Kari22 Startet 26.Juni.2021 Link til dette innlegget Startet 26.Juni.2021 Hei! Er det noen som kan hjelpe eller vet hvem man bør kontakte for bytting av slange til kjølevann? Kjøpt en Sollux 84 modell 24 fot snekke. Viste seg at det er brukt en hageslange til kjølevannet, som nå har smeltet og dermed sperret tilførselen av kjøling til motor. Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 26.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2021 Tess eller Hydroscand har gode stålarmerte pvc-slanger til slikt. Billig er det også. Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Hakkannen Svart 26.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2021 Maritim har også greie kjølevannsslanger, i løpemeter (de kapper det du trenger og du betaler meterpris). Skiftet dem til varmtvannsberederen for et par år tilbake, helt fantastisk fleksible i forhold til de originale som virket som de var lagd av bakelitt? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 26.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2021 Kari22 skrev for 4 timer siden: som nå har smeltet og dermed sperret tilførselen av kjøling til motor. Kan være lurt å bruke litt tid på å spekulere over hvorfor slangen har smeltet. Også en ny slange vil ikke tåle ubegrenset med varme. Ligger kanskje slangen for nært en varm overflate? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Kari22 Svart 26.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2021 Kanalkapteinen skrev for 7 timer siden: Tess eller Hydroscand har gode stålarmerte pvc-slanger til slikt. Billig er det også. Ok! Takk. Sjekker med de. Sitér dette innlegget Link to post
Kari22 Svart 26.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2021 Hakkannen skrev for 3 timer siden: Maritim har også greie kjølevannsslanger, i løpemeter (de kapper det du trenger og du betaler meterpris). Skiftet dem til varmtvannsberederen for et par år tilbake, helt fantastisk fleksible i forhold til de originale som virket som de var lagd av bakelitt? Ok - takk! Hører med de også! Men trenger man noen fagkyndige til å bytte slange eller er det noe man kan klare selv hvis man får litt guiding? ? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 26.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2021 Kommer selvsagt an på hvor praktisk anlagt du er eller ikke, men det er nærmere Lego enn rakettforskning, så hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd selv først. Så lærer du, sparer penger og kan klare deg selv en annen gang. Som regel er slangene tredd på stussene sine og holdes fast ved hjelp av slangeklemmer. Det finnes flere typer slangeklemmer, noen er fjærbelastede og åpnes med tang. Disse er ikke så vanlige ombord i båt heldigvis, i båt kan som regel slangeklemmene åpnes og strammes ved hjelp av enten et skrujern eller (mer ideelt sett) ei sekskanta pipe. Se bildet, her kan man bruke både flattjern og pipe om man vil. Hvis du har pipesett med små piper vil jeg tro du har dekkende piper der, tror det var 7 eller 8mm jeg brukte på slangeklemma på bildet. Jeg har et pipesett der jeg kan sette pipene på et skrujernhåndtak, det er bedre egnet enn å bruke skrallehåndtak synes jeg. Løsner du slangeklemmene kan du begynne å vri og samtidig trekke slangene av stussene sine. Kan være noe stridt da slangene kan ha satt seg godt til av gammel vane, men moer du litt fram og tilbake pleier de aller fleste løsne greit (hvis ikke kan splitting av slangen være en løsning, men det kan heller kommes tilbake til hvis aktuelt). Det blir fort litt søl om det fremdeles står kjølevæske i slangene, så et tips kan være å løsne nederste slangen først for så å tappe kjølevæske i kar derfra. Så slipper du at alt «raser» ut når du åpner lengre oppe. De nye slangene kan være litt strie og trange å tre på stussene, da hjelper det på å enten ta på litt vaselin rundt åpningen eller noe ikke-skummende såpe som f.eks. grønnsåpe som smøring. Trengs ikke mye, bare et tyyynt lag slik at slangene slipper å tres på tørt. Lurt å bruke arbeidshansker når du holder på, så tør du ta i litt mer uten å trenge være redd for å skrape deg opp. Så skyver du de nye slangeklemmene på plass langs slangen og over der slangestussen er slik at klemmene kan stramme rundt denne. Ideelt sett bruker man to slangeklemmer til hver ende for sikkerhetens skyld, en hver vei (av og til blir det så trangt at man må klare seg med kun en, men det er ikke ideelt). Disse strammes til de sitter helt fast og litt til, du ser når de «synker» litt inn i slangen, det holder som regel. Kan heller gå over klemmene og etterstramme etter et døgn hvis behov, det er i alle fall noe jeg har pleid å gjøre. Strammer du for hardt synker klemmene langt ned i gummien i slangene og du risikerer at klemmene hopper over/spinner på gjengene. Opplever du dette; skift slangeklemme med en ny en (fås hos Biltema, ikke sinnsyk kvalitet, men de har nå fungert hos meg i alle fall, Maritim har også, disse er sikkert bedre). Sitér dette innlegget Link to post
Johnjohn Svart 27.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2021 Hva slags motor er det snakk om? I vår byttet jeg kjøleslanger på en yanmar 3QM30 i en Sollux 24. Kjøpte originale slanger. Dyrt, men de er formet til formålet. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 27.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2021 Bare en liten kommentar til slangeklemmer som spinner på gjengene. Syrefaste klemmer spinner mye lettere enn galvaniserte. Har demontert en del klemmer også, og det ser ut for meg som om det finnes en rekke kvaliteter. Virker som om de galvaniserte også har selve båndet i syrefast, eller rustfritt, mens skruen er i stål av god kvalitet. Kan strammes hardere, og moves lett etter 10 år( når de ikke er nedsenket i sjøvann) Sitér dette innlegget Link to post
Fuglen Svart 27.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2021 Viktig hvis dette er på sjøvannsiden: Før du løsner den gamle slangen: steng ventilen til sjø (slik at båten ikke søkker) Når ny slange er på plass: husk å åpne denne ventilen før du starter motor. Gjerne en huskelapp ved nøkkelen for start, slik at du ikke glemmer å åpne, da det er synd på impelleren om du glemmer å åpne. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 27.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2021 Gå til Tess eller Hydroscand og kjøp disse godkjent med en klemme. Høres ut som at du må ha lengere slange hvis den gamle har smeltet. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Grand Banks jr Svart 27.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2021 (redigert) Er den smeltet, eller bare sugd sammen? Bilder vil hjelpe oss Sjøvannsslangene vil vanligvis holde seg under 60 grader, men slanger uten stålspiral kan lett suges sammen. Spesielt hvis det kommer noe foran sjøvannsinntaket. Jeg bruker de gjennomsiktige slangene fra Maritim med stålspiral, og jeg har ikke opplevd noen form for smelting eller andre problemer. Jeg liker å ha dem gjennomsiktige for da kan jeg se om vannet sirkulerer. Slangene som går mellom varmeveksler og intercooler etc er de originale som er formtilpassede. (Har gjort/ gjør det både på 40A og 41B.) Redigert 27.Juni.2021 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.