Jump to content

ny aluminium båt i Norge


Vladak

Recommended Posts

Vi har begynt å produsere og levere 20 fot båter til Norge.  Jeg vil høre meningene fra medlemmene av forumet. 

Hva kan dere å anbefale endre eller legge til?  

Båter er CE-merket  klasse C. Marine-aluminium 5 mm bunn og 4 mm sider og andre detaljer. Rekkerør 30x3mm for større pålitelighet sveises med gjennomgående plater ( som Anytec ).  Konsollen er flyttet til akterenden , slik at den kaster rytteren mindre i bølgene og øker den brukbare plassen foran konsollen for fiskere og fiskebokser.  Gummibeskyttelse på siden av ekte tykk gummi, og ikke en kosmetisk stripe som mange produsenter. Hva trur dere ?

DSC05219.JPG.1785487a9721588c9b69713240094c58.JPG

 

DSC05209.JPG.ce439180510eddd0edf7c5b30d915a29.JPGDSC05390.JPG.3d360b753b31f9f056926aa717bba88c.JPGVi har begynt å IMG_3611.JPG.ff9a559bc02b01234c5d43bfaf78f42d.JPGDSC05207.JPG.a47f39fccddfa5305c1663e5e61c0565.JPG

Redigert av Vladak (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei. Selv driver jeg med uv jakt og fiske, så båten viste seg å være den mest passende for disse oppgavene.  båten var designet den mest brutale for enkel vedlikehold og pålitelighet for de som bruker den selv og leier den ut til turister.  det er praktisk talt umulig å skade noe.  du kan stå på rørene og de tåler belastningen.  båten ligger i VannøyaFiskecamping , dar folkens kan teste 👌.  Jeg vil sette den andre båten ( med et konsoll i midten  og 2 seter) i Oslofjorden for tester.

https://fb.watch/6dnBh2f-lB/

Redigert av Vladak (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er ikke ulikt konseptet Kaasbøll på Hitra har benyttet i mange år. Disse blir brukt mye som utleiebåter til «fisketurister» og som hyttebåter. Brukes også for å frakte personell til og fra oppdrettsanlegg, og da blir de utsatt for røff bruk som de tåler godt. Robuste og trygge båter. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 23 minutter siden:

Dette er ikke ulikt konseptet Kaasbøll på Hitra har benyttet i mange år.

Jeg tenkte også på Kaasbøll da jeg så bildene. Den ser veldig robust og praktisk ut. Ser ut som om det er god dørkplass. Ulempen er kanskje at den er brei framme, så den slår nok en del i sjøen? Ser i alle fall slik ut på bildene. 

Link to post
Share on other sites

Har du bilder fra undervannsskroget? Har noe som ligner i dag, men den er for flatbunnet. Vil ha noe som fungerer i litt sjø. Har sett litt på Anytec 750, men den blir litt stor for mesteparten av bruken (garnsetting og hummerfiske tett på land). 

 

Ser mye bra på bildene. Spørsmålet mitt er sjødyktigheten. 

Link to post
Share on other sites

5mm i bunn og 4  i sider burde gi en solid båt.  Og mye anvendelig dørkplass , det er det nok mange som setter pris på

 

 

pacuare skrev 1 time siden:

Har noe som ligner i dag, men den er for flatbunnet. Vil ha noe som fungerer i litt sjø. Har sett litt på Anytec 750,

 

Anytec blir jo en ytterlighet andre veien igjen , dyp v-bunn og smal, mer kjøremaskin enn arbeidsbåt.  Har kikka på de nyere Kaasbøll båtene og de ser jo ut til å kunne være et bra kompromiss

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

 

pacuare skrev for 1 time siden:

Ser mye bra på bildene. Spørsmålet mitt er sjødyktigheten. 

Det kommer jo an på hva du legger i sjødyktighet også. Det jeg tenker på er ikke hvor trygg den er i sjøen, men hvor mye den slår.

