Jump to content

Grensekontroll av lystbåter som ankommer Norge fra utlandet I sommer


Maika

Recommended Posts

bliss X skrev 31 minutter siden:

...hvis det er andre som har praktiske spørsmål knyttet til dette... 

 

 

Et kjernespørsmål for meg: Hva hvis/når Sverige blir "grønt" i juli? Skal vi da fortsette å telle opp full/halv/nullvaksinerte ombord? Må vi registrere/teste oss? Eller kan vi bare dra hjem?

Link to post
Share on other sites

Ettersom grensen mellom Sverige og Norge i Singlefjorden går på utsiden "Katten", (en liten øy/holme)og svært mange , selv om de kommer fra Hvaler, går på innsiden av den og langs med "Svenskelandet " (som vi i Halden kaller den kysten) hvordan skal man forklare evt. kontrollinstanser at "vi kommer fra Hvaler og ikke Sverige". Vil man bli trodd på det, eller vil båten bli gjennomsøkt etter bevis på at man har handlet i Sverige etc. Hva hvis de ikke finner noe ? Politiets påstand veier alltid det tidoble av menigmanns, så da blir det kanskje bøter og karantene for å ha vært i Stuevika(nærmest Sverige) ?

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 9 minutter siden:

He, he, siden forhistorisk tid, med unntak fem mørke år, har grensen vært nokså flytende. Vil tro at myndighetene vil opptre romslig.

 

Det minner meg om han nordmannen som var på vei til til Halden med lovlig norsk promille og tilfeldigvis kom innom svenskesiden av grenselinjen. Han ble tatt i promillekontroll av svenskene og ilagt straff etter svensk alkoholgrense. Da var det ikke snakk om noe romslighet og flytende grense . .

 

Ellers gikk jo grensen engang ved Gøteborg. Vi får være glad for at den nå er kommet mye nærmere, slik at vi slipper å kjøre så langt for å harryhandle . . :lol:

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Bohuslän forsvant ved freden i Roskilde i 1658. Jämtland og Härjedalen forsvant i 1645 ved freden i Brömsebro. 

I Ringdalsfjorden inn til Halden er det vanskelig å forholde seg til grensen uten en kartplotter. Det er veldig smalt på flere steder og grensen er på mange steder nærmere Norge enn Sverige ( f.eks. Sponvikskansen), så her må man ha tunga rett i munnen. Velger man en rettest mulig linje inn til Halden er man veldig ofte i Sverige. https://kart.gulesider.no/?c=59.091967,11.229401&z=15&q="ringdalsfjorden";geo

Link to post
Share on other sites

Man kan mistenke gode idéer fra politikere. Uten at det lar seg gjennomføre. For skal man for eksempel seile inn til Oslo havn for registrering, så er havnedistriktet ganske stort. Samtidig som Sponvika er nokså umulig. Og Sandefjord hevder at de ikke har ressurser til en gang å ta seg av fergetrafikken til Strömstad, om den starter opp.

 

Tror jeg tar det helt med ro. Skal til Utgårdskilen om noen uker for å fylle diesel. 

Link to post
Share on other sites

Utgårdskilen hadde også vært et bedre alternativ enn Sponvika. Tydelig at denne beslutningen er tatt av noen blodfattige kontorrotter som aldri har pisset på saltvann. Men det største problemet er vel egentlig at de ikke har drøftet saken på baatplassen.no før de tok beslutningen :giggle:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 4 minutter siden:

Men det største problemet er vel egentlig at de ikke har drøftet saken på baatplassen.no før de tok beslutningen :giggle:

 

Hadde de gjort det, ville pandemien uansett vært historie før de kom i mål. Slik sett har de vel valgt minste motstands vei.

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker Skjærhalden hadde vært det beste stedet å etablere noe men det mangler et egnet sted på vestsiden av fjorden.

 

Jeg har nå snakket med coronatelefonen, Øst politidistrikt og Oslopolitiet 

 

- Coronatelefonen hadde ingen informasjon med skrev en hasteklage til regjeringen og mente KNBF kunne være noe :lol:

- Øst hadde akkurat fått epost fra direktoratet og så at de hadde en utfordring :eek: De ba meg ringe direktoratet i morgen

- Oslo hadde ikke fått noe ennå men hadde hørt rykter og regnet med å få til noe i løpet av uka

 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 10 minutter siden:

Utgårdskilen hadde også vært et bedre alternativ enn Sponvika. Tydelig at denne beslutningen er tatt av noen blodfattige kontorrotter som aldri har pisset på saltvann. 

