Jump to content

Tips til skyvekraft for baugpropell for en sollux 27

Kalinkamaen

Recommended Posts

Jeg har en Sleipner SP40S fra 2004. Tror den har 125mm tunell. Den står på en Skilsø 27, se bildet ved rød pil. Ikke så lett å se da det ikke var hensikten å fotografere den. Jeg bruker den stort sett bare når jeg skal legge til og gå fra kai, og synes den har nok skyvekraft til dette bruket. I sterk sidevind har jeg ikke forsøkt, men jeg skulle inn mellom to utriggere med noe strøm på tvers en gang, og da var heller problemet at hele båten gikk sidelengs. Tror ikke trusteren hadde kunne gjøre så mye fra eller til da.

1395455762_20210507_183443(3)_LI.jpg.9a4d23fdbbe3c410be500296a5faa75a.jpg

Det er riktig, strømmen drar hele båten med seg. Derfor går jeg som regel motstrøms inn mot båsen. Noe som gjør at jeg må kjøre ganske skrått inn mot båsen. og da kan du forhåpentligvis hjelpe til med proppellen å rette den opp rett før, og evt justere litt om du kommer skjeivt inn. 

Man Ja jeg klarer meg uten også. Og det kan være jeg klarer meg med en SE40 uten tvil. Det er derfor jeg spør her. :)

Dere har aldri følt at dere er under dimmensjonert med SE40 propell?

Redigert av Kalinkamaen (see edit history)
Kalinkamaen skrev 7 minutter siden:

Man Ja jeg klarer meg uten også. Og det kan være jeg klarer meg med en SE40 uten tvil. Det er derfor jeg spør her. :)

Det gjorde jeg også i 30 år, men fy fasan så herlig med en slik visp! Med en snekke som en Saga 27 har en jo null kontroll på hvilken vei den går når man bakker, men med visp? Herlig!

baugpropell3.jpg.e5e740c8f2bf08c246401bf06383e560.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Uten tvil Lars. Bakking er en ting. En annen ting for meg er at det er fruen som er kaptein hos oss. Så det vil være en trygghet for henne. En annen ting er senere salg av båt. Ikke alle er like dumme som meg å velger en båt uten forde putene ser fine ut ;)

Ellers vil eg si at min ser mer lik ut som Skilsø enn Saga i baugen. Så jeg må kansje tenke meg litt om angående plass.

Når det gjelder plass så det slik ut i fremre stuerom før montering av trusteren.

IMG_6929.JPG.7d21ab3c51b299defdae0bb8519fd80c.JPG

Her med truster montert.

IMG_6952.JPG.1d2d98b40d0fabb9c6610c7c09a80a90.JPG

Ganske solid skrog der hullene ble tatt.

IMG_6962.JPG.d0984c6d4c253efd3dfd3e1d29a50b6f.JPG

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Heilt flott Lars, eg må få tatt en titt hos meg hvordan det ser ut. Jeg må sage meg en luke da det nå bare er platet over. :) Så jeg har ike fått sett nedi hos meg. Men jeg vet det er godt med plass der nedi.

Noe jeg legger merke til hos deg er at di ikke har montert motoren i senter. Stemmer dette? Hvorfor? Er ikke propellen i senter av motoren kanskje?

• 2 uker senere...

Hei, jeg var tilfeldigvis innom siden her nå og ser at jeg og Craftsman sine trustere ble nevnt her. Det stemmer at jeg importerer og selger disse trusterne. Eneste grunnen til at disse er billige er at vi importerer direkte fra nederland og selger direkte til sluttbruker. Vi er norsk importør for Craftsman Marine, FNM og diverse andre agenturer. Så langt vil jeg anta at vi har møtt under 10% av kundene våre face to face. Resten av motorene og trusterne sendes ukentlig fra Kristiansand. Mesteparten ender opp på vestlandet og nordnorge. Vi har derfor prioritert å selge varene direkte til praktiske båtfolk, uten fordyrende mellomledd fremfor fordyrende forhandlerledd og unødvendig merkevarebygging. Det gir en mye bedre pris til forbuker, uten at det går utover kvaliteten. Kvalitetsmessig er et ingen forskjell på disse trusterne, men en sparer mye på at vi verken prioriterer forhandlernett eller merkevarebygging... Det er mange her på baatplassen som har kjøpt trusterne og er svært fornøyd. For trådstarter sitt vedkommende kan jeg bekrefte at vi har 55 kgf og 150 mm tunnell på lager i Kristiansand, klar til sending. Prislapp 12500 inkl. mva for komplett pakke. PS, admin kan godt slette om dette var upassende reklame, men når folk spør synes jeg det var på sin plass å svare... 

Kaftein ØL skrev 10 minutter siden:

Det stemmer at jeg importerer og selger disse trusterne.

Se der ja, da husket jeg riktig :wink: mente at jeg hadde lest det i et innlegg for lenge siden.

Komodo skrev On 20.6.2021 at 13.08:

Hvis jeg husker riktig så er @Kaftein ØL her på forumet forhandler av Craftsman. Arrester meg gjerne om jeg husker feil. 

Kaftein ØL skrev 11 minutter siden:

Hei, jeg var tilfeldigvis innom siden her nå ...

Men hva har skjedd? Du var jo ganske aktiv her før. Håper forøvrig innlegget ditt ikke slettes, det har jo blitt etterspurt. Mener du skrev noe om at Craftsman var mye lik Sleipner i gearhus og motor, men at de har en enklere produktserie, og valgt å ikke ha så stort fokus på produktutvikling og avanserte tekniske løsninger. Arrester meg gjerne dersom jeg husker feil. 

Jeg lot et proft firma ta jobben, men gjorde det elektriske selv. Det følte jeg var tryggest.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...