Karlsenkystfiske Startet 17.Juni.2021 Link til dette innlegget Startet 17.Juni.2021 Når jeg ligger i havn og plugger i mikrobølgeovnen får man litt støt i seg når man er borti skjerminga rundt. Har en galvanisk isolator fra biltema på inntaket, men den tar vel bare de helt småe strømmene. Skrudde av dekselet på ovnen for å ta en titt, og ganske riktig så går jord fra strømkabelen rett i skjermen rundt ovnen. Selv om det er en ledig plass med jord symbol på kondensatoren som fasene går inn på! hvorfor er det gjort sånn? vil det være skadelig for utstyret ombord dersom jeg koblet til jord fra microen der? Har 1 polt anlegg med felles jord… Mulighet for å ta ut jord jord i skjerminga kondensatoren Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 17.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2021 Jeg har også microbølge ovn ombord..har aldri merket antydning til støt ved bruk/kontakt.. Jeg vil tro det er noe galt med ovnen du har... Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 17.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2021 (redigert) Alternativt jordfeil i havna som tas ombord via landstrøm? Er ikke det like sannsynlig? Og tydeligvis ikke-fungerende jordfeilbryter i havna (er vel vanlig at denne ikke slår ut på jordfeil langt ute i kretsen har jeg forstått) men heller ikke på landstrømanlegget i båten og det er jo verre? Redigert 17.Juni.2021 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 17.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2021 Mest sannsynlig feil i havna. Ta med ovnen hjem og prøv der. Du bør ikke koble bort jord i ovnen da det er høyspent inne i denne. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Karlsenkystfiske Svart 17.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2021 Er vel ganske åpenbart at det er jordfeil på anlegget i havna. det jeg lurer på er hva som skjer dersom jeg kobler den jordstrømmen til kondensatoren i ovnen, eller på 12V anlegget her ombord. lurer også på om et skikkelig galvanisk skille ville kunne luke ut dette bedre enn biltema isolatoren? :) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2021 Det er gjort sånn for å beskytte bruker mot jordfeil. Det virker meningsløst å kople jording til kondensator. Metallflater som kan berøres skal koples til jord. Slik det er gjort hos deg. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 17.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2021 Enig med ovennevnte talere. Skal du bli kvitt alle krypstrømmer som kommer inn via landjord, sett inn skilletrafo og koble opp TT-anlegg. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 17.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2021 Filteret på inngangen til microen er for å hindre lekkasje av høyfrekvent støy tilbake gjennom faselinjene, så hvis du har lyst til å marinere deg selv med mikrobølger før du grilles av jordfeilen så kan omkopling være et sjakktrekk. I alle andre tilfeller burde jordfeilen i havna meldes og ordnes. Ville også sjekket jordfeilbryter på landstrømanlegg - og skilletrafo er selvsagt beste løsning men det skal jo være mulig å oppnå et personsikkert anlegg uten også. Evt elektrolytisk korrosjon er vel vanskeligere. Galvanisk skille kan ikke stoppe mer enn noen få Volt og spenning som kjennes ved berøring er nok høyere enn dette. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 17.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2021 Biltema-dingsen beskytter bare mot galvanisk korrosjon mellom båter tilkoblet landstrøm når elektrisk anlegg er i orden. Jordfeil et eller annet sted i anlegget setter denne ut av funksjon. Isolatoren blokkerer spenninnger inntil 1,4V (avhengig av konstruksjon) og med feil på anlegg overskrides denne spenningen. Ting tyder på at det er jordfeil hos dere, enten på land eller i en av båtene som er tilkoblet. Ville ikke ligget med landstrøm tilkoblet før feil er funnet og utbedret. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Karlsenkystfiske Svart 17.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2021 Har nok vært jordfeil til alle tider. Vet mange av båtene har koblet fra jord lederen... Er nok blitt rapportert mange ganger uten at havnevesenet tar det så tungt. Hva om jeg kobler jordinga til microen på en av kjølboltene? Så går strømmen i havet istedet for fingrene mine? :) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 17.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2021 Og etter en stund går gjerne kjølboltene og annet krimskrams av metall som er jordet under båten også?.. Om havnevesenet driter i det så mål spenning på jordleder og send bildet til netteier og be om kontroll av anlegget. