Jump to content

Mercruiser D-tronic 250 Hk fra 2004. Svakheter eller noe spesielt å være oppmerksom på?


Lazyjack

Recommended Posts

700 timer på 17 år er ganske lite, hva slags båt står motoren i?

Stort sett greie motorer. Det kom en del oppgraderinger på disse mellom 2003-2005 så din kan være det ene eller det andre. Men antagelig ganske oppdatert utgave. Motornummeret kan fortelle mere om det. Og motorkoden på ECU som antagelig er MD706LB. 

Motoren er veldig bra når alt er i orden og vedlikeholdet har vært utført etter boka. Spesielt vedr. bytte av anoder i intercooler og varmeveksler.

Motoren er ikke skuddsikker sammenlignet med enkelte andre motorer. Men lettstartet, røyksvak og relativt enkelt vedlikehold (hydrauliske ventilløftere og naturlig nok ingen registerreim heller).

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Teerex skrev for 7 timer siden:

700 timer på 17 år er ganske lite, hva slags båt står motoren i?

 

Den sitter i en NB 840 som veier rundt 3.500 kg. 

Jeg skal se på den på onsdags og får litt mer info da. 

Og med at den ikke er skuddsikker regner jeg med at du tenker på at den er mer lettbygd enn tilsvarende årsklasse fra f. eks. Perkins eller VP? 

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post

Har samme båt med denne motoren som er fra 2002 som nå er gått ca. 1700 timer uten store problemer. Lettstartet motor som ikke røyker verken ved oppstart eller belastning. Har eid denne i 11 år nå, og har tatt regelmessig service service selv.

Har lest om flere tilfeller av motorstopp på grunn av dårlig kontakt i ECU på grunn av vibrasjoner, denne er flyttet hos meg til et sted med mindre vibrasjoner. Anodene som er nevnt kan med fordel byttes 2 ganger i året da de tæres mer enn forventet for min del. Den største reparasjonen jeg har hatt på motoren var å bytte blandebendet på eksosen som var tæret mye etter 17 år. Hvis jeg skal pirke så har jeg alltid irritert meg over at det fra tid til annen kommer en oljedråpe fra ulike steder på motoren. Som regel bare bagateller som er blitt utbedret fortløpende. Nå skal det sies at jeg trives best når motorrom er gullende rent og plettfritt.

Link to post
Lazyjack skrev for 15 timer siden:

Den sitter i en NB 840 som veier rundt 3.500 kg. 

Jeg skal se på den på onsdags og får litt mer info da. 

Og med at den ikke er skuddsikker regner jeg med at du tenker på at den er mer lettbygd enn tilsvarende årsklasse fra f. eks. Perkins eller VP? 

 

Det har jo vært havari på disse, men var nok mest vanlig på utgaver fra før ca 2002. 

Mange har gått opptil flere tusen timer uten annet enn vanlig service og ting man må regne med i løpet av motorens livstid.

Mens andre har vært litt mere uheldige. Ikke veldig mange motortyper som er skuddsikre i denne hurtiggående klassen. Sannsynlig at noen av Volvo Penta og Yanmar sine tilsvarende motorer fra rundt årtusenskiftet (eller la oss si fra 1990-2005) var litt bedre i så måte. Men neppe noe å bekymre seg altfor mye over :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 8 måneder senere...
Lazyjack skrev On 21.6.2021 at 9.09:

Den sitter i en NB 840 som veier rundt 3.500 kg. 

Jeg skal se på den på onsdags og får litt mer info da. 

Og med at den ikke er skuddsikker regner jeg med at du tenker på at den er mer lettbygd enn tilsvarende årsklasse fra f. eks. Perkins eller VP? 

Fikk du kjøpt denne båten? Er du fornøyd? Var det med drev eller fast aksling?

Link to post
Svart (redigert)
skjærgårdsdram skrev 49 minutter siden:

Fikk du kjøpt denne båten? Er du fornøyd? Var det med drev eller fast aksling?

Hei, nei jeg kjøpte en annen med VP KAD 42 og tok den hjem fra Haugesund til Horten. Den har fungert fint bortsett fra at jeg måtte bytte simmering på forkant veiv utpå høsten. Gjorde det selv. 

Båten har drev og det var vann i olja da jeg tappet den i høst. Nå har jeg byttet alle tetninger og trykktestet så da er det nok bra. 

Trives godt med båten men den er jo fra 97 så noe må en regne med👍

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
skjærgårdsdram skrev 43 minutter siden:

Blei det NB 840? Jeg kjøpte en rundt samme tid, med mercruiseren 2004 og bravo 3x drev gått ca 700t. Kjøpte den i juli. Veldig fornøyd med båten. Det var en 98modell. Som du sier, så er det altid noe. Skal bytte styrebolt nå om noen uker.

Hei, ja det ble 840 Fly. Har brukt vinteren til å installere Raymarine autopilot. 

Har du lekkasje siden du bytter styrebolt? 

Link to post

Ja og nei. Bolten er over vannlinja, så det kommer ikke vann inn. Men det er litt saltavleiringer og er tydelig begynt å ruste. Så bytter til syrefast. Har ekstra transom liggende som jeg kommer til å sette inn. 

Det blir bra med autopilot. Det er noe jeg kunne tenkt meg og. Hvilken fart masjer du på? Og er båten din lite rettningsstabil i lav fart? Det er min ivertfall:sailing:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...