Jump to content

Elektrisk påhengsmotor: forskjellige terminaler på batteri og motor. Overgang?

fatso83

Recommended Posts

Jeg har akkurat fått overta et 100Ah bilbatteri og en 600W påhengsmotor til fjellhytta så jeg kan komme meg litt kjappere rundt i robåten min. Jeg har relativt god snøring på det elektriske rundt 12V etter å ha beregnet og skrudd opp alt av opplegg rundt 5 solcellepanel og 6 batterier til hyttas eget anlegg, men jeg lurer litt på det praktiske rundt dette med påhengsmotoren. Som man ser fra bildene under så er terminalene helt forskjellige fra hverandre og de ligner heller ikke på hull-varianten av kabelsko jeg pleier se i elanlegg for solceller. Terminalene/kabelskoene fra motoren er flate og ligner på flatstifter, men ser mest ut som de skal rundt en bolt og skrus til (som er det jeg har gjort når jeg har ladet dem med en vanlig 12V-lader), mens tilkoblingspunktene på batteriet ikke ser ut som på hyttestrømbatterier og er runde. Jeg vet at dette er standard på biler, så det er ikke noe hokus-pokus, men jeg har nå fremdeles da et problem med hvordan jeg skal koble dem til :)

Jeg hadde bare tenkt å bare legge batteriet under planken man sitter på, og jeg tror uansett ikke at kablene fra motoren er lange nok til å rekke ned til motoren, så jeg må vel ha en slags skjøtekabel. Hvordan hadde dere løst dette? Klipper dere bare kabelen og setter på andre koblinger eller lager dere en ny skjøtekabel med forskjellig type i hver ende eller hur? Har ikke sett noen bilder av hvordan dette faktisk løses i praksis, så bilder fra egne oppsett mottas med takk :)

De kablene som følger med virker litt tynne for å håndtere 50A (burde være 6mm2 med 3% tap) konstant trekk, men det må vel være greit når det er loddet fast ... 

IMG_20210606_120318.jpg.3c62280196bcd1e60eb2fc0485c437e6.jpgIMG_20210606_120143.jpg.ab30df49f89b7f61aceb1ec8eec1b8b4.jpg

Redigert av fatso83 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...