Fantino Svart 23.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2021 Det ante meg at dette temaet var brennbart ? Forøvrig har jeg hatt oppkjøring 4 ganger tilsammen (lett motorsykkel, traktor, bil, tung sykkel), samt D5L (som jeg ikke trenger men tok fordi det var gøy) OG ‘vått kort’ som ble tatt i en pytt men som blir lite brukt da jeg aldri fikk så stor sans for kajakkpadling. Så jeg har ikke noe i mot sertifikatordninger der de er hensiktsmessige. Men jeg hevder fremdeles at de på ingen måte løser problemet med idiotkjøring/framferd hverken på sjø eller land. Og de faglige rådene mhp den utrolige pakken en nå har satt sammen for å få tatt sertifikat på bil har nok en tendens til å komme fra Steinkjer/Kjøreskolenes landsforbund, evt via deres lobbyister. Det som er fornuftig er til en viss grad den forholdsvis nye ordningen med sertifikat på lett/tung sykkel med aldersgrense og krav til ‘fartstid’. Dette er jo en erkjennelse av at en ikke kommer i mål med kun kursing, og er noe en kunne vurdert i enkelte sammenhenger på sjøen også. Om en da gidder å sette av ressurser til håndheving. Det ville gjort at en må renne av seg den verste galskapen med litt mindre futt i farkosten og vil gjelde både Per på 16 og Vinche-lanche på 56 år om de aldri har vært på sjøen før. Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 23.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2021 Havelle skrev for 9 timer siden: I alle tider har båtfolket vært ganske selvregulerende. Slik fungerer det ikke lengre. Veldig mange av de nyere båtførerrne tar seg alle de rettighetene de ønsker, med påfølgende fare eller ubehageligheter for andre rundt seg og til skade for naturen. Løsningen bør være å sørge for tilstrekkelig politi i de områdene der dette er et problem, som vel er Oslofjorden og deler av Sørlandet. Politiet må da få de lover som gjør at de har makt til å håndheve og straffe de mest uvettige. Dette er vel et mindre problem i resten av landet, og da kan man la ting skure og gå som før :) forstår veldig godt at dette er upopulært blant de erfarne her inne. En av mange ting som trekker meg til sjøen er den liberalistiske "Kardemommeby" tilnærmingen. Men, med flere som ikke forstår eller bryr seg vil dette bare være en naturlig del av det. Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
bliss X Svart 23.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2021 Chiefengineer skrev for 5 timer siden: Ja opplæring er i enkelte tilfeller helt bortkastet rettet mot ENKELTE intensjoner. Ikke alle. I enkelte tilfeller ja men for de fleste tror jeg at opplæring er nyttig og da tenker jeg på praktisk opplæring. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 23.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2021 Samt at man må bestå en praktisk prøve! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
tom Cognac Svart 23.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2021 (redigert) Som et apropos til trådstarten, hjelper det med sertifikat for bil? : Det kan vel av og til gå litt vel fort til sjøs også - uten at man skal frata noen gleden ved å kjøre båt i høy hastighet. Saken er vel den at det er RESPEKT som gjelder, respekt for andre som bruker sjøen til respekt for selve havet. Med den erfaringen jeg har til sjøs virker det som om de med en god del år på sjøen (= mye erfaring) er de beste til å utvise GODT sjømannskap. Nybåteiere har tydeligvis en oppfatning om at friheten til sjøs er å kunne ta seg til rette - uansett hvordan dette vil påvirke andre båter. Men øvelse gjør mester heter det, og om ikke det blir et ras av båter til salgs på Finn.no de første årene vil fortjenesten muligens bli at mange flere vil trives på sjøen i gjensidig høflighet o respekt. Redigert 23.Juni.2021 av altera mulier (see edit history) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
