Grand Banks jr Startet 21.Juni.2021 Link til dette innlegget Startet 21.Juni.2021 Gjennomføringen til septiktank har jeg ingen historikk på. Vet ikke når den er byttet, eller om den faktisk er byttet siste 40 år. Jeg vegrer meg også for å evt bytte den nå. Men har heller ikke lyst på lekkasje ? Hvordan tester jeg den? Og kan det være noen form for bevegelse i den når jeg tar tak i den? Har slått litt med hammer, men vet jo ikke hvor løst eller hardt jeg bør ta i. Antar at det er en 38mm. Det er i alle fall 38 mm slange som går inn på den mener jeg. Byttet for 2 år siden. Gjennomføringen ser ut til å være ganske kort, og så med 90 graders bend, skru ventil så stuss. Selve utløpet ser ut å være ca 35mm. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Martine29 Svart 21.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2021 Båten på land virker det som. I tvil, bytt. Så slipper du å gruble mer når du nyter sjølivet. God sommer... Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 21.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2021 Tradisjonelt har det vært å gi den et lite kakk med noe metall...og så høre etter lyden i bunnventilen..." synger" den fint er den ok...får du en "dump" lyd, som et stykke treverk...så er den ferdig... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2021 En annen test er å file litt i metallet. Er det da rødlig, er det svekket. Gult/gullfarget messing OK. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Komodo Svart 21.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2021 Grand Banks jr skrev for 2 timer siden: Hvordan tester jeg den? Dette har det vært skrevet noen spaltemeter om her inne... Gjør som @Lars H. sier, men fra utsiden og inn i gjennomføringen. Er det friskt metall der lever den lenge ennå. Er den tæret og porøs, og gjerne rød i fargen så bytt. Det er tross alt fort gjort. Det som tar lengst tid er å kjøre og kjøpe delene ? Få med deg en kompis som har gjort det før hvis du er usikker ? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Grand Banks jr Svart 21.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2021 Komodo skrev 1 minutt siden: men fra utsiden og inn i gjennomføringen. Takk, den detaljen jeg ikke har fått med meg før. Ja, jeg har lest en del av trådene her inne. Men de blir som regel en for eller imot truedesign tråd har jeg inntrykk av. Da filer jeg litt med en rundfil i åpningen på utsiden og sjekker. Jeg har dessverre ingen kompis som har gjort dette før. Jeg er som regel den kompisen som blir ringt opp og spurt om jeg vet hvordan det eller det skal gjøres . Men jeg regner med at det er relativt kurant å bytte gjennomføring, ed unntak av at det er litt trangt der... Er vel mest usikker på hvilke lim/ tetningsmiddel jeg bør bruke for selve gjennomføringen, og om det er hamp som gjelder mellom de andre delene...? Men det regner jeg evt med at Maritim kan svare på. Evt annen butikk jeg kjøper delene på hvis jeg trenger. Eller at jeg finner tilbake til noen tråder her der det er beskrevet. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Komodo Svart 21.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2021 Grand Banks jr skrev 41 minutter siden: Takk, den detaljen jeg ikke har fått med meg før. Ja, jeg har lest en del av trådene her inne. Men de blir som regel en for eller imot truedesign tråd har jeg inntrykk av. Ett unntak, har du lest tråden som jeg har link til i signaturen min om skroggjennomføringer og metall? Det er ikke en "Truedesigntråd" Grand Banks jr skrev 41 minutter siden: Er vel mest usikker på hvilke lim/ tetningsmiddel jeg bør bruke for selve gjennomføringen, og om det er hamp som gjelder mellom de andre delene...? Men det regner jeg evt med at Maritim kan svare på. Evt annen butikk jeg kjøper delene på hvis jeg trenger. Eller at jeg finner tilbake til noen tråder her der det er beskrevet. Du må nesten bare velge hvem du vil høre på. Til skroggjennomføringen bruker du sika, tec7, Bostik, Simpsons eller nesten hvilken som helst annen MS-polymer. Til gjengetetning har du mange muligheter, bare ikke bruk gjengetape. Gjengetape er bra til mye, men ikke til det. Jeg sverger til hamp og guffe, men det er kanskje mest fordi jeg er litt gammeldags Du kan bruke Loctite 577, og Loctite 55 er også et godt alternativ. