 180 ohm, er det sjangs for at det vil vises som full tank? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 17.Juni.2021 Del på Facebook Svart 17.Juni.2021 Hvis du leser mot slutten av ‘Description’ på linken på AliXpress så er dette en oljenivåmåler ser det ut til? Det angis 5-1000 Ohm. Den kan også deaktiveres i settingene (alternativt programmeres iht motorens standard). Å deaktivere må vel være det enkleste? Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 18.Juni.2021 Del på Facebook Svart 18.Juni.2021 Karlsenkystfiske skrev for 8 timer siden: Så hvis jeg får tak i en motstand på 180 ohm, er det sjangs for at det vil vises som full tank? Nei som sagt. Med sensor kabelen til gods så viser det fullt. Altså er målere i europeisk standard 0 ohm fullt utslag og 180 null utslag på instrumentet. Dette gjelder alle instrumenter på dashen og er en fin måle å feilsøke på hvor feilen ligger om et instrument ikkje gir utslag. Men siden dette er et multiinstrument for verdensmarkedet så kan parametre antagelig endres etter kor det skal brukes i menyen. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.Juni.2021 Del på Facebook Svart 18.Juni.2021 Karlsenkystfiske skrev for 12 timer siden: Så hvis jeg får tak i en motstand på 180 ohm, er det sjangs for at det vil vises som full tank? Hvis du monterer inn et potmeter med riktig motstand isteden for å koble rett på minus, kan du velge hvor mye du har på tanken Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Karlsenkystfiske Svart 18.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2021 Fantino skrev for 19 timer siden: Hvis du leser mot slutten av ‘Description’ på linken på AliXpress så er dette en oljenivåmåler ser det ut til? Det angis 5-1000 Ohm. Den kan også deaktiveres i settingene (alternativt programmeres iht motorens standard). Å deaktivere må vel være det enkleste? Jo jeg har lest, men klarer fortsatt ikke se hvordan man kan deaktivere noe? Kan du oversette eller "gule ut"? 5-1000 ohm ser jeg! Noe i kjøkkenskuffa som har mellom 200 og 1000 ohm motstand? Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 18.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2021 Komodo skrev for 8 timer siden: Hvis du monterer inn et potmeter med riktig motstand isteden for å koble rett på minus, kan du velge hvor mye du har på tanken Kanskje denne vil la meg gjøre netopp det? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 19.Juni.2021 Del på Facebook Svart 19.Juni.2021 I ‘Picture 2’ ser det ut til at du kan velge hhv ‘b4’ eller ‘b6’ i den aktuelle menyen. Disse er beskrevet som ‘no function’. Det kan jo være at dette tilsvarer at måleren settes ut av funksjon (alternativt at det ikke skjer noen endring). Verdt et forsøk tenkte jeg. Eller tenkte jeg også på et 1k potmeter så stiller du bare inn den verdien som ser grei ut. Fikk ikke linken i siste innlegg til å virke. Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 20.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2021 Det funka! Håper jeg får kjøpe deg en pils og et rekesmørbrød en dag dette er «b4». 100% er helt greit, trenger ikke noe potmeter da ;) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 20.Juni.2021 Del på Facebook Svart 20.Juni.2021 Så bra! Det er jo litt av sjarmen med Kinahandel; detektivarbeidet for å finne ut hvordan duppedittene virker 😄 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.