Smiley Startet 25.Juni.2021 Del på Facebook Startet 25.Juni.2021 Vi har i kveld planer om å hente opp 6 tegner som vi selvfølgelig håper er "fulle" av krabber. Krabbene skal fortæres som lunsj i morgen.... Det har kommet forslag om at vi skal vente med å koke de til i morgen, og oppbevare de i et stort kar med saltvann frem til i morgen tidlig. Jeg er litt usikker på hvordan krabbene vil "trives" i et kar over natta. Jeg tenker både temperaturmessig og oksygeninnhold i vannet. Er forøvrig krabbene avhengig av saltvann? eller kan det tilsettes oksygenrikt kaldt ferskvann? Hva tenker dere om dyrevelferden i en løsning som dette? Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Olevine Svart 25.Juni.2021 Del på Facebook Svart 25.Juni.2021 Hvis du har anledning til å koke i dag, tenker jeg det kan være like lurt. Da ser du også om det er mat nok til lunsjen i morgen, eller om du må finne noe å supplere med. Jeg vet ikke hvordan krabbene i ditt område er på denne tida, men her på Sørlandet pleier det ikke være så altfor mye i de så tidlig på sommeren. Skal krabbene oppbevares til i morgen må de i alle fall ikke ligge i ferskvann. Jeg har tidligere latt de ligge noen timer i en stor balje med fuktig tang over, men ikke i vann. De fleste har da vært i live til de skal kokes. Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 25.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2021 (redigert) Sitat Supplementet er allerede anskaffet i form av reker..... så det er ikke noe problem. Men ferskvann er i alle fall fy-fy altså?! Redigert 25.Juni.2021 av Smiley (see edit history) Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Ida Marie III Svart 25.Juni.2021 Del på Facebook Svart 25.Juni.2021 Det vanlige er å ha dem i samleteiner...hengende i sjøen...har du ikke tilgang til det, ville jeg kokt dem dagen før, og lagt dem kaldt til de skal brukes... Event en kasse med masse tang.. ikke vann, og absolutt ikke ferskvann.. Om det ikke er for varmt der de er , vil de overleve natten i en kasse med tang... Sitér dette innlegget Link to post
mavi Svart 25.Juni.2021 Del på Facebook Svart 25.Juni.2021 Det vanlige før når vi pelte krabber var og hive det i ei kasse med masse tang over og så koke de neste ettermiddag. Pass på at det ikke er for varmt og sett de i skyggen. Ferskvann er fy-fy som andre nevner. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 27.Juni.2021 Del på Facebook Svart 27.Juni.2021 På «Farlig fangst» på tv oppbevares de jo flere dager i tanker. Men mente de ikke tok hunkrabber som mat, men kastet de ut? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 27.Juni.2021 Del på Facebook Svart 27.Juni.2021 Litt usikker, men hvis det er "Deadliest Catch" du tenker på så har båtene pumper som hele tiden henter friskt sjøvann til tankene. På ene programmet hadde en av båtene tekniske problemer med pumpene og det var helt krise ombord da de var redd hele fangsten ville stryke med.. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 28.Juni.2021 Del på Facebook Svart 28.Juni.2021 Smiley skrev On 25.6.2021 at 8.17: Det har kommet forslag om at vi skal vente med å koke de til i morgen, og oppbevare de i et stort kar med saltvann frem til i morgen tidlig. Dette må du ikke finne på å gjøre! Krabbene vil sakte drukne i stillestående vann. De overlever fint over natta hvis du kan sette kassa kjølig og mørkt. Dekk krabbene med tang eller fuktige håndklær, da holder de på fuktigheten. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Smiley Svart 29.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2021 Vi valgte til slutt den enkleste og sikreste løsningen. Krabbene ble kokt samme kveld. Men.... vi var antagelig vis ikke de første som hevet teinene. Alt tydet på at noen hadde vært innom og tømt de; Av 6 teiner som var satt ut var det kun 5 igjen. I disse var det til sammen kun 4 krabber. De var til gjengjeld veldig store og fine. Denne gangen hadde vi mye snadder som agn. Vi hadde røklaks (med frysersmak), grillbein og fiskehoder. I tillegge bruker jeg alltid en boks med First Price hundefor i hver teine. Disse boksene var klippet opp og brettet ut av klabbeklør i alle teinene, noe som er grunnen til at jeg mistenker at ubudne gjester hadde vært på ferde... Den manglende teina kan jo selvfølgelig ha blitt påkjørt (myk blåse), og tauet kappet, men det var synketau som i tillegg var påmontert lodd så da må noen ha truffet ganske så direkte. Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
NilsPils Svart 1.Juli.2021 Del på Facebook Svart 1.Juli.2021 Krabber overlever lenge i luft, gjerne mange dager. Men det er da svært viktig at de har nok fuktighet og lav temperatur. Ned mot pluss 5 grader skal være optimalt. Da er kjøleskap ingen dårlig løsning nå om sommeren. Krabbene kreperer fort i sterk varme (der har jeg erfaring). Derfor må de ikke stå i sola, ikke engang på fangstfeltet før du kommer i land. Dekk til med tang og hold dem i skyggen. Det er også viktig at de ikke oppbevares i kar der det kan samle seg vann på bunnen. Da vil de nederste krabbene drukne. Derfor har jeg krabbebøtte med hull i bunnen . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Smiley Svart 1.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2021 Ahh... svarene jeg har fått har absolutt vært lærerike. Jeg har bl.a. trodd at de bør oppbevares i balje (m/vann). Fra nå av blir det balje med hull og samling av en del tang før vi reiser ut og "henter"..... Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Andora Svart 6.Juli.2021 Del på Facebook Svart 6.Juli.2021 Vi pleier også å la de ligge natten over i en fiskekasse med tang over, de som ikke lever dagen etter er somregel også tomme. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.