Kalinkamaen Startet 19.Juni.2021 Del på Facebook Startet 19.Juni.2021 Heisan, lurer litt på om 40 KGF er nok på en Sollux 27 (825) bør jeg ha mer. Noen med erfaringer på disse eller lignende båter. Ønsker å ha noe som fungerer i uansett vind eller strøm i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 19.Juni.2021 Del på Facebook Svart 19.Juni.2021 Jeg ville ikke gått for noe mindre enn det med det kravet. Men "uansett vind eller strøm i sjøen" er nok et litt urealistisk stert krav . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hedwig Svart 19.Juni.2021 Del på Facebook Svart 19.Juni.2021 NilsPils skrev 8 minutter siden: Jeg ville ikke gått for noe mindre enn det med det kravet. Men "uansett vind eller strøm i sjøen" er nok et litt urealistisk stert krav . . Støttes. Husk at baugpropell er et hjelpemiddel, man kan aldri stole på at de kan erstatte tradisjonell manøvrering eller fjerne begrensningene. Ellers byttet vi propeller fra 4 til 5 blader. Det var en stor forskjell i både lyd og ytelse. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.Juni.2021 Del på Facebook Svart 19.Juni.2021 Kalinkamaen skrev 20 minutter siden: Ønsker å ha noe som fungerer i uansett vind eller strøm i sjøen. Da må du gå for en hydraulisk truster, slik de har på ferger osv. Men det som er nesten like viktig som å velge stor truster, er å installere den riktig. Den skal stå så dypt som mulig for å ha god effekt, hvis ikke kan den dra inn luft. Den skal stå så langt fram som mulig, da får du lengre vektarm i forhold til båtens svingpunkt. Du skal runde av tunellinngangene kraftig, her synder de aller fleste båtprodusenter som installerer fra verft. Sleipner foreskriver en radius på minimum 10% av tunelldiameteren. Dvs. at på en 180 mm tunnel skal du ha en radius på ca 20mm, som igjen tilsvarer buen på en 40mm sirkel. Det gjelder rundt hele tunnelinngangen. Hvis du ikke lager slik stor radius får du turbulente vannstrømninger, noe som gir mer støy og framfor alt en vesentlig reduksjon av effekten. Du må sørge for at trustren får nok strøm, og at batteriene klarer å holde spenningen så høy som mulig. Etter dine krav må de klare å holde spenningen høy lenge, f.eks. 1 minutt. Trustermotorer er strømslukere som tar det de får. Jo høyere spenning du klarer å holde fram til motoren, jo mer effekt får du ut. Det betyr at du må ha en stor og kraftig batteribank, og tykke ledninger fram til trusteren. 5-bladers propell er nevnt, men den største forskjellen der ligger i redusert støy, ikke ytelse. Men noe er det. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hedwig Svart 19.Juni.2021 Del på Facebook Svart 19.Juni.2021 Komodo skrev 3 minutter siden: 5-bladers propell er nevnt, men den største forskjellen der ligger i redusert støy, ikke ytelse. Men noe er det. Vil anslå at vi fikk 30-40% mindre støy og 10-30% mer ytelse. Ellers så gir nok Komodo fasiten ;) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.Juni.2021 Del på Facebook Svart 19.Juni.2021 Effekten av å bytte fra 4 til 5 bladers propell er grundig dokumentert i Sleipners testlaboratorium. Husker ikke resultatene, men det er i alle fall nærmere 10 enn 30% Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kalinkamaen Svart 19.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2021 (redigert) Så dere mener 40 KGf er for mye på min båt? Er det andre erfaringer her? Forstår ikke helt at dette kan være for mye! <-- Huff jeg begynner å få dysleksi, trodde dere mente jeg burde gå for en mindre. Hvis dere ser vekk i fra kravet hva er opptimalt? 50 KgF er det overkill? Redigert 19.Juni.2021 av Kalinkamaen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.Juni.2021 Del på Facebook Svart 19.Juni.2021 (redigert) En Sleipner SE60 er vel en kraftig installasjon til din båt. Noe mer enn det trenger du ikke. Edit: Det spørs jo også hvor stor tunnel du kan plassere. Har du plass til en 185mm tunnel? Redigert 19.Juni.2021 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kalinkamaen Svart 19.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2021 Hva typisk montert for en lignende båt? Jeg vet ikke hva der er plass til på min båt. Litt derfor jeg spør. Både 30 kgf 40 kgf og 50 kgf nevner 27 fot som passende båter. Men vekt har nok også mye å si, og min er ikke noe tung båt. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.Juni.2021 Del på Facebook Svart 19.Juni.2021 Det er mange her inne som har båt i den størrelsen og truster, noen av de kan sikkert komme med sine erfaringer. @Lars H. er en av dem, han fikk montert truster i sin 27 foter for en tid tilbake. Men kravet du oppga i åpningsposten diskvalifiserer nok mange fra å svare: Kalinkamaen skrev for 3 timer siden: Ønsker å ha noe som fungerer i uansett vind eller strøm i sjøen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kalinkamaen Svart 19.