 

Uansett hvordan man vrir og vender på dette må det bli et kompromiss. Når jeg ligger og trekker teiner, eller ligger for anker og skal dykke, ønsker jeg meg helst en firkantet pontongflåte som er dønn stabil,og har god plass ombord. Men når jeg skal fram og tilbake til denne plassen ønsker jeg meg en Fountain 46 som kan holde 40 knop i 2,5 meter høy sjø. Og når jeg skal fylle tanken ønsker jeg meg en 20 fot Sjømann med 8hk diesel. 

 

Til syvende og sist må dette derfor bli et kompromiss man kan akseptere. 

Link to post
Share on other sites

Mens vi opprettet båten, tittet vi på andre representanter og unngikk noe feil.  Kaasbøll er en flott båt!  men det er også en del ulemper ... bildene viser forskjellen i ytelsen - ikke godt sveisearbeid, de bare sliper, dette er ikke den beste tilnærming.  Støtstopp er bare dekorativt ... bildene ble tatt av ny Kaasbøll i butikkD61F5AD4-43ED-42EC-9F00-EB0126CCDC6C.jpeg.59c6e88fc4937db494226154361fafbc.jpeg2C078E9F-8357-41CF-A399-4CD32DB9F062.jpeg.7e305afdd13b73a205a5c788506eb115.jpeg308AC159-0329-4B9B-9D4E-71A5EDD702DA.jpeg.39151120c2e102bcd50ef6d54aa609cb.jpeg  

 

Det er lett å sammenligne med våres løsninger ( se bilder jeg har lagt ut tidligere )

 

 

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev for 4 timer siden:

Har du bilder fra undervannsskroget? Har noe som ligner i dag, men den er for flatbunnet. Vil ha noe som fungerer i litt sjø. Har sett litt på Anytec 750, men den blir litt stor for mesteparten av bruken (garnsetting og hummerfiske tett på land). 

 

Ser mye bra på bildene. Spørsmålet mitt er sjødyktigheten. 


når det gjelder sjødyktighet, er båten vår veldig lik Kaasbøll , stabil og kutter godt bølger og spruter ikke.  Selv fisket jeg 4 ganger forrige uke i åpent hav (20 km fra øya) med en vind på 5-8 m / s.  Båten er 222 cm bred (samsvarlig Kaasbøll 225 sm).  
 Men vår største fordel er prisen!  vi er mye billigere med mer dyktig kvalitet.

 

https://youtu.be/riH62wOtz4Y

 

 

Redigert av Vladak (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 23 timer siden:

 

Det kommer jo an på hva du legger i sjødyktighet også. Det jeg tenker på er ikke hvor trygg den er i sjøen, men hvor mye den slår.

 

Uansett hvordan man vrir og vender på dette må det bli et kompromiss. Når jeg ligger og trekker teiner, eller ligger for anker og skal dykke, ønsker jeg meg helst en firkantet pontongflåte som er dønn stabil,og har god plass ombord. Men når jeg skal fram og tilbake til denne plassen ønsker jeg meg en Fountain 46 som kan holde 40 knop i 2,5 meter høy sjø. Og når jeg skal fylle tanken ønsker jeg meg en 20 fot Sjømann med 8hk diesel. 

 

Til syvende og sist må dette derfor bli et kompromiss man kan akseptere. 

 
Vi laget ikke med vilje en dyp V-kjøl som Anitec , da vi skapte en båt for fiske.  Anitek kutter bølgen bedre, men båten vår klipper mye mindre på bølgene.  For å komme til fiskestedet bruker vi 20-40 minutter, og vi fisker stille i mange timer.  Derfor er det viktigste for fiskere motstand mot svaiing, etter vår mening

1701428B-CEFA-4C62-B658-190C6D0846D1.jpeg.e1b14646d0e2e3a997654e4927d65385.jpeg

Hva tror dere at vi skal montere et stivt tak over konsoll ?  hva trenges til under norske fiskeforhold ?  Trenges et ekstra lokkboks under baugbenken?

