Jump to content

Kan noen hjelpe meg å tolke dette diagrammet over levetid på batteri?


Frivakt

Recommended Posts

Dette diagrammet viser hvor mange sykluser et konkret AGM-batteri tåler. Det viser antallet sykluser levetid sett i forhold til hvor mye av kapasiteten som tas ut ved hver utladning. Det jeg ikke skjønner er de to ulike angivelsen av %. For det første viser y-aksen % av kapasiteten fra 0-120 %. Samtidig vises tre kurver som alle stanser på 60% (y-aksen) men har angivelser av hhv 100%, 50% og 30%. Hvordan skal jeg forstå dette?

 

image.png.1d278b5464fea8c1bde321ef9943d2d1.png

Link to post

DOD = Depth of discharge. Altså hvor mye utladet batteriet er for hver syklus. 

 

100 % utladet for hver syklus så klarer det drøye 300 sykluser før kapasiteten er nede på 60 % av opprinnelig. 

 

Bare 30 % utladet for hver syklus, da klarer det over 1500 sykluser. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Betyr det ikke bare at jo dypere du utlader batteriet, jo kortere varer det hva gjelder kapasitet? Lader du det ut 100% (DOD), så får du 300 sykluser. Er du snill, så for du opp imot 1800 ?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Dette var oppklarende. Takk! Da angir prosenten på kurvene hvor mye man tapper ned batteriet i hver syklus, og den andre (y-aksen) batteriets evne til å magasinere strøm.

 

Et enkelt regnestykke viser da at hvis jeg tyner en batteribank til en verdi av kr. 7500 hver gang jeg ligger i uthavn, vil "havneavgiften" likevel bare komme på kr 25,- (7500/300) :giggle:

Link to post
1 hour ago, Sørlandet2 said:

Så hvis en normalt tapper ned til 50%, og gjør det to ganger i uka, og sesongen er 6 måneder(28 turer i året) Så holder batteriet i drøye 21 år…

Litt usikker om teori stemmer med praksis…

Ladesykluser er bare en faktor i batterilevetiden, selv om du har batteriet i en UPS som aldri brukes men har elektronikk som holder batteriet i tipp topp stand vil intern korrosjon og annen aldring etterhvert ødelegge det. I industrien selges AGM batterier med spesifisert designlevetid typisk mellom 3 og 10 år.

Link to post
jcberg skrev for 7 timer siden:

Ladesykluser er bare en faktor i batterilevetiden, selv om du har batteriet i en UPS som aldri brukes men har elektronikk som holder batteriet i tipp topp stand vil intern korrosjon og annen aldring etterhvert ødelegge det. I industrien selges AGM batterier med spesifisert designlevetid typisk mellom 3 og 10 år.

Det aktuelle batteriet er oppgitt med en designlevetid på 12 år. Antar det er under slike ideelle forhold som du beskriver. Det står "floating charge" i parentes.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...