Jump to content

Praktisk størrelsesforskjell på 40-46 fots seilbåt for to personer


JørnT

Recommended Posts

Hei!

Jeg og kona vurderer å legge ut på langtur med seilbåt om noen år. Basert på budsjett og diverse andre faktorer ser vi på båter i størrelsen 40-46 fot fra rundt 2005-2010 (sånn veldig omtrent for både størrelse og årsmodell). Større båt gir jo bedre plass, men jeg har lagt merke til at rundt 40 fot får man båtene med to kabiner og et bad, mens for 46 fot selges det nesten bare tre kabiner og to bad eller mer. Som kun to personer har vi jo ikke bruk for alt dette. Det er selvfølgelig greit å ha litt redundans med to bad hvis noe skulle gå i stykker når reservedeler er langt unna, men det er en ganske plasskrevende forsikring. Og med to kabiner er det jo nok plass til både å sove og å ha noen på besøk eller lagre ting. Fordelen jeg ser med færre kabiner er at man får en "garasje" der den tredje kabinen ellers er. Det gir plass til ting som gjerne ikke bør lagres i en kabin, som reservedeler, verktøy, watermaker, påhengsmotor og andre komponenter. 

 

På bakgrunn av dette lurer jeg på om en mindre tokabiners seilbåt kan ha mer (eller nærmere lik) praktisk størrelse som en større trekabiners, gitt at man kun er to personer? Det er jo selvfølgelig andre ting som endres med størrelse, som bredde, høyde, sjøegenskaper osv, men jeg lurer på om noen har praktiske erfaringer med om forskjellen i størrelse blir utnyttet effektivt fra et bo/lagringsperspektiv når man kun er to ombord?

Redigert av JørnT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

3 kabiner starter ofte på rundt 36 fot, 3kabiner og to bad fra 40fot og oppover, dette er innrednings-praktiske ting.

På langtur så vil du med større båt gjerne oppleve andre ting med større båt som økt lastekapasitet, større tanker og at båten gjerne er mer langbeint og dermed kan kutte ned tiden på havet vet å seile fortere.

 

2 personer bor gjerne veldig komfortabelt fra 36fot og oppover i moderne båter og for å være ærlig så er det jo grenser for hvor mye man vil ha med seg på tur.

To voksne har neppe problemer med lasteplass på en 36foter.

 

Vi bor permanent ombord og skal på langtur neste sommer, vi var på en kortere tur for noen år siden (Norge-middelhavet-karibien) i en 43foter og hadde oceaner av plass, hadde vi bare vært oss to ombord den gangen så hadde vi lett klart oss med 32fot eller deromkring men vi hadde jo masse venner og barn på besøk, og var korte perioder 7 personer ombord og det hadde gått skjit i en mindre båt så det er gjerne snakk om hvor mange personer man er og hvor mye comfort man vil ha mer enn antall kabiner og dasser.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar fra begge to. Jeg vet at det er mange andre faktorer med en større båt, tanken var at dersom vi er fornøyd med tankstørrelse, seilehastighet osv med en mindre båt, så hadde det vært interessant å se om en mindre båt kunne oppleves større på grunn av planløsning som kanskje passer oss bedre. Men nå varierer jo planløsninger mye utover akkurat antall kabiner og bad også...

Det er fortsatt en stund til vi skal reise, og i mellomtiden får vi erfaring med litt mindre båt og kan da se om den er stor nok og eventuelt hvor mye plass vi føler at vi mangler. 😊

Link to post
Share on other sites

Hvis det bare er dere to ombord og dere skal på langtur kan det vel være fordel å finne en båt med en stor kabin akter. Roligere og mindre bevegelse i bølger.
 

Ellers så tror jeg de andre oppsummerer dette godt. 
De største bakdelene med større båt er kostnader og (mulig) mindre havnemuligheter, samt mulig vanskeligere å håndtere store seil alene - kan eksempelvis kreve mer muskelkraft om dere ikke har elvinsjer.
De største fordelene er roligere i sjøen, høyere fart, mer plass og mer tank/lagring.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jøss, kostnadene for rigging gikk opp mer enn jeg hadde forventet med størrelse. Ser at stor akterkabin først og fremst finnes i havseilere, ikke så mange "vanlige" seilbåter. Har sett det hos Bavaria, men virker ganske sjeldent der også?

Link to post
Share on other sites

Har man cockpit akter, så blir det lavt under taket i akterlugarer. Så oftest er lugaren foran ‘owners cabin’. De fleste netter tilbringes fortøyd / ankret, når man seiler sover man i salongen eller baki.

folk er på tur i alt fra 30 til 70 fot. Andre behov om man skal krysse Stillehavet eller tilbringe pensjonist-somrene i Middelhavet.

Link to post
Share on other sites

Finnes mange bra båter på ca 42 fot som passer til to personer på tur, uten at man sprenger budsjettet på vedlikehold m.m. - når man passerer 45-50 fot så blir "alt" dyrere.

 

At en del nyere båter med mer tyngre utstyr (f.eks. elektriske vinsjer) bruker 24V er bare en fordel. 12V er egentlig bare tull.

Link to post
Share on other sites

Jeg spekket og bestilte en gang en ny Najad 460. Så gikk verftet (NordWest Najad) konkurs og det ble aldri den båten. Forskjellen på 43 og 46 er ofte en kabin. Dvs at det på en 46 foter er to kabiner foran masta, gjerne en smal kabin med køyesenger. 
vi fikk tegnet inn en høy dobbeltseng med mye lagring under her. Og vi skulle få tegnet en hardtop. Hadde blitt en nydelig langturbåt båt om ikke Benny hadde gått konk 😊

460 har et mer konservativt skrog enn de nyere Najadene, og det passet oss godt. 
 

