Jump to content

Reparere teakplater og lakke på nytt


Goddis77

Recommended Posts

Vi har to plater ute som hengsler er festet på for å gå ned til rekkende på siden.

 

Disse var løse og i forrige helg røk den ene.

 

Slik ser de ut på båt

DB30E6B1-75F5-4CA2-908E-7822CD23E5B0.jpeg.116cb893098c8f68ede2e9810160c39f.jpeg

 

052A5946-D291-4A27-96B5-609121AB7AAC.jpeg.cae48e08bc0408f47c4f8362d91e87af.jpeg
 

90E6B8C0-F5B1-455F-BE68-F33483B8A830.jpeg.27cf50bbb3847f1fc2cc1c0ce5ad4223.jpeg

 

Har en kar som skal prøve å redde det defekte bordet, mens det andre slipes ned og lakkes på nytt.

 

9513F625-A9D2-40F3-8967-63FDFFBB3CEB.jpeg.ea2ce1d7e8c8f565826e73faf653f7bb.jpeg

 

Akkurat nå har jeg skrapt vekk lakken der jeg kom til, pusset ned en del der jeg ikke fikk skrapt, vasket med vann og teak cleaner, og nå står den til tørk.

EBA762E9-0244-4F13-BAE1-49C298B2DEDF.jpeg.5015593360ea386344b9e559a3275df8.jpeg

 

Bør jeg slipe den mer ned for å få jevn overflate, eller vil ny lakk dekke over og jevne ut det?

Link to post
Share on other sites

Neste gang du skal gjøre en slik jobb vil jeg anbefale å bruke varmluftpistol og skrape før du går løs på slipingen. Da jeg fikk råd om dette, sparte det meg for MYE arbeid og slipestøv.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Goddis77 skrev 33 minutter siden:

Noen anbefalinger til lakk for utendørs bruk som holder en stund?

Ser du for deg det vil bli mye mekanisk slitasje på disse? Hvis ikke vil jeg slå et slag for Benar. Først tynnet, så rene ufortynnede strøk. En av de beste enkomponente oljelakkene mot sol, vær og vind. Det har gått i alle fall tre, om ikke fire, år siden jeg tok detaljer hos meg sist, holder enda, men bør nok se over det i sommer. Ville brukt Benar UVR først for beskyttelse mot sollys og så enten blank for høyglans eller silkematt for mer silkematt finish. Eller bare ta alt med UVR. Blant annet fordi den er myk holder den glansen lenge og sprekker knapt opp, selv med mye påvirkning av vær.
 

For en del år siden ble det gjort en test av flere av de ulike lakkene der behandlede fjøler ble satt på dekk av en båt som gikk over atlanteren i all slags vær, flere turer (lurer på om ikke Båtmagasinet var innblandet i denne testen?). Benar kom klart sterkest ut når det gjaldt glans, selv etter lang tids påvirkning av sol, regn og sjø. Det er også min erfaring når det gjelder lakkering med Benar på hyttesider og styrehus på trebåter, holder lengre enn de fleste andre lakker. Men på en rekke som blir filt av tauverk og får diverse fysisk slitasje ville jeg ha brukt en hardere lakk hvis mindre vedlikehold er ønskelig, da blir Benaren for myk.

Link to post
Share on other sites

Jeg har god erfaring med Jotun sin Clipper I og II. Først 5 - 6 strøk Clipper I teakolje vått i vått til alt er helt mettet, og så 3 - 4 strøk blank Clipper II teak lakk.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Benar UVR har litt rav-aktig farge i seg og vil dermed gylne og farge teaken noe. Det gjelder for så vidt alle former for oljebaserte lakker, de vil væte treet og farge det noe. Her vil nok Benaren UVR i seg selv farge mer enn om du går for Owatrol D1 og D2 eller Clipper I og II. Er gjerne derfor mange som kjører Benar bruker et til to strøk med UVR, for solbeskyttelsen og fargens del, og avslutter med noen strøk med Benar blank eller silkematt (de to siste farger minimalt og er så og si klare i fargen og seg selv). 

Link to post
Share on other sites

Epifanes har jeg meget gode produkter. Jeg har god erfaring med matt teaklakk for innvendig bruk, men de har vel også gode produkter for utvendig bruk.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Saga 27 med diverse teak "pyntelister" utvendig. I løpet av de 34 årene jeg har hatt båten har disse listene vært av for pussing en del ganger. For hver gang har hullene i glassfiberen blitt større slik at jeg har måttet gå opp i skruedimensjon. Så for noen år siden poppet jeg inn poppmuttere slik at jeg nå kan bruke maskinskruer. Kanskje en ide for andre også?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Sitat

For min del så har jeg brukt epoxy filler på hullene som var der, og borrer opp på nytt før montering

Greit nok, men det blir jo noen ganger om en vil ha båten noen år, jeg har hatt min fra 1987!

 

Nei, du må ikke til fra baksiden. Du borer bare hullet til rett dimensjon og popper inn popmutteren fra utsiden med en popmutter/nagle tang som om du skulle sette inn en popnagle.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hehe. Er jo egentlig det ja. Tenkte mer på om skruer med flatt hode eller noe kanskje ville være penere?

 

Uansett, da er olje innkjøpt. Betegnes dette nå som forbehandlet eller ubehandlet siden jeg har pusset det ned?

 

Og har Aceton og white sprit stående og ikke rødsprit for forbehandling. Instruksjonen sier rødsprit. Regner med begge funker?

 

FC6CA073-B1C4-4649-BC2B-71093225C736.jpeg

Link to post
Share on other sites

Goddis77 skrev 38 minutter siden:

Hehe. Er jo egentlig det ja. Tenkte mer på om skruer med flatt hode eller noe kanskje ville være penere?

 

Jo da, personlig synes jeg skruer med linsehode, forsenket tar seg best ut.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Goddis77 skrev 1 time siden:

Betegnes dette nå som forbehandlet eller ubehandlet siden jeg har pusset det ned?

 

Og har Aceton og white sprit stående og ikke rødsprit for forbehandling. Instruksjonen sier rødsprit.

Betegnes som ubehandlet, hvis du har fått vekk all den gamle olja/lakken.

 

Aceton er ypperlig til avfetting av teak, så er bare å bruke det. Du trenger ikke avslutte med finere korning enn P120 (på langs av årringene/fibrene). Så kan det være en fordel å "vannbeise" overflaten for å framprovosere fiberreisning. Dette gjør du med å stryke ei fuktig fille over overflatene. Når overflatene har tørket pusser du lett over med P120, børster vekk slipestøvet og fukter ei fille med aceton og tørker over for avfetting. Så kan du gå i gang med UVR'en, litt tynnet første strøket, så uttynnet etter hvert (se bakpå boksen). Kan fort bli bra:thumbsup:

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...