Jump to content

VP D6 senseledning mellom dynamo og skillediode har smeltet


Bernie

Recommended Posts

Senseledningen mellom Volvo Penta D6-370 og Victron AGRODIODE 180A har av en eller annen grunn smeltet. 

Alt fungere tilsynelatende som det skal nå, men jeg skulle gjerne hatt tips om hva dette kan skyldes. 

Senseledningen er tilkoblet utgangen til forbruksbatteriene. 

 

Jeg vil uansett bytte ut ledningen og sette inn sikring. 

Diode.PNG

Redigert av Bernie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har aldri sett den montert på skilledioden. De system som jeg har bygget går gul sens leder fra dynamo direkte til forbruk batteri + 

Å ha den som du har er det risiko for at den tynne stakkaren av en kabel går inn i kretsen som leder. 

Det er ikke så vanlig å sikre den ledningen . Fra volvo standard oppsett går den rett inn på B+ dynamo

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Senseledningen må vel ha en forbindelse til minus et eller annet sted dersom det skal oppstå en krets mellom denne og pluss slik at den smelter. Sjekk om ledningen har skade i isolasjonen og ligger mot gods på motoren eller noe. 

 

Senseledningen vil ikke belastes med særlig strøm fra dynamoen såfremt dynamoen er i orden. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

På min Princess er den koblet som på bildet, viktig at den senser etter skillediode eller rett på batteri, skulle bli det samme om det ikke er noe særlig spenningsfall fra skille diode  til batteri.

Har man en litt slapp regulator kan det kobles en diode i serie på sensledning og du øker ladespenningen med 0,3-0,4 v.

(terskelspenning på diode)

Hvorfor denne har brent er rart, mulig feil på regulator ?

Link to post
Share on other sites

Jeg heller vel også til den oppfatningen at de må være en kortslutning. Det går vel ikke særlig mange mA i en senseledning. Hulda har manuell batterivelger. Der er sense koblet opp oppstrøms inngående leder til batterivelgeren. Slik sett senser regulatoren det/de batteriene som til en hver tid er koblet til kretsen. 

Link to post
Share on other sites

Knude skrev 53 minutter siden:

Har aldri sett den montert på skilledioden. De system som jeg har bygget går gul sens leder fra dynamo direkte til forbruk batteri + 

Å ha den som du har er det risiko for at den tynne stakkaren av en kabel går inn i kretsen som leder. 

Det er ikke så vanlig å sikre den ledningen . Fra volvo standard oppsett går den rett inn på B+ dynamo

Senseledning skal ikke inn på B+ men på egen kabelsko-spade for dette på dynamo. Når den smelter så lukter det feilkobling i motsatt ende. Den kan forsåvidt fungere greit der den står på ladeskillet men nærmest mulig batteri/på dynamoside av hovedbryter er anbefalt for best mulig korreksjon av spenningsfall i kabler. Dersom ledningen har vært koplet til D+ er det mulig årsak da D+ i så fall har vært spenningssatt gjennom senseledning når dynamo ikke lader.

Link to post
Share on other sites

Bernie skrev for 2 timer siden:

Senseledningen er tilkoblet utgangen til forbruksbatteriene.

 

Og i den andre enden, mot dynamo/regulator, hvor er den kabelen koblet til?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 55 minutter siden:

Senseledning skal ikke inn på B+ men på egen kabelsko-spade for dette på dynamo. Når den smelter så lukter det feilkobling i motsatt ende. Den kan forsåvidt fungere greit der den står på ladeskillet men nærmest mulig batteri/på dynamoside av hovedbryter er anbefalt for best mulig korreksjon av spenningsfall i kabler. Dersom ledningen har vært koplet til D+ er det mulig årsak da D+ i så fall har vært spenningssatt gjennom senseledning når dynamo ikke lader.

