Jump to content

Brist i trekonstruksjonen innvendig, trebåt

Trebåt-lærling

Recommended Posts

Du vil ikke klare skru dette sammen igjen, i alle fall ikke den på første bildet. For mye spenn.

Her er det enten utskiftning av ribba som gjelder (noe som innebærer steaming, altså damping av den nye ribba for å få den myk nok til å kunne bøyes på plass) eller å høvle ned jevn bue og laminere på tynne lameller (her kan epoksy brukes) til du oppnår tilstrekkelig styrke igjen. Her brukes gjerne ask eller eik. Hvordan ser resten av ribbene ut, gjelder dette flere enn disse to du har bilde av? Ikke direkte uvanlig at ribber splittes opp og brekker der radiusen er minst, så hvis det kun gjelder et to-tre ribber og de generelt sett står noenlunde tett er det ikke sikkert det er nødvendig å reparere. Det er fremdeles noe hold igjen, spesielt i ribba i bilde to. For det første bildets del; styrken virker her mer enn halvert, likevel finnes det fremdeles litt styrke igjen.

Et alternativ kan være å skru på en forsterkning på siden av ribbene som har sprukket opp. Dette ser ikke pent ut, men så lenge det ikke er synlig og du passer på å holde det rent rundt kan det være en redningsmetode som sparer deg for en del arbeid. 

Når det gjelder vannet i bunn kan det være greit å holde det på så lavt nivå som mulig. Kommer mye ferskvann til fører dette til råte, så spe gjerne på med en skvett saltvann i ny og ne slik at det ikke blir stående rent ferskvann i bunn over tid.

Et alternativ, som jeg har gjort, er å legge på en lask på hver side. Skjær da ut et emne som er minst dobbelt så lang som bruddområdet, gjerne lenger. Har kun gjort dette på ordinære spant, ikke på dampede og bøyde. Jeg er selvfølgelig enig i at å bytte den ut er det riktige, men å laske det så kan du iallefall sove trygt resten av sesongen :diving:

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Brukne ribber er 'standard' tilstand på seilbåter og andre småbåter. Og har vært det siden ribben ble oppfunnet. For meg ser dette ut som ribber i laminert ask eller eik. Det går an å bytter ribber. Vanligvis er de stukket ned i en utsparring i kjølplanken. Ofte går det en spiker gjennom kjølbordet, ribben og inn i kjølplanken. Det er to muligheter:

1) Gi blaffen om du ikke har lekkasje. Ribben står midt mellom to spant.

2) Plukk ut så mye av ribben at du kommer til et område med lite bøy. Bruk delen som er plukket ut som mal til å lage et nytt stykker ribbe. Fell det nye stykket inn i kjølplanken og skjøt der du skar av. En full lengde ribbe vil gjerne ha en 'S'-fasong, ikke ta med mer enn en sving av 'S'en.

Prøve å presse bruddet på plass og lime, kan du anse som et arbeidskrevende og på forhånd tapt prosjekt. Det er jo en grunn til at ribben har brukket. Og som regel er det fordi bøyen er for krapp slik at stresset i materialet over tid blir for høyt. Fra tid til annen har båtbyggern vært for kjapp og ikke latt ribben ligge i dampen lenge nok. Jeg har byttet slike ribber med godt resultat, det er ikke umulig.

Redigert av Hulda (see edit history)

Takk for alle svar! Er kun de to som er sprukket. Ingen betydelig lekkasje nå. Båten ligger i saltvann, så noe saltvann i bunn fra tid til annen. 
Fint å høre at det uansett er rimelig sterkt, da de ligger tett. Sjøsatte tirsdag, og tror det skjedde natt til torsdag. Båten blir nok liggende i vannet gjennom sesongen, så ser an løsningene som kan gjennomføres på vannet i første omgang.

Prøver å gjøre det kostnadseffektivt..

Jeg ville skåret/høvlet vekk så mye at det fjerner hele det sprukne partiet, men uten å gå gjennom hele spantet, og tynnet ut mot begge ender. Det skulle kunne bli en ganske rett og plan flate. Så ville jeg limt på flak av ask og på den måten bygget opp hele tykkelsen igjen. Du kan få klem på limfugen med skruer, eventuelt klemme fast klosser på begge sider og få til et system med kiler.

Da jeg var guttunge reparerte jeg en brukket skitupp på tilsvarende vis. Den holdt i mange år siden, helt til plastskiene kom. Og jeg har de skiene enda . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...