SamH Svart 23.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2021 Sitat Sett fra politiets side var det en pen St. Hans-feiring i går, men også i år ble den skjemmet av grassat passbåtkjøring. Enkelte som kom kjørende i bedagelig tempo med en kogg, fant det best å kjøre inn til land. Så plagsomme var passbåtene. Antagelig har folk hatt mye å drikke på i båtene, og politiet overveier nå å innskjerpe kontrollen til sjøs. Porsgrunn Dagblad. 50 år siden. Min utheving. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 23.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2021 6 hours ago, Fantino said: For å dra sammenligningen så er det ikke ok å ta med sparkesykkelen ut på motorveien og så kreve at alle regler gjøres om slik at en kan føle seg trygg. Herlig formulering Jeg tar ikke stilling til dette med sertifikat og bedre opplæring utover at jeg ikke tror det vil addressere det artikkelforfattern er ute etter. Jeg syntes du har et godt poeng hva gjelder avsender her. Hele artikkelen er full av floskler og rør som typisk kommer fra "den kanten" når noe bråker/går fort/lager bølger/skremmer - og dermed bør forbys Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
tom Cognac Svart 23.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2021 (redigert) SamH skrev 37 minutter siden: Sett fra politiets side var det en pen St. Hans-feiring i går, men også i år ble den skjemmet av grassat passbåtkjøring. Enkelte som kom kjørende i bedagelig tempo med en kogg, fant det best å kjøre inn til land. Så plagsomme var passbåtene. Antagelig har folk hatt mye å drikke på i båtene, og politiet overveier nå å innskjerpe kontrollen til sjøs. Tettheten av båter i alle fasonger har nok økt på disse 50 årene. Jeg er ikke sikker på at kunnskapen til sjøs har økt tilsvarende. Min observasjon som Larkolling er at det stort sett er folk fra hovedstaden som tar seg til rette både på land og til sjøs så fort de kommer utenfor Ring 3 (samme konklusjon fikk jeg for noen få år siden fra fastboende da jeg var i Risør, Tvedestrand, Arendal, Horten og på andre siden av fjorden - på Hvaler og i Drøbak og Son) Redigert 23.Juni.2021 av altera mulier (see edit history) Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Ugleseth Svart 23.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2021 Begynner å lure på om politiet og Redningsselskapet er innhabile når de skal uttale seg om ulykker og adferd på sjøen. Hvert eneste år hører vi om at de frykter en ny rekord-sommer mht ulykker, fyllekjøring og uvettig kjøring med båt. De finner stadig på nye årsaker og benytter hver anledning til å fortelle hvor ille det er. Sist år regnet de med en voldsom økning i ulykker pga nye uerfarne båtførere. Mitt inntrykk er at de nye båtførerene er usedvanlig forsiktige og tar ingen sjanser. Årsak til ulykker er ungdommelig overmot som er vanskelig å gardere seg mot. Men jeg forstår politiet som ønsker å kruse rundt i fellesferien, nyte sommeren og sjekke om folk har redningsvest. Tror politiets ressurser til sjøs hadde vært bedre anvendt og reddet flere liv om de ble benyttet i helsevesenet. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 23.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2021 Nå er det tre ting som går igjen ved dødsulykkene med lystbåt til sjøs. Høy fart. Mørke Høy promille. Alle er forbudt i dagens regelverk uansett. Tror at håndheving av dagens regelverk er veien å gå. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
tom Cognac Svart 23.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2021 Ugleseth skrev 50 minutter siden: Tror politiets ressurser til sjøs hadde vært bedre anvendt og reddet flere liv om de ble benyttet i helsevesenet. Politiet har vel ikke noen helsefaglig utdannelse - eller? Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Komodo Svart 23.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2021 lurvetass skrev 51 minutter siden: Nå er det tre ting som går igjen ved dødsulykkene med lystbåt til sjøs. Høy fart. Mørke Høy promille. Alle er forbudt i dagens regelverk uansett. Tror at håndheving av dagens regelverk er veien å gå. ? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Fantino Svart 23.