Jump to content

Valg av jolle


scheen

Recommended Posts

Jeg har en Comfort 32, og skal kjøpe en ny jolle. sitter med en fungerende 6HK Mariner påhengsmotor, så i utgangspunktet har jeg tenkt på en Maritim 280 gummibåt, siden den kan ha inntil 9,9 HK. men så er det litt mer fristende med en mindre jolle, eksempelvis en maritim 230 siden den lettere kan legges på fordekket, men da må jeg skaffe ny motor. 

 

Pros and Cons?  

erfaringer? 

hva tenker de lærde?

Link to post
Share on other sites

Jeg har denne.  Tenk vekt når jolla skal håndteres opp og ned via et fall eller med håndkraft på fordekket. Jeg synes Maritimjolla er altfor tung.

Denne jolla veier kun 27 kg og har 4 store løfteringer på innsiden som gjør det  veldig enkelt å entre jolla ned/opp fra dekket.  

20210617_101558.jpg

 

Edit:

Bakgrunnen her er jo like fin som jolla 😉.

 

20210617_105646.jpg

Redigert av TideRace (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Umiddelbart trur eg at ei jolle på 280 cm er noko stor framfor masta på ein 32-fotar. Samtidig så er ei jolle på 230 cm ganske lita når ho skal brukast, Maritim si er i tillegg smal. Hadde ei Suzumarjolle på frmdekket på ein 33-fotar. Det gjekk på eit vis, men synes at ho tok opp litt for mykje plass. Vikig at du vurderer kva jolla skal brukast til, kor mange som skal vere ombord m.m. Ellers - ein påhengsmotor på 9,9 hk er tung. Du skal ha god rygg om du skal montere denne på og av ein ustudig gummibåt om du ikkje har hjelpemiddel. Har fleire påhengsmotorar, frå 12 til 26 kilo. Blir oftare og oftare til at eg tar med den gamle Tohatsuen på 3,5 hk som veg 12 kilo, så får det heller gå ganske sakte:-) Har også Tohatsu 5 på 20 kilo, og ein Tohatsu 8 på 26 kilo. 

Link to post
Share on other sites

Støtter poenget med lett jolle og lett motor. Anbefaler at du velger en jolle du selv greit klarer å løfte opp fra vannet til fordekket. Vi kjøpte Zodiac cadet 270 rollup; den er ikke for tung (ca 30kg). Motor er Tohatsu 4hk 2T (21kg).

 

Farten er ca 10-13 knop «lett lastet».

Ok plass til 2voksne og 2-3 (små) barn.

 

https://seatronic.no/zodiac-cadet-270-roll-up-gummibat?gclid=EAIaIQobChMIudjqlLqe8QIVfwWiAx1KWATKEAQYASABEgLmd_D_BwE

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...