 I sånne diskusjoner må man huske at en kabel alltid har to stede den er koplet. I dette tilfellet er den omtalte gule forbindelsen mellom regulator og nettopp B+

 

Når en D6 kommer fra fabrikken går gul sense ledning fra regulator og inn på B+  Det går en kabel fra B+ og over til starter + . Der jeg jobbet tok vi bort sens fra B+ å la den direkte over til forbruk bank. Fjernet kabel imellom dynamo å starter. La ny stor kabel fra B+ og inn på skille diode . Dette var godkjent av Volvo Penta. Det er etter min mening den beste måten å gjøre det på da all forbruk går ut i fra service banken. 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Knude skrev 32 minutter siden:

 I sånne diskusjoner må man huske at en kabel alltid har to stede den er koplet. I dette tilfellet er den omtalte gule forbindelsen mellom regulator og nettopp B+

 

Når en D6 kommer fra fabrikken går gul sense ledning fra regulator og inn på B+  Det går en kabel fra B+ og over til starter + . Der jeg jobbet tok vi bort sens fra B+ å la den direkte over til forbruk bank. Fjernet kabel imellom dynamo å starter. La ny stor kabel fra B+ og inn på skille diode . Dette var godkjent av Volvo Penta. Det er etter min mening den beste måten å gjøre det på da all forbruk går ut i fra service banken. 

Da er vi enige @Knude Men jeg tok for gitt at opplegget var slik du beskriver over siden det var innstallert ladeskille og gul senseledning ikke bare var en liten kort ledning internt på dynamo mellom B+ og sense. Ledningen på bildet skal jo ikke inn på B+ hverken i ene eller andre enden. Men at den har smeltet tyder jo på at den er kortsluttet mot jord eller feilkoblet i den enden vi _ikke_ ser på bildet.

Link to post
Share on other sites

Minner mest om en kortslutning, men som flere her sier så er det viktig og sjekke hvordan tilkoblingen er gjort i andre enden mot dynamoen. Det er flere som har fått feilkoblede skilledioder selv på helt nye båter. Så det kan også være en årsak. Så et bilde av dynamoens bakside ville avklart mye.

Link to post
Share on other sites

Dersom den gule ledningen (om den er gul) er koblet til B+ på dynamoen og så videre til skilledioden som vist på bildet, vil den jo virke som en direkte kabel fra dynamoens ladeutgang til batteriet, altså utenom skilledioden. Da er det ikke rart at en slik tynn ledning får det en smule hett når den forsøker å lade batteriet! Den skal altså ikke innom B+ på dynamoen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

@Lars H. Det er vel ingenting som tyder på at senseledningen er koblet mot B+ på dynamoen. 

 

Fra fabrikk er senseledningen (som er gul) koblet mot B+. Ved forlengelse av senseledningenen kobles denne FRA B+, senseledningen forlenges ved å koble på en lengre ledning, og til slutt kobles enden mot batteri+ eller feks på utgang fra skillediode som er tilfelle hos trådstarter. 

 

Jeg holder fremdeles en knapp på at senseledningen har/har hatt kontakt mot minus. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Kanskje vi skulle slutte med konkurransen om hvem som har rett diagnose til trådstarter får sjekket litt og kommer tilbake hit? Han/hun har jo ikke vært innom her siden innlegget ble skrevet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

46 minutes ago, Lars H. said:

Dersom den gule ledningen (om den er gul) er koblet til B+ på dynamoen og så videre til skilledioden som vist på bildet, vil den jo virke som en direkte kabel fra dynamoens ladeutgang til batteriet, altså utenom skilledioden. Da er det ikke rart at en slik tynn ledning får det en smule hett når den forsøker å lade batteriet! Den skal altså ikke innom B+ på dynamoen.

Mesteparten av strømmen vil finne veien gjennom den tykke kabelen (Kirchoffs lov), så senseledningen vil neppe smelte selv om den er koblet til B+.

Link to post
Share on other sites

Kirchoffs lov er grei den, men selv om mesteparten av en strøm på la oss si er på 50A, går i den tykke kabelen skal det ikke mye til før strømmen i den tynne kabelen blir høy nok til at isolasjonen får det i varmeste laget. Ut fra antatte kabellengder og tykkelser er det greit å regne ut dette, men nå gidder jeg ikke å finne frem kalkulatoren. Nå er det snart leggetid her i båten.

