Jump to content

Hvor lang tid trenger grønn gjengelås på å herde?


Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Skjønner  at det er vanskelig å finne et eksakt svar, da det kommer an på mange variabler. Men hva er din erfaring?

 

I går satte jeg tre rustfrie M6 bolter inn i et pumpehus av aluminium, og satte en varmevifte på 2000W til å blåse på. 18 timer senere åpnet jeg det igjen, og kunne konstantere at stoffet var herdet. Det hadde bare ikke festet seg til boltene. Min foreløbige teori er at de nye boltene hadde noe oljefilm på seg, og derfor ikke heftet til stoffet. Nå har jeg omhyggelig rengjort de samme delene med bremserens og satt sammen igjen. Lurer på hvor lenge jeg må vente før jeg kan sjekke om det har satt seg. 

 

Bakgrunnen for hele oppstyret er at flensen på hydraulikkpumpa ble blåst av under drift. Boltene som fulgte med var nok litt for korte, og dette kombinert med at jeg byttet ut den originale, lekke viton O-ringen med en tykkere i nitril gjorde at jeg nok overdro dem litt når jeg monterte. Har nå boret litt dypere blindhull i pumpehuset, og satt inn lengre bolter. Dette kombinert med gjengelås håper jeg skal holde, selv om gjengene er litt traumatiserte.

 

B55B60A6-EC7E-4E7C-A847-DB643E5D5496.jpeg.cf7f88465b38f00722d845286f98a0fe.jpeg00F3DDF9-5E9B-4250-947F-9D9800C1B8C4.jpeg.92100a201535ad18be8f193aa999d3ac.jpegBoltene som fulgte med flensen.

Redigert av Karlsenkystfiske (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 18.6.2021 at 17.31:

Hvis du har det travelt så er det et triks å varme opp delene skikkelig når du monterer med Loctite. Da sitter den når det er nedkjølt. 

Det trikset skal jeg ta med meg! :)

mons skrev On 18.6.2021 at 17.34:

I slike tilfeller kan det være bra å bruke pinneskruer med mutter.

Da trenger du aldri å skru i de dårlige gjengene igjen.

Pinneskruer er flott! Men vanskelig å få tak i? Ser det aldri i hyllene noe sted. Alternativet er jo selvfølgelig å kappe bolter, men mye jobb...

Link to post
Share on other sites

 

beermaster skrev On 18.6.2021 at 15.18:

http://tds.henkel.com/tds5/Studio/ShowPDF/243 NEW-EN?pid=294&format=MTR&subformat=REAC&language=EN&plant=WERCS

Hvis det er denne du har brukt så ser det ut som mye er gjort på 3 timer

 

Det ble Loctite 270. Utover styrke, så er jeg usikker på hva som er forskjellen på dem.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...