Nyere konstruksjoner er betydelig bredere enn disse klassiske skrogene som jeg feks har nå. HR44 er 1 meter bredere i hekken, og det gir et enormt volum der man kan utnytte plassen på en helt annen måte. Den kan også leveres med 3 kabiner.ulempen slik jeg ser det er doble ror uten skjørt, og flatere bunn. Forskipet blir også veldig smalt 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Selv seiler jeg rundt med en OVNI 395 som jo er bygget for dette formålet. To kabiner, et stort teknisk rom styrbord akter, med en god lugar på bb side. Foran er det en litt større forpigg lugar.  Volumet under dekk er stort og bysse, kartbort er vel lagt ut. Innredninger er lys og det er mye vinduer. 

En båt i aluminium har også noen fordeler på veldlikeholdsiden, men har til gjengjeld andre temaer som bunnstoff, isolert elektrisk anlegg f.eks. Jeg har stor kalesje over cockpit og forrige eier installerte vinduer som kjent fra Orust båter, dette er et "must". Du kan sitte "inne" å kjøre når man er på tur om vinteren, der er mulig å seile også, men litt upraktisk. 

Kutterrigg er en fordel noen gangen, både staget og lensetakler kan tas inn det ikke er i bruk. Senkekjøl og ror gjør at du kan snike deg inn på grunne stader (stikker 70cm).  Bøylen akter har diverse bruksområder, søk på nettet så finner du diverse anvendelser. 

 

Mye er selvsagt avhengig av hvor du skal på langtur, noen båter (særlig amerikanske) har gjerne air-condition, mens båter for våre hjemmelige farvann har ovner av ymse slag (parafin/ved etc). Skal du på jordomseiling (og følge de vanlige rutene) er det veldig mye medvind (noen sier 90%) så da bør du tenke på medvindegenskapene. Ellers er bidevindegenskaper viktig. Det tekniske rommet har god plass til både strømaggregat og watermaker om det skulle være ønskelig. 

 

Mye Alubat reklame i dette innlegget, men det min oppfatning etter å ha hatt Algol i tre år.

 

Ole

 

 

  

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev On 26.6.2021 at 19.12:

Hvis det bare er dere to ombord og dere skal på langtur kan det vel være fordel å finne en båt med en stor kabin akter. Roligere og mindre bevegelse i bølger.


Underveis er vel en trang sjøkøye ca midtskips å foretrekke fremfor en stor seng. Jeg foretrekker owners cabin i forpiggen. Lengre unna støy fra brygga, og slipper slamring av småbølger mot skroget akterut når man ligger ved brygge med akter inn. På svai kan man (kanskje) høre om ankeret dregger, og med en vind- trakt over takluka får man en deilig bris inn i kabinen :smiley:

Link to post
Share on other sites

Krimart skrev for 13 timer siden:


Underveis er vel en trang sjøkøye ca midtskips å foretrekke fremfor en stor seng. Jeg foretrekker owners cabin i forpiggen. Lengre unna støy fra brygga, og slipper slamring av småbølger mot skroget akterut når man ligger ved brygge med akter inn. På svai kan man (kanskje) høre om ankeret dregger, og med en vind- trakt over takluka får man en deilig bris inn i kabinen :smiley:

Enig i det. Vi har owners i forpiggen og leeboard midtskips. (Ikke at det skal brukes i år, vi går for max kos i år!)

Ellers bruker vi kjettingkrok og tau, så vi hører ingenting fra ankeret - men med rocna trenger vi da heller ikke det :)

Link to post
Share on other sites

Interessant diskusjon. Jeg er i tidlig planleggingsfase for båt i omtrentlig denne kategorien. Det jeg har tenkt på som den optimale løsningen layoutmessig er stor akterkabin, langsgående bysse, og en kabin med køyesenger i tillegg til forpigg. I mye vær på havet er ikke en stor dobbeltseng det optimale, da er det fint å kunne spenne seg fast i en trang køye. Men det meste av tiden er jo forholdene ganske mye roligere enn som så.
 

Når båtene nærmer seg 50 fot og har akterkabin i full bredde er de gjerne romslige nok til at dette også kan være en separat sone for å jobbe litt, lese en bok eller bare stenge seg litt inne i sin egen verden. Selv når en ikke er mer enn to ombord kan det av og til være fint å ha flere soner å spre seg på – men vi klarte oss fint med 32 fot på forrige langtur, så skal ikke allverden til for å trives. En del store båter utnytter størrelsen først og fremst til å få et enormt bord i salongen og en cockpit med plass til et helt fotballag; for min del fullstendig unyttig bruk av plass, da er det like greit å gå ned i størrelse.

 

Kostnadene ved de båtene jeg egentlig vil ha (HR, Oyster et al rundt eller over 50 fot) er enormt mye høyere både i kjøp og drift enn en litt mer gjennomsnittlig båt på drøye 40 fot. Alt er mer behagelig og romsligere på en større båt, men tipper en ca 45 fot begynner det noen steder å bli en del vanskeligere å få plass i havn. Tipper at fasit for vår del avhenger av når vi velger å gjøre alvor av dette: det viktigste er å ha en båt som er liten og enkel nok til at kostnaden ikke står i veien for andre mål eller planer.

Link to post
Share on other sites

i Middelhavet begynner 45 fot å bli en ganske liten båt. Men selvsagt er det enklere å finne plass i havner med en mer moderat båt. Uansett vil jeg hatt lang kjetting, minst 60m, gjerne lenger. Da kan du ankre på dypere vann og trenger ikke presse deg inn blandt alle andre innerst i bukta 😁

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...