 

Hilsen Lars H.

pt. Bohus Malmön

Sverige

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vestkystseiler skrev 52 minutter siden:

Mesteparten av strømmen vil finne veien gjennom den tykke kabelen (Kirchoffs lov), så senseledningen vil neppe smelte selv om den er koblet til B+.

Den står på batterisida av ladeskillet som er et diodeskille. Dvs at strømmen gjennom de feite kablene får 0.7-1V mer å jobbe mot. Og i motsatt retning er den eneste leder fra batteri pluss til B+ i så fall, da diodene sperrer. Men den er nok neppe koplet til B+ da. Kortslutning under nevnte deksel virker sannsynlig feks. Dog burde jo dynamo ta helt av dersom senseledning jordes, men har en feit nok batteribank så svelger den gjerne det også/samt at D6 dynamoer regulerer seg med på intern temp.

Link to post
Share on other sites

58 minutes ago, Fantino said:

Den står på batterisida av ladeskillet som er et diodeskille. Dvs at strømmen gjennom de feite kablene får 0.7-1V mer å jobbe mot.

Det tenkte jeg ikke på i farten :blush:

Kjapt regnestykke:

 

Antakelser:

Spenningsfall over dioden = 0.7V

Spenningsfall mellom B+ og dynamosiden av dioden = 0.1V

Senseledning ca 2mm^2 og 2 meter lang, dvs ca 0.02 Ohm motstand

 

Effekt avgitt til senseledningen: (0.7 + 0.1)^2/0.02 = 32 Watt

Strøm gjennom senseledning:  R*I = 0.8V -> 0.02Ohm*I = 0.8V -> I = 40A

 

dvs, muligens nok strømstyrke til å smelte isolasjonen på senseledningen.

 

Dersom senseldningen er kortere enn 2 meter og/eller spenningsfallet mellom B+ og dynamosiden av dioden er større enn 0.1V, vil det gå enda mer strøm i senseledningen.

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått sjekket hvordan det var koblet på dynamo og senseledningen er nok feilkoblet der. 

Senseledningen er koblet sammen med hovedkabelen som går til inputsiden på skilledioden. I praksis eliminerer senseledningen ladeskillet mot forbuksbatteriene. 

 

Senseledningen skal vel egentlig stå på D+? (tilkoblingen rett ved B+)

 

Sjekket også med amperemeter og det gikk over 10A gjennom kabelen da jeg koblet på. 

 

Så også at dynamoen har vært skiftet. Motoren er en 2013 modell og dynamoen var fra 2017, feilkoblingen har trolig skjedd ved bytte av dynamo. 

 

Takk for hjelpen så langt. 

dynamo.PNG

ampere.PNG

Link to post
Share on other sites

Bernie skrev 6 minutter siden:

Senseledningen skal vel egentlig stå på D+?

 

Nei, den kommer som eget uttak fra regulatoren og skal derfra rett til batteriet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Eget uttak? 

 

Min teori er at den gule ledningen har blitt koblet feil i forbindelse med skifte av dynamo. 

 

Jeg tolker Lars sitt svar slik at han tror ledningen er noe ettermontert lurium :) og at orginal/riktig tilkobling er fjernet? 

Dynamo 2.PNG

Link to post
Share on other sites

Nå er det slik at veldig mange dynamoer ikke har egen senseledning. Der føles det bare internt i dynamoen på B+ innvendig for å gi 14,4V. Så er det noen som jeg skrev som har en egen ledning, gjerne gul som bare kommer ut fra et "hull". Denne er da ofte bare en kort bit koblet til B+ terminalen. Med den løsningen kan den da fjernes fra B+ og forlenges frem til pluss på det batteriet en ønsker korrekt spenning på. Da vil det kompenseres for tap i ledninger og skillediode frem til batteriet. Med et slikt opplegg kan en da måle 14,4V bå batteriet mens spenningen på dynamoens B+ er høyere for å kompensere for tapet frem til batteriet. Dette er generell teori, og hvordan det er for din dynamo vet jeg jo ikke.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...