Jump to content

jakt båt


tanken

Recommended Posts

Det er ikke lov å jakte fra båt med motor. det er basic kunnskap i jegerrpöven. ikke eng gang om du legger motoren i båten er det lov. så kano eller robåt er tingene. Og ting som bryter norsk lov det diskuterer vi ikke her.

Men det var motor du spurste om var det ikke det :confused:

Mariner Mariner Mariner sier jeg. Worse sier Yamaha Yamaha Yamaha, og neste gang jeg kjöper motor tror jeg at jeg skal lytte til erfarne fjellfolk som Worse :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det er ikke lov å jakte fra båt med motor. det er basic kunnskap i jegerrpöven. ikke eng gang om du legger motoren i båten er det lov. så kano eller robåt er tingene. Og ting som bryter norsk lov det diskuterer vi ikke her.

Men det var motor du spurste om var det ikke det :confused:

Mariner Mariner Mariner sier jeg. Worse sier Yamaha Yamaha Yamaha, og neste gang jeg kjöper motor tror jeg at jeg skal lytte til erfarne fjellfolk som Worse :yesnod:

Vel må nok arrestere deg litt her.

Det er fult lovlig å jakte fra båt, med motor. Riktignok med begrensning om avstand til land.

Viltlovens paragraf 21, sier at bruk av motorbåt under sjøfugljakt er forbudt innenfor to kilometer på utsiden av de ytterste holmene og skjærene.

Selv bruker jeg å jakte sjøfugl, men velger da å gå i land på holmene i skjærgården. Posterer da på land og bruker båten til å plukke opp skutt fugl. :nono: OBS, det er heller ikke tillatt å ta med våpenet ombord i motorisert båt, for å avlive evt skadeskutt fugl...

 

Lykke til med en kjempefin jaktform :flag:

Link to post
Share on other sites

Vel må nok arrestere deg litt her.

Det er fult lovlig å jakte fra båt, med motor. Riktignok med begrensning om avstand til land.

Viltlovens paragraf 21, sier at bruk av motorbåt under sjøfugljakt er forbudt innenfor to kilometer på utsiden av de ytterste holmene og skjærene.

Selv bruker jeg å jakte sjøfugl, men velger da å gå i land på holmene i skjærgården. Posterer da på land og bruker båten til å plukke opp skutt fugl. :nono: OBS, det er heller ikke tillatt å ta med våpenet ombord i motorisert båt, for å avlive evt skadeskutt fugl...

 

Lykke til med en kjempefin jaktform :flag:

Enig med deg der. takk for korreksjonen. og hva jager man 2 km fra land av sjöfugl? husker at vi skjöt på måker da jeg var i Kystvakta, og da var vi vel omtrent midt i gråsonen
Link to post
Share on other sites

Sjøt på måker??? :confused:

etter at måkene effektivt hadde driti ned hele skipet i 2 uker ble vi litt lei og fikk skutt ett eks. hang liket i krana. funket bra det til vi kom til havn. men da glemte vi å ta det ned, så det ble med den ene gangen. Hele Forsvarskomiteen stod på kaia da vi kom til basen med måka hengende i krana midtskips :rolleyes:
Link to post
Share on other sites

Til dette bruket vil nok en aluminiumsbåt eller en båt som pioner være det som er best egnet.

Da slipper du å være redd for riper og hakk i gelcoaten når båten ligger å slår inn mot fjellet. Sjøfugl jakt foregår ikke alltid (aldri nesten) når det er stille å rolig på sjøen.

Jeg mener det samme gjelder for motoren, at du har en du ikke trenger å være redd for at for en skramme, selv om det viktigste på den vil jeg si er driftssikkerheten.

 

Og når det gjelder jakt langt ute så kan det i perioder med finvær være mer effektivt enn å sitte på land og postere. Du kan være heldig og treffe på ganske store flokker med ærfugl og skarv ganske langt i fra land.

 

Pokker jeg kjente jaktlysten tok meg nå...

Redigert av mavi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Far min bruker en stedy til seljakt, og er godt fornøyd. Blir noe skvett, men båten er utrolig stødig, "synkefri" og tåler godt å bli dratt opp på land selv om forholdene ikke er de beste.

