Frivakt Startet 22.Juni.2021 Del på Facebook Startet 22.Juni.2021 Dette diagrammet viser hvor mange sykluser et konkret AGM-batteri tåler. Det viser antallet sykluser levetid sett i forhold til hvor mye av kapasiteten som tas ut ved hver utladning. Det jeg ikke skjønner er de to ulike angivelsen av %. For det første viser y-aksen % av kapasiteten fra 0-120 %. Samtidig vises tre kurver som alle stanser på 60% (y-aksen) men har angivelser av hhv 100%, 50% og 30%. Hvordan skal jeg forstå dette? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 22.Juni.2021 Del på Facebook Svart 22.Juni.2021 DOD = Depth of discharge. Altså hvor mye utladet batteriet er for hver syklus. 100 % utladet for hver syklus så klarer det drøye 300 sykluser før kapasiteten er nede på 60 % av opprinnelig. Bare 30 % utladet for hver syklus, da klarer det over 1500 sykluser. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
dennrick Svart 22.Juni.2021 Del på Facebook Svart 22.Juni.2021 Betyr det ikke bare at jo dypere du utlader batteriet, jo kortere varer det hva gjelder kapasitet? Lader du det ut 100% (DOD), så får du 300 sykluser. Er du snill, så for du opp imot 1800 ? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
mrtiger Svart 22.Juni.2021 Del på Facebook Svart 22.Juni.2021 Du har vel 60% kapasitet igjen etter litt over 300 ganger du har tappet batteriet 100% 60% kapasitet igjen etter litt over 600 ganger du har tappet batteriet med 50%. 60% kapasitet igjen etter litt over 1700 ganger du har tappet batteriet med 30% Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 22.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2021 Dette var oppklarende. Takk! Da angir prosenten på kurvene hvor mye man tapper ned batteriet i hver syklus, og den andre (y-aksen) batteriets evne til å magasinere strøm. Et enkelt regnestykke viser da at hvis jeg tyner en batteribank til en verdi av kr. 7500 hver gang jeg ligger i uthavn, vil "havneavgiften" likevel bare komme på kr 25,- (7500/300) Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 22.Juni.2021 Del på Facebook Svart 22.Juni.2021 HAHAHA Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Sørlandet2 Svart 22.Juni.2021 Del på Facebook Svart 22.Juni.2021 Så hvis en normalt tapper ned til 50%, og gjør det to ganger i uka, og sesongen er 6 måneder(28 turer i året) Så holder batteriet i drøye 21 år… Litt usikker om teori stemmer med praksis… Sitér dette innlegget Link to post
Buster L Mercury Svart 22.Juni.2021 Del på Facebook Svart 22.Juni.2021 Skal slite med å komme ned på 60% de første 10-15 åra, der altså.... Sitér dette innlegget Link to post
jcberg Svart 22.Juni.2021 Del på Facebook Svart 22.Juni.2021 1 hour ago, Sørlandet2 said: Så hvis en normalt tapper ned til 50%, og gjør det to ganger i uka, og sesongen er 6 måneder(28 turer i året) Så holder batteriet i drøye 21 år… Litt usikker om teori stemmer med praksis… Ladesykluser er bare en faktor i batterilevetiden, selv om du har batteriet i en UPS som aldri brukes men har elektronikk som holder batteriet i tipp topp stand vil intern korrosjon og annen aldring etterhvert ødelegge det. I industrien selges AGM batterier med spesifisert designlevetid typisk mellom 3 og 10 år. Sitér dette innlegget Link to post
Comforthe Svart 23.Juni.2021 Del på Facebook Svart 23.Juni.2021 Enig med @jcberg. I komplette datablad til batteri celler oppgis gjerne cycle life (som diskuteres her) og shelf life. Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post
Frivakt Svart 23.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2021 jcberg skrev for 7 timer siden: Ladesykluser er bare en faktor i batterilevetiden, selv om du har batteriet i en UPS som aldri brukes men har elektronikk som holder batteriet i tipp topp stand vil intern korrosjon og annen aldring etterhvert ødelegge det. I industrien selges AGM batterier med spesifisert designlevetid typisk mellom 3 og 10 år. Det aktuelle batteriet er oppgitt med en designlevetid på 12 år. Antar det er under slike ideelle forhold som du beskriver. Det står "floating charge" i parentes. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.