AVAD Startet 24.Juni.2021 Link til dette innlegget Startet 24.Juni.2021 (redigert) Hei! Ikke min dag i dag. Ble varslet om at båten min var i ferd med å gå ned ved kai i formiddag. Da jeg kom ned i båtforeningen var den gått under... Mørebas 7200 med en 1999 Suzuki 150 V6 (trodde denne var 200) og en 2017 Mercury 10/15 4-takt på siden. Masse arbeid og oppgraderinger samt service på begge motorer ble gjort før i år. Hovedmotor fikk ny propell. STOR takk til Ivar for bistand med propellvalg. Fikk en nydelig tur fra Haga her i Samnanger til Strandvik i Fusa på tirsdag med en tur innom Os på returen. Ingenting å utsette. Fruen ble plukket opp nedenfor huset vårt etter turen og vi gikk over fjorden og solte oss i finværet. Tilbake og fortøyd rundt 19. Sjekket el. lensepumpe bak i bunn og da den bare gikk tørt var jeg nøgd. Sjekket nyinnsatt inspeksjonsluke i dobbelbunn også. Tørt. Fortøyde og gikk glade og fornøyde derfra. Spoler frem til i morges. En nausteier har hjemmekontor i 2. etg på naustet sitt og kom på jobb 8 i morges. Alt så fint ut. Han var ute en tur og var tilbake ca. 11-ish (alt har vært et eneste surr i hodet i dag) og så den lå litt lavt. Tenkte vi hadde lastet den opp for tur, og tenkte ikke mer på det. En halv time senere lå den ned ca til fenderlist bak og da begynte han å ringe rundt. Jeg ble varslet og dro ned med engang. Da var den under og hang i fortøyning. Brannvesen kom kjapt, men ingen lekkasjer fra drivstoff har dukket opp til tross for ca 120 liter bensin ombord. Og noen liter olje på den store motoren. Heldigvis.... Sjekket kl 20 og drar ned igjen før jeg legger meg. Brannvesenet har instruert meg ift om det oppstår lekkasje og det er betryggende. If (som sier don't you worry 'bout a thing) er kontaktet men litt worry har det blitt. Jeg ville jo gjerne ha reddet skuta kjapt, men de har vurdert at den kan ligge til i morgen. For å taes med puter?ballonger?. Da hadde de allerede signet av for kranbil vi kontaktet, som så måtte snu underveis til oppdraget(!) Skjønte ikke helt det, men takstmann mente det var mer skånsomt mot tanksen min (20 fot/1.050 kg helt tom u motorer). Vel vel. Dette er en billig båt, men det var det jeg ville legge i det. Det jeg fort skjønte var at selskap ikke er interessert i å bruke tid og krefter på annet enn redning (aka reparasjon er utelukket). Det forstår jeg. Alt koster i dag. SÅ kommer spørsmålet; det er 24. juni og vi VIL ha båt i sommer. Planen var å gå til Ølve og så Hatlestrand over helgen og ha båt der utover sommeren. Som av ymse grunner blir hjemme i år. Jeg kjenner veldig veldig på at jeg ikke orker eller makter å gå i gang med dette som "prosjekt" etter alt arbeid jeg har lagt ned. Skulle liksom nyte sommeren nå. Men spørsmålet er; etter takst (og forhåpentligvis årsak til havariet er avklart) skal jeg bare ta fullt kontant oppgjør eller bør jeg ta vraket og oppgjør. Det første frister siden jeg er såpass sliten, men har kostet på manuell motorheis, inspeksjonsluke, puter, kokeapparat +++ i år som jeg ikke har høynet forsikringssum ift til. Med kvitteringer, vil jeg ikke ha rett til å ta det ut? Lettere fortvilet, så mye tanker spinner. Og om jeg skulle ta vraket må jeg selv ta alt arbeid med nedspyling og førstehjelp. Det er jeg kapabel til. Den lille motoren kan legges i kar med ferskvann. Men jeg vet, det blir aldri fullverdig igjen. Fordelen er at jeg kan avhende motorer, heis og båt selv. Evt i deler. Bakdelen er at jeg må gjøre det selv. Ift årsak er jeg ganske blank. Pent vær siden tirsdag, ingen vind, lå fint i morges iflg vitne. Får bare se i morgen. Om noen har tanker, råd (eller bare bittelitt trøst) så mottaes det med stor takk. Trist syn...; Bilde før sjøsetting: Redigert 24.Juni.2021 av AVAD (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 24.