Jump to content

VP D6 senseledning mellom dynamo og skillediode har smeltet


Bernie

Recommended Posts

Skal være ytterst forsiktig med hvor senseledning skal være på denne dynamoen, men den som er merket med S bør vel være en god kandidat. Ikke koble den til der før du er 100% sikker. Sikkert noen her på forumet som vet bedre enn meg. Den skal i hvert fall ikke på D+ . 

Er det helt sikkert at bilde viser alle kabler ( to stk) på B +?  Ingen kabelsko som ligger skjult bak den store røde? Ser ikke sånn ut, men forsikre deg om det ikke tilfelle.           

Link to post
Share on other sites

ED925EAB-79C1-4894-80C2-B6C663423749.jpeg.975e263356a981d785f9331632254cd1.jpeg

 

D6-370 2005 mod. Dynamo har vært skiftet, men er ganske sikker på at den nye er samme som original. Men trangt bak der så vanskelig å få tatt godt bilde. 

 

Den gule senseledningen er her erstattet med en rød, denne ender i en blå kabelsko som står på en flatstift ca kl ett. Tror dette stemmer godt med koblingspunkter S-terminal på skissen over. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Dersom dynamoen er original VP så _har_ den eget sense uttak (egentlig heller ‘inngang’) som @Lars H. påpeker. Som nevnt tidligere er dette såvidt jeg vet stiften som kan skimtes i et hull på bildet, den trenger en spade-kabelsko, gjerne i plastkappe slik den kommer originalt.

 

På plussiden vil @Bernie oppleve betraktelig høyere batterikapasitet nå… Strømtrekket som har vært i den griljerte kabelen tilsvarer vel et par båtkjøleskap og vel så det. 

 

 

8599BAA0-C364-4FE5-B316-3BB31E937791.jpeg

Link to post
Share on other sites

Et lite mysterium gjenstår: Uten tilkoplet senseledning burde denne regulatoren gi på og føre til temmelig høy ladespenning, i alle fall når batteriene er fulle. Når de er sultne vil muligens temperaturen i dynamo gjøre at den regulerer ned, men litt merkelig at @Berniehar observert normal lading så langt.

 

Red: La også merke til at ARGODiode ladeskillet har en egen compensation utgang som tydeligvis er tenkt for tilkopling av senseledning (det nederste av de to flatstift-uttakene). Om det vil bli særlig forskjell fra å kople sense mot utgang eller aller helst mot dynamoside av hovebryter på aktuell batteribank er jeg usikker på.

 

https://www.victronenergy.com/upload/documents/Manual-Argo-Diode-Battery-Isolators-EN-NL-FR-DE-IT-ES-SE-TR.pdf

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 1 time siden:

Et lite mysterium gjenstår: Uten tilkoplet senseledning burde denne regulatoren gi på og føre til temmelig høy ladespenning, i alle fall når batteriene er fulle.  @Bernie

Eller motsatt ,ikke lade i det hele tatt. Det var nemlig det som skjedde med min når sense ble frakoblet. Så det kan forklare hvorfor denne gule er feilaktig tilkoblet B+. Da er det batterispenning på B+ i startøyeblikket, noe dynamo må ha når sense ikke er tilkoblet. Jeg tror rett og slett lading ikke starter når Bernie fjerner den gule ledningen, slik den er koblet nå.hvis den er bygget på samme måte som min.

 

Skal heller ikke glemme at denne gule ledningen har dannet en kobling hvor strømmen har gått fra forbrukbatteri, via dynamo  og inn på startbatteri. Litt kjøring med trøster uten motor i gang forstår man fort at ledningen blir svidd.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har i alle fall erfart at oppstart med frakoplet senseledning gir 17V+ på batterier et pr ganger (glemt hovedbryter forbruk med sense koplet direkte på forbrukspakke). Med diodeskille er heller ikke B+ strømsatt ved start, men den blir jo det gjennom den griljerte ledningen da..

 

Red: Ved nærmere ettertanke så ser jo sense da batterispenning som ikke reagerer på lading. Så effekten av helt frakoplet senseledning har jeg nok egentlig ikke testet.. Snodig uansett at lading har fremstått som normal da. Men vi får forhåpentligvis svaret snart her inne 😁 Deilig med en klassisk BP cliffhanger innimellom 😂

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Artig hvordan disse strømtrådene har en tendens til å ta av :giggle: 

 

Men mangler det egentlig noe informasjon nå? Dynamofabrikant har ikke blitt oppgitt så vidt jeg kan se, men senseledningen skal inn på "S". Om man legger andre enden rett på batteripolen, på ladeskillet, eller rett på B+ for den saks skyld er jo opp til den enkelte. Jo høyere spenning denne lukter på, jo lavere vil ladespenning og ladestrøm bli.

Link to post
Share on other sites

Er ikke helt uinteressant å få vite hvordan den oppfører seg når det blir riktig koplet og ikke minst hva forskjellen evt blir ift å ikke ha sense tilkoplet i det hele tatt (som jeg trodde jeg hadde testet ufrivillig selv ved tidligere anledning). Å ‘lukke’ tråden er alltid kjekt for senere lesere også. Tips med ukjent utfall er mindre verdt synes jeg.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 2 timer siden:

men senseledningen skal inn på "S".

 

Og det er du sikker på uten å kjenne til dynamoen?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 20 minutter siden:

Og det er du sikker på uten å kjenne til dynamoen?