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2021 lurvetass skrev for 1 time siden: Nå er det tre ting som går igjen ved dødsulykkene med lystbåt til sjøs. Høy fart. Mørke Høy promille. Alle er forbudt i dagens regelverk uansett. Tror at håndheving av dagens regelverk er veien å gå. Dønn enig. Bare misunnelig på at du greide å fatte deg mer i korthet enn meg ? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 23.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2021 Bred enighet om at det er alle muligheter til å forfølge disse forseelsene med de redskapene som allerede finnes i verktøykassen gjennom dagens lovverk ser det ut til. Det er meget fornuftig. Sovende paragrafer og sløsing med ressurser trenger vi ikke enda mer av i dagens byråkrati. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 23.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2021 Komodo skrev 1 time siden: Nå er det tre ting som går igjen ved dødsulykkene med lystbåt til sjøs. Høy fart. Mørke Høy promille. Alle er forbudt i dagens regelverk uansett. Stemmer det virkelig at både mørke og høy fart er forbudt i alle farvann? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2021 Nei, ikke i seg selv. Men når du ser på de ulykkene som skjer så er det gjerne høy fart og mørke i situasjoner der det ikke er forsvarlig, og da er det ikke lov. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dennrick Svart 23.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2021 Bra tråd ! Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
andersb Svart 23.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2021 Ikke vits med flere regler, de håndheves jo ikke, jeg ble passert av ca 20-30 båter i 5 knop soner i dag, som kjørte for fort. vi snakker fra halv til helplan, på st hans, i indre oslofjord, politiet så fler av de Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2021 andersb skrev 8 minutter siden: Ikke vits med flere regler, de håndheves jo ikke, Der er vi i alle fall på bølgelengde. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
nomen Svart 24.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2021 Enig i at lovverket idag blir alt for lite utnyttet, og at det skulle vært mer tilstedeværelse av politi på sjøen. Men slik er det nå ikke, dessuten er det vel ofte slik at forbyggende arbeid (les obligatorisk føreropplæring for båt) kan være vel så bra som å dra rundt å straffe de som ikke følger loven. Man får også ett nytt "ris bak speilet" nemlig risikoen for tap av førerrett hvis man blir tatt for å bryte loven. Noe av grunnen til at vi har ett sovende lovverk idag, er jo at det kombinert med lav risiko for å tatt, er en relativt beskjeden straffereaksjon. Noen tusenlapper i bot, en liten "preken" fra politiet, og så er det tut og kjør igjen resten av sommeren. Ikke akkurat avskrekkende. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Ugleseth Svart 24.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2021 nomen skrev 4 minutter siden: Enig i at lovverket idag blir alt for lite utnyttet, og at det skulle vært mer tilstedeværelse av politi på sjøen. Men slik er det nå ikke, dessuten er det vel ofte slik at forbyggende arbeid (les obligatorisk føreropplæring for båt) kan være vel så bra som å dra rundt å straffe de som ikke følger loven. Man får også ett nytt "ris bak speilet" nemlig risikoen for tap av førerrett hvis man blir tatt for å bryte loven. Noe av grunnen til at vi har ett sovende lovverk idag, er jo at det kombinert med lav risiko for å tatt, er en relativt beskjeden straffereaksjon. Noen tusenlapper i bot, en liten "preken" fra politiet, og så er det tut og kjør igjen resten av sommeren. Ikke akkurat avskrekkende. Mange vil trolig ha politi helt til regningen dumper ned i posttkassa og en båtavgift er på plass som finasierer kontrollene. Jeg tror vi klarer oss helt fint uten et politikorps på sjøen som uansett står hjelpesløse når de skal kontrollere de enorme områdene 24 timer i døgnet vår, sommer og høst. Eller kanskje fartsbokser i utsatte områder? Kystvakt, toll og politi som kontrollerer båtførerbevis, promille , redningsvester og om man har ei flaske vin for mye. Man må alltid vurdere kostnad mot nytte. Nei til mer politi på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 24.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2021 lurvetass skrev for 12 timer siden: Tror at håndheving av dagens regelverk er veien å gå. Vil faktisk hevde at et er en viss kontroll på sjøen, men liten tvil om at det er utstrakt kontroll på veiene og allikevel anslås det at 140.000 personer kjører med rus på veiene i Norge HVER DAG! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
