Jump to content

Grensekontroll av lystbåter som ankommer Norge fra utlandet I sommer


Maika

Recommended Posts

Synes det kommer mye som er lite gjennomtenkt nå. Vet ikke hvordan de har tenkt seg dette, men Sponvikas bryggekapasitet ser ut til å være labre saker. Og dette skal gjelde: underlegges ordinær grensekontroll og det samme test- og karanteneregelverket som reisende med bil og fly. Da må jo alle stoppe for å få om bord testpersonell. Det er potensielt meget stor trafikk opp mot Hvaler, og som ikke skal helt til Oslo. Hvor skal alle gjøre av seg i Sponvika? Ligge på anker oppå rørsystemet på bunnen? Likeledes i Sandefjord, gjestehavnene har begrenset kapasitet. Teoretikerene får virkelig boltre seg nå om dagen.

Sponvika.JPG

Link to post
Share on other sites

Gjennomtenkt. Som styrmannen på Horn Flyer sa da han trakk meg ut av mudderbanken: "Vi var her og trakk av en annen båt her om dagen. Mens vi holdt på, kom det en til og kjørte seg fast". Hulda har vært inni der for siste gang. Skjærhalden hadde vel passet bedre.

 

Åja, Sponvika, tenkte på Herføl.

 

Må vel legge seg på bensinbrygga eller utenpå slepebåtene? Ser ut til å være grundt.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja ja, når vi kommer hjem om uker/måneder skal vi hjem til Son, ikke opp til Halden eller inn til Oslo og tilbake til Son. Den tid den sorg.

 

Nå ligger vi godt fortøyd på bryggen til BP brukeren Svensk i Springet båthavn i Kungshamn/Fisketongen og koser oss denne helgen. Deretter blir det videre sydover.

:flag_sw:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes informasjonen som er formidlet fra myndighetene i dag er mer enn forvirrende. For eksempel: Hvis Sverige blir gult/grønt i juli - altså med færre enn 50 tilfeller pr 100.000 innbyggere over 14 dager - kan man som nordmann seile inn i Norge uten å registrere seg og uten å teste seg? Eller er det bare karantene man er fritatt fra?

Link to post
Share on other sites

Bare og sette seil i øst og vest ( nord og sør og)

Seile milevis for og vise seg i ein grensekontroll. Har ikkje hørt på makan.

 Blir som og flytte grense kontrollen til Geilo fra Svinesund for ein vestlending 

 

Schengen er Schengen der er vi medlem som kjent

 

Det er åpnet opp for reise utenlands og det for man forholde seg til

Så for myndigheter sørge for kontroll der folk ferdes 

Redigert av Captain A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og dette skal gjelde frem til 30. september, dvs. til de aller fleste fritidsbåtene går i opplag.

 

Nå er jeg ikke i tvil lenger om at dette er mer handelspolitikk enn viruskontroll. Dette burde vi rett og slett ikke finne oss i . . 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Cort Adeler skrev for 1 time siden:

Jeg synes informasjonen som er formidlet fra myndighetene i dag er mer enn forvirrende. For eksempel: Hvis Sverige blir gult/grønt i juli - altså med færre enn 50 tilfeller pr 100.000 innbyggere over 14 dager - kan man som nordmann seile inn i Norge uten å registrere seg og uten å teste seg? Eller er det bare karantene man er fritatt fra?

Dette lurer jeg også på.. Kun for fullvaksinerte eller hva? og er du og anse som fullvaksinert etter 1 dose og 3uker?

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 52 minutter siden:

Nå er jeg ikke i tvil lenger om at dette er mer handelspolitikk enn viruskontroll. Dette burde vi rett og slett ikke finne oss i . . 

 

Og hva mener du med "ikke finne oss i"? Vi er nå på båttur i Sverige og skal en eller annen gang hjem. Skal vi da bare fosse hjemover og håpe på at kystvakten ikke stopper oss? Og obs, vi er begge fullvaksinerte (begge stikkene).

 

Lars H.

pt. Kungshamn Sverige

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

De fullvaksinerte kan vel nå reise fritt og slipper testing, såvidt jeg forstår. Jeg er også fullvaksinert, men kona er bare halvvaksinert og tenåringen slett ikke. Så det jeg venter på er at de svenske tallene skal synke til under de magiske 50/100.000/14. Da blir det i hvert fall ikke karantene - men kan vi (de) slippe testing og registrering? 

 

(Og hva er det regjeringen har tenkt når de vil sjekke folk i Sponvika? Har de bare kastet et tilfeldig blikk på kartet?)

