Marhildann III Startet 21.Juni.2021 Del på Facebook Startet 21.Juni.2021 Hei! Da vi skulle på tur i helga ville styrbord maskin ikke gå høyere turtall enn 1700 omdreininger. Den starter lett går helt normalt opp til 1700 RPM, ingen unormal røyk, båten er nysmurt under, og maskinen fungerte helt normalt da jeg brukte båten en uke før. Ingen annen hending enn at båten har lagt en uke i havna. Noen som har erfaring med noe lignende. Jeg er mekaniker selv, så jeg behøver ikke forklaringer om drivstofftilførsel eller hvordan man sjekker turbo, intercooler og filter. Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 21.Juni.2021 Del på Facebook Svart 21.Juni.2021 Kan turbo ha hengt seg opp? Det er i alle fall enkelt å sjekke hvis du skal ut en tur. Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Grand Banks jr Svart 21.Juni.2021 Del på Facebook Svart 21.Juni.2021 Det er vel wastegate på turboen på den motoren? Har forstått at de kan henge seg. Personlig ville jeg tatt en telefon til Greg Robinson i Turbo Service AS. Han er hjelpsomheten selv når det gjelder å feilsøke turbo, og med din mekaniker bakgrunn så går nok det kjapt og enkelt. Jeg regner med at du har sjekket dieselfilter etc mtp din mekaniker bakgrunn. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Marhildann III Svart 21.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juni.2021 Problemer med ladeluft - turbo vil gi unormal røyk, ikke sannsynlig at det er problemet her. Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 21.Juni.2021 Del på Facebook Svart 21.Juni.2021 Mekanisk eller EDC styrt motor? Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 21.Juni.2021 Del på Facebook Svart 21.Juni.2021 Er det røykbegrenser på denne.Om det er lekkasje på slangen fra innsug til dieselpumpe, vil den ikkje få diesel,til å lage ladetrykk,og da vil det ikkje bli svart røyk Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 21.Juni.2021 Del på Facebook Svart 21.Juni.2021 Marhildann III skrev 1 time siden: ikke sannsynlig at det er problemet her. Stemmer. Jeg overså i det første innlegget ditt at det ikke er unormal røyk. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
cosmic Svart 21.Juni.2021 Del på Facebook Svart 21.Juni.2021 (redigert) Behøver ikke bli røyk ved gasspådrag om motor mangler luft. Vil tro denne har røykbegrenser. Beklager.så ikke at Jakob T hadde nevnt samme. Redigert 21.Juni.2021 av cosmic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
eivinde Svart 21.Juni.2021 Del på Facebook Svart 21.Juni.2021 (redigert) tamd70e mistet turtallet da drivstofftilførsel strupet seg, litt usikker, men det var enten slangen som fikk en knekk på seg pga dårlig montasje eller tette dieselfilter. Begge tingene ble utbedret så kan ikke 100% sikkert si hva det var. -Beklager men så ikke siste setninga di. Vennligst oppdater posten når du finner feilen. Redigert 21.Juni.2021 av eivinde tilleggsinfo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dacapo Svart 21.Juni.2021 Del på Facebook Svart 21.Juni.2021 Sjekk fjæra på overflowventilen på diselpumpa Sitér dette innlegget Link to post
Marhildann III Svart 22.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2021 Fant feilen, en liten metallflis hadde kilt seg mellom rotoren og huset på ladeluftsiden, slik at turboen ikke roterte. Nå gjenstår det bare å finne ut hvor den kom fra. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 22.Juni.2021 Del på Facebook Svart 22.Juni.2021 (redigert) Topp Men da skulle det kommet unormal røyk, i og med at turbo ikke var i drift? Redigert 22.Juni.2021 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