VegJoh Svart 24.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2021 Ugleseth skrev for 11 timer siden: Årsak til ulykker er ungdommelig overmot som er vanskelig å gardere seg mot. Men jeg forstår politiet som ønsker å kruse rundt i fellesferien, nyte sommeren og sjekke om folk har redningsvest. Det er nok slik at de offentlige organer som har ansvar for sikkerhet på sjøen, angriper dette problemet kunnskapsbasert og ikke med synsing. Fra denne artikkelen på forskning.no fra 2018 ser vi at gjennomsnittsalderen ved dødsulykker til sjøs var 52 år. Siden de også i de fleste tilfeller også var beruset og ikke hadde på vest, så er det ikke så rart at de følte seg litt «ungdommelig» og overmodige. Som nevnt i andre innlegg her, så er det promille, fart ,mørke og grunnstøting som går igjen. Mange hadde ikke vest, eller vest som ikke fungerte. Så da er det holdninger man må jobbe forebyggende mot, dette er f.eks holdninger i forhold til fart, promille, vestbruk osv. Et ledd i forebyggende arbeid er f.eks kontroller slik som vest og promillekontroller. Tanken her er ikke at alle skal bli kontrollert, det er det åpenbart ikke ressurser til og ei heller er det en fornuftig prioritering. Men kontroller og tilstedeværelse er med på å legitimere det holdningsskapende arbeidet og vise at man har fokus på dette. Redningsvestpåbudet har sikkert reddet liv, selv om det er vanskelig å konkret vise til dette. Av de omkommede som ikke hadde vest, så kunne kanskje utfallet ha blitt et annet om de hadde det... osv.. https://forskning.no/fritid-hav-og-fiske-havet/dette-tar-liv-pa-sjoen/1358532 Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
index Svart 24.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2021 Fantino skrev for 20 timer siden: Dette er nok primært en representant for kajakkfolket mer enn ‘båtfolket. De må kose seg så mye på sjøen de vil for meg og jeg holder utkikk. Men når de insisterer på rettigheter de ikke har midt i skipsleia og blir sjokkerte over at vannet ikke er like paddeflatt der som i pytten de fikk ‘vått-kort’ treningen sin i så sier det meg at denne gjengen ikke har erfaring med hvordan ting ‘fønker’ på sjøen og kanskje bør ta ting litt steg for steg slik de aller fleste av oss måtte gjøre som nervøse førstegangsredere en gang i tida. Det falt meg aldri inn at jeg måtte sjekke opp om det fantes en interesseorganisasjon som jobbet for at sjøen skulle ‘ryddes’ slik at jeg ville unngå ubehageligheter med humpete vann. For å dra sammenligningen så er det ikke ok å ta med sparkesykkelen ut på motorveien og så kreve at alle regler gjøres om slik at en kan føle seg trygg. Ikke mye empati for båtfolk med annen båt enn deg selv ser jeg. Ikke rart kajakkpadlere og andre sårbare grupper blir mobbeofre på sjøen. Sammenligningen din faller litt sammen, da vi ikke har motorveier på sjøen. Ei heller sykkelstier eller fortauer. Vi deler alle de samme områdene, store som små. Og da ligger det et stort ansvar på de med store eller raske båter å ta tilstrekkelig hensyn til de mindre slik at de ikke utsetter andre for farlige situasjoner. Det gjør vi ikke ved å latterliggjøre dem eller pålegge dem ansvaret for situasjoner som de kommer uforskylt opp i. Jeg kjenner ingen som har tatt våtkortet sitt i en pytt, men det gjør kanskje du? Da jeg tok mitt var vi ute i halvannen meter bølger på det meste, ganske krevende for en nybegynner. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
andersb Svart 24.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2021 Jeg ser ut til å bli fulltids kajakker til evnt nybåtlevering i 2022, wish me luck :D Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.