Redigert av Vladak (see edit history)
Link to post
Share on other sites

KDB skrev for 3 timer siden:

Båten ser bra ut. Hvilken størrelse motor er båten beregnet for? Er det store selvlensinger? Er det inntak for spyle pumpe? Er det plass til 2 stk batteri? Størrelse på tank? Plassering av topplanterne ser merkelig ut. 

Hvilken prisklasse har båten? 

 

1.i samsvar med sertifikatet kan du bruke en motor på opptil 115 hestekrefter, båten tåler mer, men dette er på eget ansvar (forsikringen vil ikke fungere), en klient i Finland bruker en 150 hk motor.

2.Ja, selvdrenerende rør er hver 40 mm.
3. Det er ingen skyllepumpe instalert , men vi kan installere den på forespørsel fra klienten.  Vi kan strekke kabelen for elektriske apparater inn i baugen til båten.

4. det er plass til to eller flere batterier.

5. Vi kan installere fast tank maksimal 100l i samsvar med sertifikat ( jeg bruker 2*24l - turister kan kontrollere når de skal dra tilbake 😆 ) .
6. plasseringen av belysningen er også fastslått i samsvar med sertifikatene, avstanden mellom lysene må være minst 1 m.

7. Jeg er ikke sikker på om jeg kan diskutere priser her på forumet.  men du kan finne alle svar på Facebook-siden eller send dm.

https://www.facebook.com/111599447693161/posts/158204036366035/?d=n

DSC05269.JPG.e6119fce95c8827ce42edc214f19463c.JPGIMG_3618.JPG.1b9e8f504367e5c0bc685cd1147b9065.JPG

 

Redigert av Vladak (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Vladak skrev 7 minutter siden:

3. Det er ingen skyllepumpe i denne båten, men vi kan installere den på forespørsel fra klienten.  Vi kan strekke kabelen for elektriske apparater inn i baugen til båten.

Tror ingen forventer at spylepumpe er installert. Poenget er at at det bør være sveiset inn rør for inntak av vann. På en plastbåt er dette noe man lett fikser ved å bore et hull og sette inn en skroggjennomføring. 

Trekke kabler og ledninger, etter strekke kabel som du kaller det, trenger dere heller ikke gjøre. Det dere derimot bør gjøre er å legge opp rikelig med trekkerør til alle steder det er logisk å ettermontere utstyr. Eksempler er spylepumpe og teinehaler. Brakett for montering av teinehaler bør dere også sveise inn. Se på Øienjollene der. Se og tråden min om ombygging av gammel Draco til fiske/dykkebåt. Der ser du hvordan jeg har dimensjonert og lagt opp trekkerør før jeg støpte dørken. Det er gull verdt å ha i ettertid! Der ser du også hvordan jeg lagde en enkel og solid brakett for haler. Dimensjonene kan like gjerne brukes på slutten. Link til tråden finner du i profilen min hvis du sitter på pc.

 

Vladak skrev 7 minutter siden:

5. Vi kan installere fast tank maksimal 100l i samsvar med sertifikat ( jeg bruker 2*24l - turister kan kontrollere når de skal dra tilbake 😆 ) .

Jeg synes slike båter bør ha fast tank. 80-100 liter holder. Tanken bør plasseres under dekk, slik at den ikke stjeler plass i tilgjengelige oppbevaringsrom. Den bør også ligge lavt slik at stabiliteten økes, og ca midt under konsollen slik at tyngdepunktet ikke endres merkbart avhengig av hvor mye bensin som er på. Videre bør den være enten av plast eller aluminium, siden båten er av alu. 

 

Vladak skrev 7 minutter siden:

7. Jeg er ikke sikker på om jeg kan diskutere priser her på forumet.  men du kan finne alle svar på Facebook-siden eller send dm.

https://www.facebook.com/111599447693161/posts/158204036366035/?d=n

Det burde ikke være noe i veien for å oppgi pris her inne når det blir etterspurt som nå. Sikkert flere som lurer på det. Ikke alle som er på Facebook heller vet du. 