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2021 Uff da. Dette er leit. Det virker tydelig at lekkasjen har oppstått relativt plutselig. En skoggjennomføring som har gitt seg kanskje? Jeg har ingen innspill mtp oppgjør eller oppfiksing. Det har jeg (heldigvis) ingen erfaring med. Jeg ville bare uttrykke at dette er veldig leit. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Kanalkapteinen Svart 24.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2021 Huff, så utrolig kjedelig Min erfaring er at mye kommer an på takstmann. Er takstmann på «din» side og med genuin interesse og forståelse for båtlivets gleder, er det utrolig hva de får til av raske reparasjoner og oppgjør! De har ofte et kontaktnett vi andre kan se langt etter. Ikke gi opp sesongen enda, men det blir nok fort i en annen båt… Lykke til! Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
AVAD Svart 24.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2021 Takk for det til dere begge. Bare glad ikke noe har oppstått på tur. Har ingen anelse om mulig årsak selv. Litt spent på i morgen. Skal ned for siste sjekk av lekkasje før natten nå. Tok opp dette nå fordi takstmann ba meg tenke på hva jeg ville gjøre mht oppgjør til heving i morgen. Det handler nok om evt førstehjelp og borttransportering om jeg ikke orker ta vraket selv. Nevnte noe i den retning. Selv om hodet har vært fylt med bomull i dag. Sitér dette innlegget Link to post
AVAD Svart 24.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2021 Ingen drivstofflekkasje. Håper virkelig det "står seg" gjennom natten. Var to svaner bak båten nå, og jeg vet bedre enn å prøve å jage dem bort. Men en lekkasje ville være krise. Så den bensinen bør holde seg der den er. Hørte du Murphy? Nok nå! Om noen har et forslag til hva svanene snakket om så er all humor velkommen nå. Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 24.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2021 «Sjekker du om det er noe gammalt brød i byssa?» Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
mons Svart 24.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2021 Ta kontantene og kjøp båt. Evt kan du i tillegg by selskapet etpar lapper for vraket og selge deler. Husk at da må du kjøre den på søpla selv. Sitér dette innlegget Mons Link to post
nomen Svart 25.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2021 Veldig trist dette her, men mitt råd er å få oppgjøret og kjøp en annen båt. Som du selv sier, det blir aldri fullverdig igjen, og en masse arbeid som du aldri får betalt for. En ting er å oppdradere en båt og bygge den opp slik en vil, det er det ikke vanskelig å finne motivasjon til. Å sette istand samme båten etter å ha sunket midt i ferien derimot..... Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
NilsPils Svart 25.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2021 Dette var veldig leit. Føler absolutt med deg. Men prøv å lagge det bak deg så fort du kan. Få deg ny båt og kom deg på sjøen snart. Ellers er jo båter som plutselig og uventet går ned et skremselsscenario for alle båtfolk. Håper derfor på en oppklaring når det gjelder årsaken. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
mons Svart 25.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2021 Kanskje et alternativ å sjekke hva reiseforsikringen byr på for avbrutt ferie. Kanskje de dekker etpar uker båtleie til forsikringsoppgjøret er i havn, så kan du kjøpe båt i et roligere marked i høst? Sitér dette innlegget Mons Link to post