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kjellg Svart 22.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2021 (redigert) Truedesign tror jeg du nok vil slite med å få plass til der, så fremt bildene ikke lyver. Ser ganske trangt ut.. Et annet moment er at om du går for truedesign og skal ha bend så spørs det om du ikke må gå opp en dimmensjon. Selv så ville jeg bare flexet ellet boret ut den gamle og satt inn en maken. Er gjort på en halv time. Redigert 22.Juni.2021 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2021 Ut fra bildet virker det som at ventilstemmen begynner å synge på siste verset. Jeg ville uansett byttet ventilen. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 22.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2021 (redigert) Hvis jeg nå skal bytte, ser denne handlelisten rett ut? Jeg går ut fra at det er 1 1/2" i og med at slangene er 38mm. @Hulda, er dette avsinket messing eller hva det heter? Altså den kvaliteten som tåler å stå med sjøvann? Under er to handlelister. En på Biltema og en på Maritim. Ser at Biltema har en del lavere priser, er kvaliteten lik for begge (altså bra nok til dette bruket)? Mener å huske at du har nevnt noe om at kvaliteten er ok der Hulda? Jeg finner ikke 90 graders vinkel/ bue på Biltema. Men kuleventil og det andre finner jeg. Biltema: Jeg finner ikke 90 graders vinkel/ bue på Biltema. Men kuleventil og det andre finner jeg. 1 1/2" skroggjennomføring https://www.biltema.no/batutstyr/vvs/bordgjennomforinger/bordgjennomforing-2000020419 Kuleventil 1 1/2" https://www.biltema.no/bygg/vvs/ventiler/kuleventil-2000034402 Slangesokkel 1 1/2" https://www.biltema.no/batutstyr/vvs/slangenipler/slangenippel-2000020421 Maritim: Kuleventil: https://www.maritim.no/kuleventil Bend: https://www.maritim.no/bend-innv-utv-90gr-messing Slangekopling: https://www.maritim.no/slangekopling-messing Skroggjennomføring: https://www.maritim.no/skroggjennomf-messing Redigert 22.Juni.2021 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hulda Svart 22.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2021 (redigert) Jeg får ikke noe vettugt ut av Maritim. Kranen virker uansett til å være dårlig hvalitet, ser ut som: håndtak jern, messing kule, rustfritt hus. Jeg ville heller gått til TESS, Hydroscan, eller en av disse, der du kan få verifisert dok. på at produktene er avsinketherdet messing. Biltema går ikke høyere enn 1" så vidt jeg kan se. Med unntak av 25-4346 og 25-4361. Jeg ville prøvd å kjøpe alt på samme plassen. Redigert 22.Juni.2021 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 22.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2021 (redigert) @Hulda, jeg chattet med Maritim nå. Spurte dem om messingen er avsinkingsfri, og fikk til svar at det er den og er "såkalt CR messing". Tar en telefon til Hydroscan ? Redigert 22.Juni.2021 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 22.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2021 Biltema har kuleventil i 1 1/2" Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hulda Svart 22.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2021 (redigert) Den burde kunne kjøre, men merk at den IKKE er spesifisert for sjøvann. Forniklingen kan være en løs kanon på dekk. Dette selv om messingen i seg selv er god nok. Begrepet 'CR-messing' = avsinkingsherdet messing. Legg merke til at hos Biltema er skroggjennomføringene ikke forniklet. Redigert 22.Juni.2021 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2021 Grand Banks jr skrev 44 minutter siden: Jeg går ut fra at det er 1 1/2" i og med at slangene er 38mm. Hvis du er usikker på dimensjonen, så er som regel den støpt inn i ventilhuset. Men bildet du har lagt ut er for uklart til å tyde det. Du kan også måle utvendig diameter på gjengene der nippelen er skrudd inn i ventilhuset. Dimensjonen leser du da ut av en gjengetabell. Gjengetabeller har i alle fall jeg lastet opp i flere av disse gjennomføringstrådene tidligere, det googler du lett fram. Grand Banks jr skrev 44 minutter siden: @Hulda, er dette avsinket messing eller hva det heter? Altså den