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2021 Så ignorer kravet. Det var idiotisk av meg å skrive dette, jeg tenkte ikke helt riktig. Jeg ønsker ikke å være ute i storm og div. Det er en finværs båt. Men jeg har båten plassert i elv, så en del strømninger i elven gjør at det kan bli utfordringer. Jeg har klart meg uten til nå og klarer meg nok uten i mange år til. Men når jeg først skal montere noe slikt så ønsker jeg å gjøre det skikkelig. Jeg forstår at riktig montering har mye å si. Men størrelse må vel også ha betydning. Rett meg om jeg tenker feil her. Om jeg monterer en med litt ekstra skyve kraft, hjelper dette meg med å slippe å holde inne spaken i lengre perioder? Klarer jeg å å skyve fronten lengre med kortere intervaller? Kan skyve kraften bli for stor, slik at jeg beveger baugen for langt i perioder? Slik jeg forstår så er proppelene en slik av på bryter, og du kan ikke styre kraften med spaken? Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 19.Juni.2021 Del på Facebook Svart 19.Juni.2021 (redigert) Nei, en thrøster kan ikke bli for kraftig. Det blir ikke at du hiver båten rundt bare du tar i spaken.😉. En mindre må kanskje gå i lengre pulser. Det er oftest geometri og tilgjengelig plass som avgjør. Om jeg ikke husker feil, er undervannsskroget ganske smalt på disse. Jeg ville prøvd med et papprør (forskalingsrør) påmontert geometri for motor og sett hva du få plass til. Det skal være litt igjen av kabinen også.🤔 Også må propellen være inne i skroget, og under vann. Og så er det alltid en vurdering hvor mye penger en vil legge i dette. Ikke la det beste bli det godes fiende. Redigert 19.Juni.2021 av Havarita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kalinkamaen Svart 19.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juni.2021 OKi så hvis den ikke kan bli for stor så er det plassen det står på. Jeg ser at Sidepower SE30 og SE40 er samme dimmensjon i størrelse. Se selv i vedlagt bildet. Eneste som jeg kan se er forskjell er størrelsen på el motoren. Ellers er kapslingen like stor. Så da er det ikke noe vanskelig valg mellom disse. Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 19.Juni.2021 Del på Facebook Svart 19.Juni.2021 Komodo skrev for 10 timer siden: Du må sørge for at trustren får nok strøm, og at batteriene klarer å holde spenningen så høy som mulig. Etter dine krav må de klare å holde spenningen høy lenge, f.eks. 1 minutt. Som @Komodo skriver her er dette viktig. Sleipners SE40 oppgir jo 40kg thrust (som navnet tilsier) og det er rated ved 10,5V spenning. Ved 12,5V spenning har den 48kg thrust, så det er helt klart et poeng å klare å holde spenningen så høy som mulig Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Grand Banks jr Svart 19.Juni.2021 Del på Facebook Svart 19.Juni.2021 Jeg har Neptim 8000. Den er litt tyngre enn din, men 26 fot og med kraftig kjøl helt frem. Jeg tittet på min i dag, som jeg opplever som akkurat passe. Er en Sleipner 40/ 125 med 40 kg skyvekraft. Jeg tror det vil passe bra i din også. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 19.Juni.2021 Del på Facebook Svart 19.Juni.2021 Bilde jeg tok i dag av modellen i min båt. Jeg har ofte bris/ frisk bris / solgangsbris rett på styrbord side når jeg skal legge til byggeplassen min, og jeg har godt vindfang. Høy båt. Klarer fint å dytte båt/ baug mot vind. Må bruke baugpropell der pga veldig trangt mellom pirene. Har ca 5-6 meter med kabler fra batterier til baug, og de er ganske kraftige. Ikke helt sikker på mm2, men vesentlig kraftigere. Hvordan det blir for deg med strøm i elv vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Kalinkamaen Svart 20.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2021 (redigert) Heisan. Takker for mye gode erfaringer her. Og spessielt deg Grand Banks jr som tok deg tid til å sjekke, og ta bildet. Jeg hadde egentlig bestemt meg nå å gå for en SE 60 motor med 185 mm rør. Men nå ble jeg litt usikker. Leste en post fra en som heter Lars, som har en Saga 27, og han hadde montert en SE60, Han mente at han var glad han hadde gått opp i denne størrelsen, men at han kanskje kunne ha klart se med en SE50 som var kommet på Markedet nå. Jeg er usikker på forskjellen på min og en Saga, min er en halv planer, som er spiss foran og litt mer flat bak. Er det likt med Saga? Ser at vekten på Saga er 2600 kg, samme som min ca. Så det er en god båt å sammenligne med. Redigert 20.Juni.2021 av Kalinkamaen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.Juni.2021 Del på Facebook Svart 20.Juni.2021 Som @Havarita skriver over her, så kan du ikke få en for kraftig truster. Den som står på dekk blir liksom ikke kastet ut i sjøen. Ut fra ditt ønske om å ha en kraftig truster som takler sidevind og kanskje i tillegg strøm fra siden, var mitt råd å gå for en 185mm tunnel dersom du har plass til det. Men en SE80 vil jeg uansett si er overkill i en Sollux 27. Neste hakk ned blir da en SE60. Dersom du går ned på tunelldiameter legger du lista enda lavere, men det kan jo fungere allikevel. Men nå har du jo funnet ut at Lars gikk for SE60 og er fornøyd med det, så da er vel det et godt valg dersom du klarer å plassere tunnelen? Og hvis du ikke får plass til en 185mm tunnel blir SE50 neste hakk nedover, den har 140mm tunnel: https://sleipner.no/kategori/1911/se-serien/ Men det var Sleipner. Så har du alternativer fra Vetus, Craftsman og Quick. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kalinkamaen Svart 20.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2021 Du har nok riktig i det du sier Komodo. Jeg kommer nok til å gå for en SE60 så lenge det er plass. Noe jeg mener det bør være. Det er mye plass der foran. Men som dere også sier så må jeg sjekke at den ikke kommer over vannlinjen. Det kan jeg ikke få sjekket før i høst når båten kommer på land. Men siden Saga 27 har plass, så tror jeg egentlig at den vil passe.Det er endel kjøl under vann på solluxen også. Jeg har sjekket litt på Quick og Craftsmann sine propeller også. Slik jeg har forstått det så finnes det mye resevedeler til Sleipner sine som jeg mener er pluss. Regner også med quick har mye deler da det blir nok solgt en del av disse også. Litt skeptisk til Craftsmann. Vetus har jeg ikke hørt om før så må ta en litt bedre titt på disse. Hvis det er noen som har erfaringer med disse ulike merkene, eller kan linke meg til steder jeg kan lese meg opp, så setter jeg pris på dette. Noen som hadde hvert en fordel som jeg ikke tror noen av merkene har i disse størrelsene på baugpropeller, er speed kontroll. Slik at man kunne bestemme hastigheten på propellen via joysticken. Ellers betaler jeg heller et par lapper ekstra for kvelitet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Juni.2021 Del på Facebook Svart 20.Juni.2021 Kalinkamaen skrev 14 minutter siden: Noen som hadde hvert en fordel som jeg ikke tror noen av merkene har i disse størrelsene på baugpropeller, er speed kontroll. Slik at man kunne bestemme hastigheten på propellen via joysticken. Ellers betaler jeg heller et par lapper ekstra for kvelitet. Sleiper skal ha en slik løsning, uten at jeg har studert det eller ser nytten av det. Skal jeg bare dreie baugen litt, blir det et kort trykk på bryteren, holde den inne litt lenger om det er behov for det. Sleipner er vel kjent for kvalitet. De andre? Aner ikke. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Komodo Svart 20.Juni.2021 Del på Facebook Svart 20.Juni.2021 Kalinkamaen skrev 20 minutter siden: Litt skeptisk til Craftsmann. Vetus har jeg ikke hørt om før så må ta en litt bedre titt på disse. Hvis jeg husker riktig så er @Kaftein ØL her på forumet forhandler av Craftsman. Arrester meg gjerne om jeg husker feil. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kalinkamaen Svart 20.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2021 Så lenge man ikke har noe behov, så er det nok ikke noe marked for det heller. Regner med det blir et dyrere oppsett. Når jeg har deg her inne Lars. Hvordan var det hos deg plassmessig å instalere? Måtte du trekke røret lengre bak for å få plass til røret under vannlinja? Jeg tviler selv på at det er noe problem, men vil bare høre om din erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Juni.2021 Del på Facebook Svart 20.Juni.2021 (redigert) Nå monterte jeg ikke dette selv, men firmaet som gjorde jobben fant en fin plass dypt nede og langt fremme. Det jeg gjorde selv var å koble opp det elektriske. Jeg brukte 95mm2 kabler fra forbruksbatteriet og frem til trusteren, 3 - 4 meter lenger fremme. Batteribanken består av 2 x 140Ah semitraction åpne bly/syre batterier med 1000A CCA hver. Og igjen, jeg har jo ingen erfaring med mindre eller større trustere. Men jeg er fornøyd, bedre med for mye enn for lite kraft. Redigert 20.Juni.2021 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kalinkamaen Svart 20.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2021 Helt flott Lars, jeg skal absolutt ikke arrestere deg for noe. Men for å ta et valg så må man ha litt erfaring her av forskjellige. Slik jeg ser det så er det god erfaring hos dere begge. med SE40 og SE60. Men så lenge SE60 ikke er overkill så, og propellen kommer langt nok ned under vannflaten så er valget mitt enkelt. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 20.Juni.2021 Del på Facebook Svart 20.Juni.2021 Har du plass og lommebok så er nok 60 en god størrelse, spesielt når du skal bruke den i en ivrig strøm i elv. Da må du jo ikke bare kjempe mot vind men også strøm hvis de kommer fra samme side. Baugpropell bruker man ved behov, og noen har mer utfordrende "føreforhold" enn andre. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.