Jump to content

VP D6 senseledning mellom dynamo og skillediode har smeltet

Bernie

Recommended Posts

VP sin anbefaling har i alle fall tidligere vært på batteri/hovedbryters forbruksside. Dette for at det ikke skal være mulig å lure regulator ved å fore inn en referanse som ikke er koplet sammen med dynamoens utgang slik jeg har forstått det (den vil i så fall gi på og levere alt for høy spenning til evt andre batteripakker som er tilkoplet). Så første plass jeg ville lett er på koplingene på hovedbrytere. 

• 1 år senere...

Løfter denne igjen. Kanskje et dumt spørsmål, men hva gjøres når man har to separate batteribanker, start(bly) og forbruk(lifepo4). Som er separert(victron), har ganske lik spennin etter en helgetur i uthavn, men er tappet forskjellig ned. Da lifepo4 holder høyere spenning. Har volvo D6, og her går gul senseledning fra dynamo til starter, så den senser på spenningen til startbatteriene. Tenker kanskje å få flyttet denne til forbruk. Hvem bank ville dere ha koblet gul senseledning til? Og hvorfor? 

@Worry II Det du kaller en diode er en motstand som er koblet til D+. Denne har samme funksjon som ladelampen på eldre installasjoner mht å få dynamoen til å starte lading. Når motstanden er ødelagt må motoren opp i turtall til rundt 1400 rpm før lading starter. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

@Scand 360 dc Min erfaring er at det ikke spiller noen stor rolle om det senses på start eller forbruk. LiFePo-batteriet svelger så mye støm at dynamoen ikke klarer å heve spenningen over dette batteriets spenning, og dette begrenser også spenningsøkningen på start. 

Jeg har sense på start for å unngå at dynamoen går bananas om BMS av en eller annen grunn skulle koble ut LiFePo-batteriet. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Takk for svar, men dynamoen vil vel redusere mengden strøm når startbatteriene blir fullt? Dynamoen vet jo ikke hva spenningen på forbruksbanken er? Tenkt senario: Du starter opp i uthavn med tilnærmet fulle startbatterier, og en forbruksbank med lifepo4 på 20 prosent. Etter litt motorgange vil startbatteriene nærme seg 14,4v selv om de får mindre strøm fra dynamoen en forbruksbanken. Dynamoen vil da redusere mengden strøm til lading, da den tror banken er full. Da blir det vel liten lading til forbruksbanken? 

Scand 360 dc skrev for 1 time siden:

Hvem bank ville dere ha koblet gul senseledning til? Og hvorfor? 

Jeg har koblet sense til startbatteriet for å unngå at dette får for høy spenning når LiFePo4 lader eller hvis LiFePo4 kobler ut. Da vil også dynamoen få mindre belastning og mindre fare for at den blir for varm.

Ja det er forståelig. Så det tryggeste her vil være å ha sense på den banken så mest sannsynlig oppnår høyest spenning først? Altså start i mitt tilfelle.  I praksis vil sikker dynamoen bruke tid på å løfte spenningen på startbatteriene, da lifepo4 tar til seg nesten all strømmen før den nesten er full. 

Scand 360 dc skrev 1 time siden:

Tenkt senario: Du starter opp i uthavn med tilnærmet fulle startbatterier, og en forbruksbank med lifepo4 på 20 prosent. Etter litt motorgange vil startbatteriene nærme seg 14,4v selv om de får mindre strøm fra dynamoen en forbruksbanken. Dynamoen vil da redusere mengden strøm til lading, da den tror banken er full. Da blir det vel liten lading til forbruksbanken? 

Såfremt ladeskillet sender lik spenning/dynamospenning ut til begge batteribankene vil LiFePo-batteriets spenning bestemme spenningen til begge batteriene. Dette fordi LiFePo suger til seg alt dynamoen gir. Ved 20 % SOK er batterispenningen kanskje rundt 12,8 V (?). Da vil spenningen bevege seg sakte oppover fra dette nivået etterhvert som forbruksbanken lades opp. Men start vil hele tiden ha samme spenning (såfremt det ikke er noen underdimensjonerte kabler med i bildet). Dette er min erfaring. 

Det går neppe strøm av betydning gjennom den kabelen når motoren går, så spenningen vil være tilnærmet lik på starter som på batteripol. Altså ingen grunn til å endre på dette. 

Scand 360 dc skrev 1 time siden:

Jeg har startbatteriene rett ved dynamoen, ca 50cm i fra. Så tanken var å bare nappe ut sense på dynamo, og sette på en ny sense ledning fra dynamo og rett over på startbatteriet. Det vil jo korte ned veien til "riktig" sted betydelig. 

Det vil kunne øke ladingen noe når det går mye strøm fra dynamo til Lithium-pakken. For øvrig enig med resten her, sense må stå på start. Dynamo regulerer _kun_ på spenning og innenfor området beregnet for bly/syre vil Lithium svelge alt de kan få til de er fulle. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...