Jump to content

Noen som kjenner til Lervik i Strømstad?


joelle

Recommended Posts

Jeg har solgt snekka til ett par svensker og sliter med å få levere den grunnet innreise restriksjonene.

 

Svenskene kan ikke kjøre over å hente båten, siden dem ikke kommer over grensa.

Men det jeg har skjønt så kan jeg kjøre båten over, å så lenge jeg ikke går på land. Eller er i båten sammen med kjøperne så er jeg ikke underlagt karanteneplikt.

 

Tanken er at jeg kjører snekka over til Lervik, som ligger rett på svenskesiden. Har en jolle på slep, som jeg går over i så snart jeg er vid brygga.

Kjøper går ombord i snekka. å jeg kjører jollen hjem.

 

Så rent teknisk så vill jeg ikke gå på land i sverige, jeg vill heller ikke ta ombord noen passagerere.

 

Å da kommer spørsmålet. Hva jeg kan se på kartene så ser Lervik ut som en grei havn å legge til i for levering av båten, men jeg finner ikke noen info om havna eller bryggene noe sted.

Er det noen som har vært der som kan fortelle litt om bryggene der?

Link to post
Share on other sites

Har ikke vært der, men hvis nye eiere står klare så båten bare blir liggende en kort tid (maks en time eller to) så ville jeg gamblet på at det var OK å ligge på utsiden her:

image.png.4a3bd0d149c8dc9d26d5a9f0277fb01e.png

 

Alternativt longside på utsiden av bølgebryteren, men der kan det kanskje være litt bølger.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

joelle skrev for 4 timer siden:

Tanken er at jeg kjører snekka over til Lervik, som ligger rett på svenskesiden. Har en jolle på slep, som jeg går over i så snart jeg er vid brygga. Kjøper går ombord i snekka. å jeg kjører jollen hjem.

 

Jeg synes alltid det er flott å høre historier om at folk er løsningsorientert. Er selvfølgelig overbevist om at det likevel finnes utallige byråkrater der ute som mener dette er helt forkastelig...

Link to post
Share on other sites

Helt enig at noan kan synes at det er forkastelig, men regler er regler. Å så fremt jeg ikke går på land, eller dem kommer ombord i båten så lenge jeg er i den så er det ikke noen regel brudd.

 

Lesdte forøvrig at det omtrent ikke er noen som er innom sponvika, på kontroll stasjon der. Kan hende at jeg kjører over bare på pur f.... for å melde at jeg har vært på svensk side uten å gå i land. Kan være interesant å høre deres tolkninger av reglene.

Link to post
Share on other sites

Så skal du vel formelt sett også registrere deg på nett før du kommer inn i landet igjen. Har ikke vært inne og sett hva som skal fylles ut, men mistenker at de kan ha "glemt" å ta høyde for at noen kommer fra utlandet i båt uten å ha vært i land, og at det derfor kan være vanskelig å slippe igjennom nettsidens nåløye...? 

Link to post
Share on other sites

Regelene sier at du ikke trenger å registrere deg eller være innom test stasjon så lenge du ikke har vært på land eller tatt ombord passasjerere.

 

Logget meg inn å kikket på dette registreingsskjema å det er ikke noen alternativer der som omhandler denne type av situasjoner.

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderer at man skal tøye regler og forskrifter veldig langt om foreslåtte prosedyre skulle volde problemer. Vi er tross alt ikke i krig verken med EU eller Sverige. Det er ikke lenger slik at: "Skutt blir den....", som delte ut aviser eller gikk med nisselue. Fritt etter statsministeren: "Vi er ikke helt nazi heller...."

Link to post
Share on other sites

Da er snekka levert i Lervik.

 

veldig enkelt å kjekkt. Svenskene sto å ventet på brygga når vi kom. Alt gikk etter planen. 
 

Såg ikke en enest politi, toll eller kystvakt båt på turen.

 

ville ha vært interesant å bli stoppet, sånn at du ville blitt en vurdering av min tolking av regelverket.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...