Jump to content

Hjelp! Må bytte slange til kjølevann.

Kari22

Recommended Posts

Kari22 skrev for 4 timer siden:

som nå har smeltet og dermed sperret tilførselen av kjøling til motor. 

Kan være lurt å bruke litt tid på å spekulere over hvorfor slangen har smeltet. Også en ny slange vil ikke tåle ubegrenset med varme. Ligger kanskje slangen for nært en varm overflate?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Hakkannen skrev for 3 timer siden:

Maritim har også greie kjølevannsslanger, i løpemeter (de kapper det du trenger og du betaler meterpris). Skiftet dem til varmtvannsberederen for et par år tilbake, helt fantastisk fleksible i forhold til de originale som virket som de var lagd av bakelitt?

Ok - takk! Hører med de også! Men trenger man noen fagkyndige til å bytte slange eller er det noe man kan klare selv hvis man får litt guiding? ? 

Kommer selvsagt an på hvor praktisk anlagt du er eller ikke, men det er nærmere Lego enn rakettforskning, så hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd selv først. Så lærer du, sparer penger og kan klare deg selv en annen gang.

Som regel er slangene tredd på stussene sine og holdes fast ved hjelp av slangeklemmer. Det finnes flere typer slangeklemmer, noen er fjærbelastede og åpnes med tang. Disse er ikke så vanlige ombord i båt heldigvis, i båt kan som regel slangeklemmene åpnes og strammes ved hjelp av enten et skrujern eller (mer ideelt sett) ei sekskanta pipe. Se bildet, her kan man bruke både flattjern og pipe om man vil. Hvis du har pipesett med små piper vil jeg tro du har dekkende piper der, tror det var 7 eller 8mm jeg brukte på slangeklemma på bildet.  
0CE10D9D-6D66-4524-9778-C2BCD9B1CADB.jpeg.42f119486c2796776608f7db279d8f62.jpeg

Jeg har et pipesett der jeg kan sette pipene på et skrujernhåndtak, det er bedre egnet enn å bruke skrallehåndtak synes jeg.

A29AC5FE-10E0-4366-9CAD-D202D1EE5ACC.jpeg.d9ab1280ad46602e440bad87cc3955e6.jpeg

Løsner du slangeklemmene kan du begynne å vri og samtidig trekke slangene av stussene sine. Kan være noe stridt da slangene kan ha satt seg godt til av gammel vane, men moer du litt fram og tilbake pleier de aller fleste løsne greit (hvis ikke kan splitting av slangen være en løsning, men det kan heller kommes tilbake til hvis aktuelt). Det blir fort litt søl om det fremdeles står kjølevæske i slangene, så et tips kan være å løsne nederste slangen først for så å tappe kjølevæske i kar derfra. Så slipper du at alt «raser» ut når du åpner lengre oppe.

De nye slangene kan være litt strie og trange å tre på stussene, da hjelper det på å enten ta på litt vaselin rundt åpningen eller noe ikke-skummende såpe som f.eks. grønnsåpe som smøring. Trengs ikke mye, bare et tyyynt lag slik at slangene slipper å tres på tørt. Lurt å bruke arbeidshansker når du holder på, så tør du ta i litt mer uten å trenge være redd for å skrape deg opp.

Så skyver du de nye slangeklemmene på plass langs slangen og over der slangestussen er slik at klemmene kan stramme rundt denne. Ideelt sett bruker man to slangeklemmer til hver ende for sikkerhetens skyld, en hver vei (av og til blir det så trangt at man må klare seg med kun en, men det er ikke ideelt). Disse strammes til de sitter helt fast og litt til, du ser når de «synker» litt inn i slangen, det holder som regel. Kan heller gå over klemmene og etterstramme etter et døgn hvis behov, det er i alle fall noe jeg har pleid å gjøre. Strammer du for hardt synker klemmene langt ned i gummien i slangene og du risikerer at klemmene hopper over/spinner på gjengene. Opplever du dette; skift slangeklemme med en ny en (fås hos Biltema, ikke sinnsyk kvalitet, men de har nå fungert hos meg i alle fall, Maritim har også, disse er sikkert bedre).

Bare en liten kommentar til slangeklemmer som spinner på gjengene. Syrefaste klemmer spinner mye lettere enn galvaniserte. Har demontert en del klemmer også, og det ser ut for meg som om det finnes en rekke kvaliteter. Virker som om de galvaniserte også har selve båndet i syrefast, eller rustfritt, mens skruen er i stål av god kvalitet. Kan strammes hardere, og moves lett etter 10 år( når de ikke er nedsenket i sjøvann)

Viktig hvis dette er på sjøvannsiden:

Før du løsner den gamle slangen: steng ventilen til sjø (slik at båten ikke søkker)

Når ny slange er på plass: husk å åpne denne ventilen før du starter motor.

Gjerne en huskelapp ved nøkkelen for start, slik at du ikke glemmer å åpne, da det er synd på impelleren om du glemmer å åpne.

Er den smeltet, eller bare sugd sammen? Bilder vil hjelpe oss :smiley:

Sjøvannsslangene vil vanligvis holde seg under 60 grader, men slanger uten stålspiral kan lett suges sammen. Spesielt hvis det kommer noe foran sjøvannsinntaket. 

Jeg bruker de gjennomsiktige slangene fra Maritim med stålspiral, og jeg har ikke opplevd noen form for smelting eller andre problemer. Jeg liker å ha dem gjennomsiktige for da kan jeg se om vannet sirkulerer. Slangene som går mellom varmeveksler og intercooler etc er de originale som er formtilpassede. (Har gjort/ gjør det både på 40A og 41B.)

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...