TrikkerN Lønning Svart 25.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2021 mons skrev for 2 timer siden: Kanskje et alternativ å sjekke hva reiseforsikringen byr på for avbrutt ferie. Kanskje de dekker etpar uker båtleie til forsikringsoppgjøret er i havn, så kan du kjøpe båt i et roligere marked i høst? De fleste "pluss" forsikringer gir 1500kr per dag i opptil 14 dager. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 25.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2021 Med to forsikrede gir det 30 000 på 10 dager. Burde holde til å leie en ok båt i 14 døgn slik at det blir ferie hvis du har dekning for dette. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Vestlandssong Svart 25.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2021 Trist å høyre.. ☹️ Det føles sikkert litt bittert akkurat no. Men som NilsPils skriv, prøv å gå videre så fort som mulig. Få deg ein ny båt og start eit nytt kapittel - eit nytt båteventyr - så fort du kan. ? Sitér dette innlegget Link to post
AVAD Svart 25.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2021 (redigert) Tusen takk for alle tilbakemeldinger. Reiseforsikringen gav vi sparken da Corona kom, og den blir ikke re-tegnet før vi kan dra til vårt hus i Hellas. Det var uansett plan å være på hytten og bruke båten til turer i Hardangerfjorden. Sov dårlig i natt siden jeg er en tenker av natur, men det kunne jeg spart meg. Ingen bensin i havna. To trivelige båtbergere og en dyktig og hyggelig takstmann har dessuten gjort dagen finere enn jeg trodde den kunne bli omstendigheter tatt i betraktning. Båten ble løftet med puter de tredde under og blåste opp. Så gjorde en kraftig bensindrevet pumpe resten. Takstmann gikk grundig gjennom alt etter heving, men fant ikke noe å utsette. Ingen skader eller brudd på noe. Testet motorbrønn. Tett. Vi tenkte litt i fellesskap, testet lenseutløp... Tette. Ok. Så da var det liksom ikke så mye mer. Og det synes jeg var leit. For noe var det jo. I et siste forsøk ble skroggjennomføringer til lensepumper testet. Der var feilen.... En tidligere eier (vil ikke peke på noen) har montert nederste utløp uten plastmutter på innsiden. Den har trolig blitt "kilt" inntil skroget på utside og tettet/fuget med Tec-7 el.l. på innside. Det var hva som holdt den på plass. Sikkert i noen år. Tydelig ikke gjort nylig. Turen min på til sammen tre timer tirsdag kan ha vært foranledning til at limet slapp nå. Èn enkel sur liten manglende plastmutter noen som åpenbart ikke visste bedre skippet som heller burde holdt sine pølsefingre langt unna. Den over hadde mutter... Takstmann konkluderte raskt med teknisk feil uavhengig av meg som eier. Oppgjør er signert for, godtatt og på vei. Jeg fikk vraket for kr 0,-. Bergere drog det hjem fra havna på min henger som ren service da de hadde stor bil og jeg fryktet litt for totalvekt/belastning på min gamle med alt våtere enn vått. DET er kjapt og prisverdig av If. Ettermiddagen har gått med til å avsalte motorer med rens, spyling, gjennomspyling av kjøling, elektrorens, olje inn, 2-t olje i syl, tørning, tappe av olje (+1 l. vann) på den små 4-t. Den ble fylt med rødsprit (pga nålelagre-rødsprit trekker ut vann) og har siden lagt i bad. Blir der over natten. Så bensinsystem på den i morgen. 150 hk går fint på starter og har fått inn litt 50/50 2-t olje og bensin gjennom luftinntak med åpent spjeld (forstøvet) og er nå oljet inn og fin under lokket med all "plastdressing" av. Men der stopper det for meg. Jeg fikk vraket, men gjør dette kun fordi det ikke kunne falle meg inn å selge noe som dele/rep.motorer billig uten garantier uten at det som kan gjøres av førstehjelp er gjort. Noen som evt vil ha de skal vite og kunne se hva som er gjort. Og ikke gjort. Og skal vite hva dette faktisk er. Selger ikke den små til en gira 13-åring som "tror" dette er grei skuring. Selve båten stinker bensin overalt men får stå her i "skammekroken" inntil videre. Ble glad i den, men trenger å få dette på litt avstand og en "utfordrer" inn for en senere vurdering. Og til dere som mener jeg må videre straks. Jepp. Ahead of you. Med tur neste uke var det aldri noen tvil om det. Hva det blir? Jeg kan si så mye som at jeg ikke er noe på "design", fancy, high-tech og "enkelt". Jeg er mer der i den lille båten i Rema sin båt-reklame. Ikke at det blir den modellen. Men kjenner veldig på at det må bli nuh! Både mentalt og for ferien. Kommer med en oppdatering. Trolig over helgen. God helg alle! Redigert 25.Juni.2021 av AVAD (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 25.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2021 Godt det ble slik når båten først har gått ned! Godt du ikke hadde trøblete forsikringsoppgjør. Lykke til med valg av "ny" båt, og avhending av gammel. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