Link to post
Share on other sites

Minner veldig om en litt større versjon av min forrige båt, Ockelbo B16AL. Det var et båtkonspet jeg var veldig fornøyd med. Med priser ett over 200k for en 20foter er dere konkurransedyktig mot det meste. Men er du som skriver her importør av disse båtene? Eller produsent? Uansett så nærmer dette seg reklame, noe som vel ikke er så populært på dette forumet. 

 

Link to post
Share on other sites

LAKA skrev 31 minutter siden:

Minner veldig om en litt større versjon av min forrige båt, Ockelbo B16AL. Det var et båtkonspet jeg var veldig fornøyd med. Med priser ett over 200k for en 20foter er dere konkurransedyktig mot det meste. Men er du som skriver her importør av disse båtene? Eller produsent? Uansett så nærmer dette seg reklame, noe som vel ikke er så populært på dette forumet. 

 

Vi produserer disse båtene og skal importere dem til Norge.  på skjemaet tok jeg opp temaet for å finne ut hva potensielle kunder liker mer og hva vi kan endre i båtene våre for bedre markedsføring av dem.

Link to post
Share on other sites

KDB skrev 44 minutter siden:

Tenkte også på ferdig innsveiset rør for spyle pumpe. Trekkerør for kabler etc. er supert. 2 x 24 l tanker er fint som tillegg til fast sentertank.

 båten er mest for utleie til fiskere-turister og fiskere.  den første trenger ikke en stor tank, siden de kan dra og ikke komme tilbake alene 😀 for dem er det bedre å sette 2 * 24 liter, men for ekte fiskere er en stasjonær tank tilsynelatende bedre.  vi vil diskutere og installere på forespørsel.

Komodo 

Tak for tips om skyllepumpe .

Redigert av Vladak (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, men han prøver i alle fall ikke å skjule det. Så lenge han spør her inne etter hvilke kvaliteter og egenskaper som etterspørres er det kanskje på en måte greit. 

 

Vi får bare se om det plutselig dukker opp en rekke nyregistrerte brukere som skryter uhemmet av båten etter å ha sett eller prøvd den... 

Link to post
Share on other sites

Hei igjen . 
som jeg skrev tidligere, prøver jeg ikke å selge en båt på forumet.  Jeg er interessert i behovene til brukere av denne typen båter, hva de mangler eller hva de vil endre for bedre markedsføring på det norske markedet.  når det gjelder sammenligningen, hvordan ellers?!  ikke alle fiskere er spesialister innen skipsbygging og langt fra sveisere, bare til sammenligning kan du vise fordelene, spesielt siden det ikke var meg som begynte å sammenligne.  god sveising gir ekstra kostnader til produksjonstiden, men øker også strukturell pålitelighet og estetikk.

PS 

når det gjelder den nye registrerte brukeren, er det bedre å stille dette spørsmålet til ham ...

Redigert av Vladak (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Andreisk skrev On 23.6.2021 at 21.47:

Hei. Fint båt. Hvordan kan jeg teste den? Har du nærbildet av sveis? Vil gjerne få se også hvordan rekkverkrører er sveiset.


for en båttest kan du komme til campingplassen vår, du kan komme med venner, leie et hus og fiske i noen dager på denne båten.  som et alternativ ... Vi har utmerket fiske, mye stor torsk og kveite.  Eller bare kom for å se og ta på båten.  Det går ferge til øya 8 ganger om dagen fra Hansnes . 
https://www.karlsoy.kommune.no/vannoey-seacamp.6068782-441393.html

 sveisearbeid

C793DB54-F75F-4728-9D4A-8BC22E826583.jpeg.15b3c70d8d5d80f32c5d68acb525a3c8.jpeg65354991-D04B-4483-B0E8-F39BA3A9FCC8.jpeg.b248e601a95b604c61d42d2cd9eb071c.jpeg

 

 

Redigert av Vladak (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...