Ja det er tydelig og politet så ikke for seg å etablere en permanent grensekontroll i Sponvika.

Kontorrottene har plukket ut en havn pr distrikt. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 4 minutter siden:

 

Hadde de gjort det, ville pandemien uansett vært historie før de kom i mål. Slik sett har de vel valgt minste motstands vei.

Det kunne nok blitt en lang tråd, men husk at det er vi her på baatplassen som vet best :cool:

 

bliss X skrev 5 minutter siden:

Jeg tenker Skjærhalden hadde vært det beste sted å etablere noe men det mangler et egnet sted på vestiden.

Hvor på Skjærhalden da mener du?

 

 

bliss X skrev 6 minutter siden:

Jeg har nå snakket med coronatelefonen, Øst politidistrikt og Oslopolitiet 

 

bliss X skrev 6 minutter siden:

De ba meg ringe direktoratet i morgen

Håper du utgir deg som representant for BP, Europas viktigste båtforum, når du gjør disse henvendelsene??

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 10 minutter siden:

Håper du utgir deg som representant for BP, Europas viktigste båtforum, når du gjør disse henvendelsene??

 

Det får en håpe at han ikke gjør. Håper det bare var ment som en fleip.

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg opplyser om at jeg ringer på vegne av mange og gjør dem også oppmerksom på at vi båtfolk stiller opp for at dette skal fungere men vi trenger å vite hvordan vi skal  forholde oss. Jeg ringer ikke for å klage.

 

Det kan spare dem for masse unødige telefoner framover hvis de informerer bedre og jeg kan bistå med å spre informasjon.

 

Regjeringen har også fått kontaktinformasjon men tviler på at de tar kontakt.

 

Skjærhalden: Det jeg tenker er at man sperrer av deler av gjestehavna for grensekontroll og at man tilpasser kapasiteten fortløpende etter behov så man får best mulig utnyttelse av havna.

Link to post
Share on other sites

Når man først snakker om skjærhalden. Her finnes det en fast sommerrute til Strømstad . Her er nærmeste tollstrid Fredrikstad, såvidt jeg vet. Når tollerne er her en gang i løpet av året, så er det jo bare å bedyre at planen er å oppsøke nærmeste tollkontor.. 

Hvorfor kan ikke vi med lystbåtene gjøre det samme?

Link to post
Share on other sites

bliss X skrev 1 time siden:

Jeg opplyser om at jeg ringer på vegne av mange og gjør dem også oppmerksom på at vi båtfolk stiller opp for at dette skal fungere men vi trenger å vite hvordan vi skal  forholde oss

Ja, det var det jeg tenkte på :thumbsup:

 

 

bliss X skrev 1 time siden:

Skjærhalden: Det jeg tenker er at man sperrer av deler av gjestehavna for grensekontroll og at man tilpasser kapasiteten fortløpende etter behov så man får best mulig utnyttelse av havna.

Ja, strategisk ligger Herføl, Skjærhalden og Viker mest naturlig til. Poenget mitt med Skibstadsand lenger opp her var at det kun er et steinkast unna, og her er det ikke noe trykk av folk på tur. Plenty med plass på land, og dypvannskai som ikke er i bruk etter at losen flyttet. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 18 minutter siden:

Plenty med plass på land

 

He? Vi snakker om båt og hvordan stable båter til en kai mens en venter på å få en pinne i nesen og så resultatet av testen. Kontrolløren trenger vel ikke all verdens plass på land?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg spurte nettopp om dette ! Hva skal vi som tar turen til strømstad i helgen feks fredag til lørdag i Strømstad , så videre fra Strømstad lørdag ettermiddag til en holme på norskesiden?  Spørsmålet fikk politiet og testpersonell nå på fredag . Politiet visste ikke , men bare sa det er vanlige innreiseregler som gjelder. Testpersonell sa,  "dette har dem ikke tenkt på". 

Så hva har dere som har vært i Sverige denne helgen gjort? Blei dere stoppet av politibåten / kystvakta på vei hjem til Norge? Og blei dere henvist til et testsenter ? 

Redigert av Jomes (see edit history)

"Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen".

Link to post
Share on other sites

Det nye regime gjelder vel først fra i morgen. 

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...