Ask Startet 21.Juni.2021 Del på Facebook Startet 21.Juni.2021 Hei Eg har ein 2019 modell Suzuki 60 hk. Det er tid for 100-timarsservice. Det skal næraste verkstad har 8400 kr for. Det har eg lite lyst til å betala. Servicen inkluderar skifte av: girolja motorolja pluggar innvendig sink utvendig sink impellar Smøring og visuell inspeksjon er sikkert òg med. Eit anna merkeverkstad, vel langt borte frå der båten er, skal ha 4200 for det same, men utan skifte av impeller og utvendig sink. Utvendig sink blir skifta, og tilleggsfakturert, ved behov. Dei seier at det ikkje er naudsynt å skifta impellar før på femårservicen. Ein tredje uautorisert lokal mekanikar kan ta service på motoren. Korleis blir det med eventuell seinare garantiar dersom han tek serviceen? Ask Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.Juni.2021 Del på Facebook Svart 21.Juni.2021 Interessant spørsmål som også har vært oppe her tidligere. Men, er ikke du jurist Ask? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Teerex Svart 21.Juni.2021 Del på Facebook Svart 21.Juni.2021 (redigert) Impeller kan du trygt sløyfe, har aldri vært borti at det har vært nødvendig å skifte impeller etter 2 år på en utenbordsmotor i vanlig fritidsbruk. Impellerbytte utgjør klart den største delen av fakturaen. Jeg byttet på en Honda 90 jeg hadde for noen år siden, og etter 5-6 års bruk kunne man knapt nok se forskjell på gammel og ny impeller. Mercury og de fleste andre har 3 års intervall for impeller og Evinrude har vel 5 års intervall på E-tec G2. Har byttet en del impellere da jeg jobbet på båtverksted, men så aldri en utenbordsmotorimpeller som var direkte dårlig selv om den hadde stått på i mange år. Untatt hvis den har vært tørrkjørt eller sandkjørt osv. Min egen (2014-modell Mercury F115) har ruslet og gått med fin kjølestråle ca 160 timer, med original impeller. Blir nok åpnet og byttet til høsten tenker jeg, men forventer ikke å finne noe bekymringsfullt. Noen nevner at en grunn til å sjekke/bytte impeller etter 2-3 år på en ny motor kan være å unngå at girhuset og skruer/bolter setter seg fast pga. lang tid i sjøvann. Det er sjelden noe problem ut fra min erfaring. Iallefall for en motor som bare brukes deler av året og ikke står nedtiltet i saltvann året rundt. Men naturligvis smart å smøre gjenger inn med et egnet stoff for å unngå slikt i framtiden (f.eks. Mek-Tar tjærestoff). Innvendig sink er heller ikke vanlig å bytte etter bare to år og så få timer, men hvis de er lett tilgjengelige så er det jo kjapt å sjekke dem da. Ellers er jo vanlig oljeskift med filter, girolje osv. gjerne ren rutine hvis man har et minimum av teknisk innsikt og kunnskap. Bensinfilter må man også tenke på, det er som regel to av dem i båt/motor. Hvis du kan fremvise kvittering for innkjøp av nødvendig rekvisita/deler og har loggførte servicepunkter, så skal egentlig motorgarantien gjelde som normalt. Samme gjelder hvis uansett serviceverksted gjør jobben, da er faktura/kvittering gyldig ved evt. garanti/reklamasjon selv om det ikke er utført hos forhandler/merkeverksted. Redigert 21.Juni.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.