kvaliteten som tåler å stå med sjøvann? Under er to handlelister. En på Biltema og en på Maritim. Ser at Biltema har en del lavere priser, er kvaliteten lik for begge (altså bra nok til dette bruket)? Mener å huske at du har nevnt noe om at kvaliteten er ok der Hulda? Hvis du leser om kobberlegeringer i den tråden jeg anbefalte deg i går, ser du at jeg har gjort metallurgiske analyser av bla flere messingdeler fra bla Biltema. Noe mer konkret svar enn det tror jeg ikke du finner. Det er aldri noe garanti for hva du får på BT. Grand Banks jr skrev 44 minutter siden: Jeg finner ikke 90 graders vinkel/ bue på Biltema. Men kuleventil og det andre finner jeg. Begynn med å sjekke kvaliteten på de delene du har. Bendet og ansatsnippelen demonterer du og sjekker. Er delene dine gode risikerer du å få dårligere kvalitet dersom du bytter til nytt. Ventil ville jeg imidlertid uansett byttet. Og den ville jeg ikke kjøpt på BT. Gå heller til Maritim e.l. for ventil. Jeg ville ikke satt syrefast ventil på messingdeler, da ville jeg kjøpt messingventil. Men som sagt ikke på BT. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Grand Banks jr Svart 22.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2021 (redigert) @Komodo, jeg har ikke fått lest tråden i signaturen din. Signaturen vises ikke på mobil. Skal komme meg på stor maskin og klikke meg inn på den ? Venter også svar fra Hydroscand. Har filt av litt på utsiden. Synes det er vanskelig å avgjøre. Er muligens rødere enn helt gul messing. Må finne mer lys. Setter stor pris på innspillene Redigert 22.Juni.2021 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hulda Svart 22.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2021 Hos Ahlsell kan du få ventiler som har materialsertifikat fra SINTEF. Koster nok mer enn 329 kroner. Jeg ville også prøvd å beholde gjennomføringen om den ikke har blitt rød. Det som er problemet med en del av disse billiggreiene, er ikke nødvendigvis materialkvaliteten, men at materialtykkelsen i bunnen av gjengene ikke er rare greiene. Jeg har målt materialtykkelse i gjengbunner på under 0,7 mm på 2" gjennomføringer. Hulda kjørte tilsvarende ventil som den fra Maritim. Ventilen konket etter 10 år, selv om den var en del av Huldas bondingsystem. De andre ventilene kjører fremdeles etter 21 år. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 22.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2021 (redigert) @Hulda, er litt dunkelt lys under båten. Men prøvde et bilde. For rødt? 0,7mm? Det var da svært tynt da... Redigert 22.Juni.2021 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hulda Svart 22.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2021 Det ene halvdelen av bildet er rødt, den andre halvdelen gult. Tja. Sannsynligvis brukbart. 0,7 mm er nesten så en kan skimte sollyset gjennom materialet. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 22.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2021 @Hulda, så da regner du med at det ok å sette denne på vannet nå og skifte til høsten? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hulda Svart 22.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2021 Utvilsomt, greit. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 22.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2021 (redigert) Utfordringen med Biltema, og sikkert gjerne Maritim også, er at du aldri vet hva du får. Var vel Komodo som testet noen gjennomføringer fra BT som han verifiserte som veldig bra, men det er lenge siden og de har ganske sikkert skiftet leverandør både 1 og flere ganger. Mange av bårforhandlerne henter delene hos Flak og det er ikke alltid det er det beste der heller. Jfr tråd om opptærte sjakler Redigert 22.Juni.2021 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 22.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2021 Jepp, nå venter jeg nok med denne til høsten. I mellomtiden får jeg priser fra Hydroscand og Tess. Så får vi se om det er noe tess (pun intended). Dieselslanger kjøpte jeg eksempelvis hos Hydroscand så jeg kan være sikker på at de er av god kvalitet. Det er noen ting man ikke ønsker å ha problemer med. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.