 

Selv har jeg en færing på 18 fot med mast og seil. Artig og lovlig å jakte fra, og fuglen reagerer skjelden før en er på skuddhold forutsatt at en ikke leer på så mye som et øyelokk.

 

En slik type båt på jakt forutsetter imidlertid at en er forberedt på en kullseiling hvis man blir litt for ivrig i god vind.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Det er ikke lov å jakte fra båt med motor. det er basic kunnskap i jegerrpöven. ikke eng gang om du legger motoren i båten er det lov. så kano eller robåt er tingene. Og ting som bryter norsk lov det diskuterer vi ikke her.

Men det var motor du spurste om var det ikke det :confused:

Mariner Mariner Mariner sier jeg. Worse sier Yamaha Yamaha Yamaha, og neste gang jeg kjöper motor tror jeg at jeg skal lytte til erfarne fjellfolk som Worse :yesnod:

Joda, 2km fra land er "alt" lov! ;-) Skal du jakte innenfor dette så anbefales havkajakk! Deler gjerne erfaringer med denne jaktformen!

 

Vel må nok arrestere deg litt her.

Det er fult lovlig å jakte fra båt, med motor. Riktignok med begrensning om avstand til land.

Viltlovens paragraf 21, sier at bruk av motorbåt under sjøfugljakt er forbudt innenfor to kilometer på utsiden av de ytterste holmene og skjærene.

Selv bruker jeg å jakte sjøfugl, men velger da å gå i land på holmene i skjærgården. Posterer da på land og bruker båten til å plukke opp skutt fugl. :nono: OBS, det er heller ikke tillatt å ta med våpenet ombord i motorisert båt, for å avlive evt skadeskutt fugl...

 

Lykke til med en kjempefin jaktform :flag:

Her er det konflikt mellom viltloven og Norges lover. Norges lover sier at man skal bruke alle midler for å avlive skadet vilt. Jeg gir ihvertfall fan i dette "forbudet". Har ofte med meg rifle til avlivning av skadet vilt, selv om det er forbudt i Vestfold. Man lar ikke dyr lide pga regelverk, da har samvittigheten min det bedre i arresten!

 

I år blir det ikke sjøfugljakt på meg desverre. Har tidligere jaktet litt skarv, men er ikke overbegeistret over smaken på kjøttet.

 

Skulle tro en lett båt i aluminium med 10hk burde passe slik at du kan dra den litt opp på land.

God Jakt

Jakter du Skarv, Ærfugl eller annen sjøfugl, så må du gjøre opp fuglen med en gang. Og da mener jeg i løpet av en time. Skjær ut bryst og ben eller flå og fjern innmat. Og det viktigste,, fjern alt fett fra kjøttet med en gang. Gjør man dette raskt nok så smaker sjøfugl nydelig. Dersom man har mistanke om at fuglen har ligget for lenge, så kan man legge kjøttet i enten melk eller eddikvann ett par dager for å være sikker på at all transmak fjernes.

Redigert av klikk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:cryin:

 

Vi bruker en Pioner multi i jobb. Det er en stødig båt, men er ikke like hard i plasten som en polarcirkel.

På en pioner multi, settes det på spongjern i baug. På en polarcirkel, så legger de bare på med myk plast, så mye "herren" ønsker. :drink:

Vi bytter ut innen kort tid vår pioner, med en polarcirkel.

Det er vel ikke for ingenting, att kystverket bruker disse båtene. Når de gjør landhugg, så er det med baugen rett i svabergene, uansett vær. :flag:

Link to post
Share on other sites

Hva med en tur til Østre Bolerne og få det servert . http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ost...ld/5225092.html

Jeg har jaktet og spist både Kråke og Måke. Begge smaker fortreffelig! Tror den eneste jaktbare fuglearten jeg ikke har smakt er Skjære, og har ikke smakt noe vondt enda. Hørte om noen viltkjennere som fikk servert Kråke og ble fortalt at de spiste Rype, de synes "rypene" smakte meget bra! :yesnod: Redigert av klikk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...