 

Vi konkluderte med det tidligere i tråden etter å ha studert såvel bilde som tegning av dynamoen og i tillegg sammenlignet med hvordan min dynamo er koblet. Og ja, min dynamo er identisk med TS sin. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Nå ville tilfeldighetene det sånn at om Mandag så ble jeg utkaldt til et lite oppdrag å det viste seg å være utskifting av et ustabilt VCR rele til nettopp samme skillediode  som trådstarter har montert. Det måtte også bygges nye lade kabeler

Samme motor: Volvo penta D6.

Kan nå bekrefte at gul sense ledning legges i fra forbruks batteri +  til flatstikk S+

Ladestrøm fra B+ til inn på diode. 

 

Feilen for TS var som han selv oppklarer at sense kabel ved en feil var plassert på B+    å da i høyeste grad var med i strømtransporten fra B+  til batteri. Ikke rart at den ble litt svidd.

Forøvrig så vil denne løsningen fremfor et VCR  gi en mye bedre støtte ( mere strøm) til baugpropell og ankervinsj ved lite strøm på forbruksbatteriene etter noen dager på en holme. 

 

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Da har jeg vært i båten, fjerna gammel ledning og lagt opp ny ledning fra S til utgangen for forbruksbatteriene på skilledioden. 

 

Dynamoen er en orginal Volvo Penta 3840181 produsert av Mitsubishi modell A3TR0093 (modellnummeret kan nok variere noe)

 

Ladespenningen inn på skilledioden økte fra ca. 14,15V til 14,50V

Spenningen ut på de ulike batteriene økte fra ca. 13,85V til 14,20-14,30V. 

Jeg har en stund mistenkt at batteriene begynnte å bli dårlige, men nå skal de få en ny sjanse.  

 

Hvem som har montert ledningen slik og hvorfor er for meg et mysterium. Frakobling av ledningen påvirket i liten grad ladepenningen på batteriene. 

 

Brannfaren er tatt vekk og ladespenningen forbedret. Takker for tips og råd. 

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 6 timer siden:

 

Og det er du sikker på uten å kjenne til dynamoen?

Jepp.

 

 

Bernie skrev 41 minutter siden:

Hvem som har montert ledningen slik og hvorfor er for meg et mysterium.

Nei, det er jo ikke godt å si. Det kan jo ha vært forrige eier, eller rett og slett en kompis som heller ikke visste hva han drev med. Men det viser jo hvor fort farlige situasjoner kan oppstå når folk holder på med ting de ikke kan. 

 

Link to post
Share on other sites

Ja, det er mange som kobler noe de har hørt av noen som har . . . Det er litt av grunnen til at jeg har vært litt "negativ" til noen av kommentarene her.

 

Men nå er det bare å gratulere trådstarter med mye bedre lading pluss at han er blitt kvitt en brannfelle.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 10 timer siden:

 

 

Og da lærte jeg at når sensekabel koples helt bort så blir dynamo antakelig bare en ‘dum’ en som prøver å oppnå 14V+ ish.

Det var ikke det jeg lærte når jeg koblet fra min sense hvor lading nektet og starte, men min dynamo er ikke lik  Bernie sin. Om min er et særtilfelle vet jeg ikke, det kan jo hende, men hvis ikke så er det veldig mange lik min da den går igjen på mange tamd og kad motorer. Ellers er jeg helt enig i at det du sier sikkert er normalen:yesnod:. Det ville jo være umulig og bruke skilledioder på dynamoer uten sensekabel hvis alle var slik som min. Dette falt litt utenfor Bernie sitt problem og veldig bra at han fikk orden på sitt anlegg.:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

hegra skrev for 1 time siden:

Det var ikke det jeg lærte når jeg koblet fra min sense hvor lading nektet og starte, men min dynamo er ikke lik  Bernie sin. Om min er et særtilfelle vet jeg ikke, det kan jo hende, men hvis ikke så er det veldig mange lik min da den går igjen på mange tamd og kad motorer. Ellers er jeg helt enig i at det du sier sikkert er normalen:yesnod:. Det ville jo være umulig og bruke skilledioder på dynamoer uten sensekabel hvis alle var slik som min. Dette falt litt utenfor Bernie sitt problem og veldig bra at han fikk orden på sitt anlegg.:thumbsup:


Antar vi da snakker om Valeo 60A som vel har vært standard på 30/40 seriene? Mulig at grunnen til at den gule ledningen var (feilaktig) koplet slik var å gi batterispenning til B+ for å få dynamo til å starte? Siden den kanskje ikke gjorde det pga at sense ikke var tilkoplet? Vet at enkelte dynamoer må ha spenning på B+ for å starte, og veldig mange skilledioder har en slik IG utgang for å gjøre nettopp det (inkl ARGODiode i denne tråden). Mener denne IG utgangen er en strømbegrenset utgang - hadde den vært brukt i stedet for å kople rett til utgang så hadde kanskje ledningen vært litt kjøligere også? Uansett en bedre løsning å kople slik TS har gjort nå.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Et oppfølgende spørsmål til tråden deres: på en typisk D6 installasjon fra 2007: noen som har registrert hvor/hvordan den gule senseledningen som kommer fra "S" på dynamoen faktisk er koblet i andre enden. Den skal i teorien være koblet inn et eller annet sted mellom VSR og forbruksbanken - kanskje den skifter farge underveis...Mistenker at på min N300 har den gule ledningen blitt brutt, eller dårlig kontakt i andre enden.

Link to post
Share on other sites

Originalt fra fabrikk er den koblet på dynamoens B+. Om dette er endret på er det båtbygger/motorinstalatør som står bak. Og det er ingen selvfølge at ledningen er gul helt frem til batteriet. Uansett vil den være koblet på et av batteriene, på hovedbryter eller noe i nærheten der.       

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...