cosmic Svart 22.Juni.2021 Del på Facebook Svart 22.Juni.2021 (redigert) Ikke relevant iht.probl.som er løst. Redigert 22.Juni.2021 av cosmic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marhildann III Svart 22.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2021 (redigert) Når det gjelder at jeg ikke observerte unormal røyk var vel fordi da jeg merket at jeg ikke fikk opp turtallet, dro jeg tilbake regulatoren slik jeg så at turtelleren dro seg litt ned. Dermed fikk vel maskinen nok luft i forhold til drivstoffmengde. Tenker hadde jeg dradd på fullt, hadde det nok blitt litt svart røyk. Redigert 22.Juni.2021 av Marhildann III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 22.Juni.2021 Del på Facebook Svart 22.Juni.2021 Sjekk at ikke overflow ventilen i fødepumpa har knekt. Da blir det feil med dieselflyt som normalt skulle gå via fjæra. Sitér dette innlegget Link to post
Marhildann III Svart 23.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2021 (redigert) Hvordan og hvorfra kommer disse metallfragmentene seg inn i turboen, ene av dem hadde kilt seg fast i et rotorblad på ladeluftsiden og blokkerte turboen slik at den ikke roterte. Heldigvis ingen skade på turbo. Kulepennen bare for å vise størrelse. Tykkelsen på dem var 0,37 mm Redigert 23.Juni.2021 av Marhildann III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
7 knop Svart 23.Juni.2021 Del på Facebook Svart 23.Juni.2021 Kan det vere luftfilteret som går i oppløsning på innsiden ? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 23.Juni.2021 Del på Facebook Svart 23.Juni.2021 Eneste kildene jeg kan tenke meg på ladeluftsiden er luftfilter-holder, eller selve turbohuset. Finnes det noen annen potensiell kilde? (Utenom noe som kan ha falt inn i luftfilter før det er montert?) Jeg har et annet luftfilter på min 41, men det begynner å gå i oppløsning og jeg bør ha nytt snart tenker jeg. Da selve metallhuset rundt innsatsen. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Comforthe Svart 23.Juni.2021 Del på Facebook Svart 23.Juni.2021 (redigert) Det er ikke ventilseter da? Edit: Never mind, jeg så nå det var på ladeluft siden. Redigert 23.Juni.2021 av Comforthe (see edit history) Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
index Svart 23.Juni.2021 Del på Facebook Svart 23.Juni.2021 Ser ut som rester av et metallstrips. Men hvor skulle det komme fra? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Familiesnekke Svart 24.Juni.2021 Del på Facebook Svart 24.Juni.2021 (redigert) Marhildann III skrev On 23.6.2021 at 11.07: metallfragmentene Er det stål eller ettellerannet lettmetall? Det kan også se ut som en metallpakning. Skal det være noe slikt på «sugesiden»; et sted mellom luftfilter og turbo? Uansett bra du fant feilen! Kanskje du bør sjekke gjennom hele tilførselsiden at det ikke ligger igjen flere slike metallbiter? Redigert 24.Juni.2021 av Familiesnekke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marhildann III Svart 6.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2021 Hei! Finner ingen steder det kan komme fra, luftfilteret er en stor firkantet boks som det er en skumplastmatte utenpå et metallgitter, som er helt og fint, umulig at noen slike fragmenter kommer inn her, fra luftfiltret er det en gummislange på ca 10 cm lengde som går direkte inn på turboen, ingen steder her heller at noe kan komme inn. Fragmentene er av hardt metall, knekker når man bøyer det, ser nesten ut som dreiespon. Eneste forklaringen jeg kan finne er at dette har kommet inn i filteret ved montering, men jeg har ikke hatt dette demontert før, i den tiden jeg har hatt båten, ca tre år. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 6.Juli.2021 Del på Facebook Svart 6.Juli.2021 Er nok plausibelt at noe har falt oppi filteret før montering en gang og ikke blitt oppdaget ved montering... Jeg leste nettopp om en som hadde hatt store problemer med febersyk motor. Den hadde hatt full overhaling. Endte opp med demontering for å feilsøke. Mekaniker hadde glemt en fille i sugesiden på sirkulasjonspumpen... Min far leverte en Mercedes girkasse på service. Bytte diverse deler etc. Hentet bilen på verksted. Første kick down og girkassa ble grus... Mekaniker hadde glemt "noe" inni kassa. Menneskelig feil skjer. Noen ganger umulig å finne ut av hvordan. Men nå er i alle fall luftfilter og turbo grundig sjekket, og det tyder på at det kan bli en problemfri ferie Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.