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2021 Karlsenkystfiske skrev for 9 timer siden: Har nok vært jordfeil til alle tider. Vet mange av båtene har koblet fra jord lederen... Er nok blitt rapportert mange ganger uten at havnevesenet tar det så tungt. Hva om jeg kobler jordinga til microen på en av kjølboltene? Så går strømmen i havet istedet for fingrene mine? :) Koble vekk jordlederen er potensielt livsfarlig. Koble jordleder til kjølbolter er heller ikke å anbefale ut fra teorien om krypstrømmer i skroget. Tidligere var 'flytende jord' tillatt i Norge. Dette er nå forbudt. Flytende jord var noe av det du beskriver. Jordledren skulle i såfall være en kobberplate på en halv kvadratmeter til en hver tid nedsenket i sjø. Så koblet man båtens jord til denne platen. Nedsiden av denne koblingsformen kan være at man kan få strømgjennomgang til badende/folk som ramler i vannet. Det skal ikke mange mA til før man får hjertestans. Har vært maraton-tråder om temaet her på baatplassen tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 18.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2021 (redigert) Overflater av ledande materialar på elektriske apparat skal vera jorda. Dette er definert som beskyttelsesjord. Einaste lovlege alternativ på apparatsida er dobbelisolerte apparat. Er du plaga med jordfeil frå land, så er ein isolasjonstrafo ( skilletrafo ) løysinga. Eg trur du skal vera glad for at microen din faktisk er tilkopla jord silk den skal.. Redigert 18.Juni.2021 av Havlengt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 18.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2021 Flytende jord er vel påbudt, på den måten at landjord skal kobles til båtens minus/motorblokk. I tilfelle jordfeil på bryggeanlegget vil da gjerne jordfeilen gå til jord via båtens flytende jord. Dette kan gi meget rask tæring. Trådstarter har utvilsomt jordfeil, men det er vel ikke sikkert om den feilen er på landsiden eller ombord? Eller begge deler... Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 18.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2021 Johannes skrev 19 minutter siden: Flytende jord er vel påbudt, på den måten at landjord skal kobles til båtens minus/motorblokk. I tilfelle jordfeil på bryggeanlegget vil da gjerne jordfeilen gå til jord via båtens flytende jord. Dette kan gi meget rask tæring. Trådstarter har utvilsomt jordfeil, men det er vel ikke sikkert om den feilen er på landsiden eller ombord? Eller begge deler... Eller ombord i annen båt i havna også kanskje?.. Ville uansett gjort det jeg kunne for å få selve anlegget kontrollmålt. Må jo starte eliminasjonsprosessen et sted.. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2021 Johannes skrev 1 time siden: Flytende jord er vel påbudt, på den måten at landjord skal kobles til båtens minus/motorblokk. I tilfelle jordfeil på bryggeanlegget vil da gjerne jordfeilen gå til jord via båtens flytende jord. Dette kan gi meget rask tæring. Trådstarter har utvilsomt jordfeil, men det er vel ikke sikkert om den feilen er på landsiden eller ombord? Eller begge deler... Nei, ikke riktig def. Det som beskrives er landjord tas om bord og kobles til sjø via propell etc. Vil gi tæring. Flytende jord var klipping av landjord. Båtjord til sjø via kobberplate. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 18.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2021 Nja, hvis man forskriftsmessig kobler sammen landjord og motorblokk/minus om bord så har man begge deler. Landjord og flytende jord. Det er jo derfor man kan få stor tæring ved jordfeil på landsiden/andre båter. Om du ikke vil definere båtens jording til sjø som flytende så får nå det så være.. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2021 Det har vel ingen hensikt å starte dette løpet en gang til på baatplassen. SSB definerer hvordan det skal legges opp. @Karlsenkystfiskehar trolig ikke videre interesse å utdanne seg til elektriker. Hans interesse er å unngå berøringsstøt, samtidig som at båten ikke skal korrodere vekk under beina på'n. Det er trolig hans hovedfokus. Uti litteraturen betegnes IT som anlegg med flytende jord. Altså oppkoblingen har ingen referansejord (Terra). Her ramler for så vidt klipt jord med jording til sjø via 'sikkert jordingsareale' inn, slik man over tid har kranglet seg frem til. Hva man kaller oppkoblingen som SSB forfekter til båt, kommer vel litt an på hvordan nettet på land er utformet. Det er i hvert fall ikke flytende jord. Det kan være TN, TNC, osv. Forbindelse til Terra. Eneste lovlige muligheten til å fjerne Terra i båt er via skilletrafo. Tror ikke det er mer komplisert enn det. Hulda er fremdeles ikke elektriker. Hulda vet hva Hulda har, og det er skilletrafo og TT. Så, får andre krangle om hvorvidt man skal kalle fjærkreet for høne eller broiler, nå gidder ikke jeg mer. Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 18.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2021 Har sett et par milelange tråder på temaet her ja. Har ærlig talt ikke hatt appetitten til å gå igjennom dem. Johannes skrev for 10 timer siden: Flytende jord er vel påbudt, på den måten at landjord skal kobles til båtens minus/motorblokk. I tilfelle jordfeil på bryggeanlegget vil da gjerne jordfeilen gå til jord via båtens flytende jord. Dette kan gi meget rask tæring. Trådstarter har utvilsomt jordfeil, men det er vel ikke sikkert om den feilen er på landsiden eller ombord? Eller begge deler... Nå har jeg ikke megget anlegget mitt. Men det ble godkjent for 4 år siden, og er temmelig sikker på at det ikke er noe krimskrams der. Består egentlig bvare av 3 stikkontakter og en inntakssikring ;) Havlengt skrev for 11 timer siden: Overflater av ledande materialar på elektriske apparat skal vera jorda. Dette er definert som beskyttelsesjord. Einaste lovlege alternativ på apparatsida er dobbelisolerte apparat. Er du plaga med jordfeil frå land, så er ein isolasjonstrafo ( skilletrafo ) løysinga. Eg trur du skal vera glad for at microen din faktisk er tilkopla jord silk den skal.. Da holder jeg fingrene unna, og sparer til skilletrafo :) Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 19.