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 58 minutter siden:

 

Og hva mener du med "ikke finne oss i"? Vi er nå på båttur i Sverige og skal en eller annen gang hjem. Skal vi da bare fosse hjemover og håpe på at kystvakten ikke stopper oss? Og obs, vi er begge fullvaksinerte (begge stikkene).

 

Lars H.

pt. Kungshamn Sverige

 

 

Det må vel bli Sponvika på deg, hvis du ikke vil bli i Sverige til ut september, Lars.

 

Jeg tenkt nå mest på en formell protest. Selv ville jeg fylt ut skjemaet og ringt det oppgitte telefonnummeret på vei hjem og fortalt at jeg helst vil slippe omveien om Sponvika, da jeg har en liten båt og går i sneglefart. Ogh så ta det derfra . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 1 time siden:

 

Og hva mener du med "ikke finne oss i"? Vi er nå på båttur i Sverige og skal en eller annen gang hjem. Skal vi da bare fosse hjemover og håpe på at kystvakten ikke stopper oss? Og obs, vi er begge fullvaksinerte (begge stikkene).

 

Lars H.

pt. Kungshamn Sverige

 

Én liten båt og totalt 4 stikk. Fritatt, rett til Son!

Link to post
Share on other sites

Cort Adeler skrev 1 time siden:

De fullvaksinerte kan vel nå reise fritt og slipper testing, såvidt jeg forstår. Jeg er også fullvaksinert, men kona er bare halvvaksinert og tenåringen slett ikke. Så det jeg venter på er at de svenske tallene skal synke til under de magiske 50/100.000/14. Da blir det i hvert fall ikke karantene - men kan vi (de) slippe testing og registrering? 

 

(Og hva er det regjeringen har tenkt når de vil sjekke folk i Sponvika? Har de bare kastet et tilfeldig blikk på kartet?)

 

Ingen kan reise fritt enda. Alle må testes ved ankomst Norge. Og reiser du utenfor Europa gjelder ikke norsk reise- og sykeforsikring før regjeringen slutter å anbefale å ikke reise. Og i noen land slipper du ikke inn uten forsikring.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det i Sponvka, hvordan er gjestehavnen, for det må det vel være for at systemet skal fungere?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dette blir jo kronglet for mange og kanskje kaos i Sponvika, men det har jo litt med innstillingen å gjøre også. 
Vi er på tur for å kose oss, og må vi innom Sponvika med vår relativt saktegående farkost, så legger vi det inn i planene og så tar vi det som en del av turen. 
Å syte for dette går bare ut over en selv, og dette innføres tross alt for våres alles beste (hvis man da ikke er av det mer konspiratoriske slaget som tror det er andre onde krefter bak slikt:)

Link to post
Share on other sites

Og vi som skulle til Danmark. Må vel innom Stavanger på vei til Bømlo da. Om det blåser fra Nord og vi må gå hele veien for Motor - Er det da lov å svinge innom Egersund for å bunkre?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 10 timer siden:

Én liten båt og totalt 4 stikk. Fritatt, rett til Son!

:thumbsup:

Det ville jeg også ha gjort. Uten tvil . .

 

Jeg syntes bare jeg ikke kunne oppfordre andre (Lars) til ulovligheter . . :rolleyes:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke verre enn at de kan leie inn og fortøye en flat lekter eller etpar flytebryggger med etpar brakker på uti fjorden der det er trangt i de verste sommermånedene. Da blir det bra med plass i passende ombordstigningshøyde.

Vestlendingene med lite diesel er velkommen innom Kristiansand.

I forhold til folk som stenger arbeidsplasser og har sittet nesten innestengt i et år synes jeg bryderiet med en ekstra sving på båtturen er et svært lite offer.

Mons

Link to post
Share on other sites

Skal bli spennende om det kommer 20 båter med hollendere, tyskere, svensker, dansker osv som skal sjekke inn i Sponvika. Det skal bli litt av et kaos.

 

Eller kanskje de heller skulle ta en liten avstikker til Sandefjord. Og køe opp sammen med fergene som nå fyrer  opp.

Link to post
Share on other sites

Dette er jo som en trykkoker der lokket plutselig ryker. Så lenge det i realiteten er et reiseforbud for (nesten) alle, er det lett å praktisere kontroll. Men når alle full/halv-vaksinerte skal få anledning til å velge selv, og smittenivåene rundt oss varierer over og under grenseverdiene, og stadig flere reiser på kryss og tvers til lands og til vanns, vil jo kontrollsystemene simpelthen bryte sammen. At grensevakter skal kunne ha kontroll på 3-400 båter som svermer rundt i Sekken, er jo helt utenkelig. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...