NilsPils Svart 26.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2021 Fint det løser seg. Og fint å få vite årsaken. Alle muttere sitter nok på plas hos meg, men ved opptak til høsten skal jeg likevel sjekke alle gjennomføringer, spesielt på tresnekka som er 1967-modell og har hatt for meg ukjente eiere siden. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
X10an Svart 27.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2021 Regner vel med at det ikke bare er meg som sliter med at alle bildene er hostet på ekstern server. Det ødelegger mye av tråden og er rett og slett litt dårlig gjort for andre lesere av tråden... Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 27.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2021 Jepp, nå er alle bildene borte. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
AVAD Svart 27.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2021 Ja. Og nå får jeg ikke redigert innleggene heller. Burde jeg lagret bildene lokalt på laptop før jeg lastet opp i stedet for å kopiere fra Google photoes der de ligger? Er det problemet? Skal jeg laste de ned lokalt og legge de ut på nytt? "Ny" båt er handlet! Blir hentet i morgen mandag. Gleder meg stort... Stay tuned. Natta nå Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 27.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2021 Gratulerer med ny båt! Ja, legge de lokalt og så laste opp på forumet. Da blir historikken her. ? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
index Svart 28.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2021 AVAD skrev for 7 timer siden: "Ny" båt er handlet! Blir hentet i morgen mandag. Gleder meg stort... Stay tuned. Natta nå Gratulerer! Det var nok det smarteste du kunne gjøre! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
AVAD Svart 28.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2021 (redigert) Da legger jeg opp igjen bilder fra lokal lagring. Trist syn Bilde fra før sjøsetting Bilde fra torsdag kveld med svanene Bilde av årsak til at båten sank (Edit; De +tegnene hjalp ikke ift plassering. Prøvde både et på hver og 1-4) Redigert 28.Juni.2021 av AVAD (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 28.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2021 Du skal være glad du har if, raskest på utbetalinger, betaler mest og syns de alltid sier kjør på, fiks that sjiiit. Andre som for eks fender, eika, Vesta har masse alders fradrag. Var en kunde for ett par uker siden, son gikk på å ringte forsikringa, pga aldersfradrag (2010 mod motor) så dekte forsikringa kun 50% av girhuset Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2021 Mer skal det ikke til. Litt skummelt med en slik plastgjennomføring nær vannlinjen, de blir sprø med tiden. Men det er jo ikke din feil, kan ha vært der siden båten var ny... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
NilsPils Svart 28.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2021 Eika skrev 54 minutter siden: Du skal være glad du har if, raskest på utbetalinger, betaler mest og syns de alltid sier kjør på, fiks that sjiiit. Andre som for eks fender, eika, Vesta har masse alders fradrag. Var en kunde for ett par uker siden, son gikk på å ringte forsikringa, pga aldersfradrag (2010 mod motor) så dekte forsikringa kun 50% av girhuset Samme gode erfaring med If og oppgjør hos meg også. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.