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2021 Dette er ikke så lett å fatte som Hulda vil ha det til. Jeg har fulgt diskusjonene før, og blitt delvis opplyst. Nå er Hulda 20 år eldre enn meg, så jeg gidder litt til. Det mangler ofte noen felles forutsetninger når skilletrafo, jord og strøm generelt diskuteres. Jeg har laget meg en modell i hodet, for å skjønne det, samt huske til neste gang. Uten forståelse glemmer jeg alt, og må begynne på nytt, hver gang en ledning skal kobles. Jeg skal redegjøre for min modell nå, men vil stresse at jeg ikke har dette som sikker skolekunnskap, og er forberedt på å bli irettesatt. Jord er ett beskyttende skall rundt elektriske apparater, som gir liten/ingen motstand, og svelger enhver strøm på avveie, fremfor f.eks kroppen din. Jord, også ofte kalt Terra, er veldig stor, og tar unna Tilogmed lynnedslag, som oftest uten nevneverdige problemer for hus, båter osv, selv om mange må bytte modemet sitt etter litt ruskevær. Noen ganger kobles jord sammen med den ene lederern (Ln1 - blå ledning) i ett enfaset opplegg med 230 Volt. Dette er vanligere nedover i europa, enn i Norge og Albania. Da har man ikke lenger en nulleder. Fordelen vet jeg ikke noe om, men en jordfeilbryter er en summasjonsvakt, som sjekker at strømmen på Ln 1 og Ln 2 er like til en hver tid. Forsvinner noe av strømmen (strømmen går i kretsen) underveis, vil jordfeilbryteren, som ser ut som, og også er sikring, koble ut. Slik jeg har forstått det, trenger ikke jordledningen egentlig å kobles mot planeten jorda, hvis Ln1 og jord er koblet sammen. Da har du potensielt 115Volt i alle chassis, båtens skrog, osv, men strømmen kobles vekk hvis Ln1 og Ln2 prøver å prøver å finne hverandre via kroppen din. Da tror jeg kroppen motstand gjør at summeringen ikke går opp på summasjonsbryteren, og strømmen brytes før hjertestans. Nå er jeg på tynn is, men prøver alikevel. Jordfeilbrytere er veldig bra, og kreves f.eks ved legging av varmekabel på bad. Mange eldre opplegg i hus har ikke dette. Kun jord som nulleder. Moderne elopplegg i hus har dette som standard, og jordede kontakter i alle rom. Ikke bare kjøkken, vaskerom og belysninga på bad. Nå gleder jeg meg til at dette blir plukket fra hverandre av noen som vet bedre…… Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 19.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2021 Nå var jo ikke dette helt komplett. Må ta med at det finnes 2 typer strøm. Vekselstrøm, som er den typen som kommer ut av ett grisetryne i veggen. Her bytter polariteten 50 ganger i sekundet, og det kaller vi hertz. Ut av dynamoen på båten kommer likestrøm, som glir inn på batteriene uten all denne hakkinga. Nå har jeg vel blottet alt jeg kan om temaet, men dette pluss litt til bør være allmen kunnskap. Kunnskapen er heller ikke gammel. For ett par hundre år siden hadde vi ikke forståelsen, og feiret lyset midtsommers som en stor greie. Det samme når solen snudde rundt 21.Desember. Disse datoene, og jordens gang rundt solen har etterhvert gått i glemmeboken for mange. Vi trykker på en bryter, og glemmer at det er en liten lysfest i seg selv at lampa lyser. Tror vi kan takke Edison, Tesla og Bell for dette, men her har jeg nok glemt en hel del av historien. Var vel Franklin som prøvde å temme lynet med store drager, og kobberledning inn i en spesialbygget Abusnelle, som ble lei å holde i. Uansett så tror jeg at Norges velferd er nær knyttet til strøm. Hammerfest var verdens første by med elektrisk gatebelysning, og alle kraftkommunene i Norge ler herfra og til banken når de skal ha budsjettmøter i kommunestyrene sine. Bortsett fra Alta da, som så andre verdier enn elektriske brødristere, og glødene panelovner, som egnet seg dårlig i Lavvoen. Men her viste AS Norge stor handlekraft, og ignorerte glatt samene som lå i telt foran stortinget i Oslo. Hvordan skulle det ellers gått? Det kunne jo ha spredt seg, så det var samer i plenen over hele sørnorge Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2021 Du er ikke helt pr. kasse når det gjelder jord og nulleder. Men ikke verst til å være jernbåtreder :-) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2021 Hulda skrev On 18.6.2021 at 14.07: Det har vel ingen hensikt å starte dette løpet en gang til på baatplassen. SSB definerer hvordan det skal legges opp. Er du sikker på at det er statistisk sentralbyrå som regulerer dette? Sikker på at det ikke er DSB ? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 19.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2021 DSB. Autokorr. Direktoratet for Sivilt Beredskap. Tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2021 Skjønte at du mente det ? S-en står for samfunnssikkerhet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.