Jump to content

Reparere teakplater og lakke på nytt


Goddis77

Recommended Posts

Det gjør seg med ny finish:thumbsup: Dessverre tørker Benaren litt sent, så kan ta litt tid å bli ferdig. Men så blir resultatet desto bedre når du får noen strøk.

 

Håper du tenker brannsikkerhet når det gjelder filla med olje i, den kan selvantenne om den ikke bløtes og brettes ut slik at den ligger flatt, eventuelt brennes kontrollert (sannsynligvis vet du dette fra før, men nevner det nå likevel slik at du unngår tilløp til brann (en kamerat opplevde dette, i motsetning til det som står i artikkelen ble det senere avdekket at det hadde tatt fyr i noen filler med olje og lakk)).

Link to post
Share on other sites

Første strøk ufortynnet

6B239145-98E5-4341-8EE5-CB0000E4AC82.jpeg.de601fe9372d62e94b0174a27897db0e.jpeg

 

Pusset lett først og tørket av med fille.

Så kjørte jeg et strøk, ventet litt og tørket av det som ikke var trekt inn.

 

Regner med rødsprit ikke trenge mellom lagene nå.  Boksen sier lett pussing og nytt lag med olje.

 

Da er det å vente 24 timer til.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke helt hvordan Benar fungerer, men vi renoverte ei veldig sliten badeplattform nylig med Owatrol D1. Rens-slip-puss-olje. Der tørket jeg lett av mellom strøkene, men la disse vått-i-vått. Ca en halvtime mellom hvert strøk. Tok 18 strøk før vi så at det ikke trekte inn noe mer.

Hadde lignende skjolder som på bildet ditt, men det gav seg etter ca 12 strøk.

Redigert av Kanalkapteinen (see edit history)

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Goddis77 skrev for 1 time siden:

Trenger jeg å gjøre det, eller er det bare å la den tørke inn selv fremover nå uten å tørke av?

Så lenge det er såpass med «liv» i teaken vil olja trekke mer inn der det er tendenser til endeved, og legge seg utpå på langveden. Dermed skal du ikke se bort fra at det fremdeles kan gå noen strøk før det blir jevnt. En løsning jeg har brukt er å olje/lakkere mer direkte på de områdene det trekker godt inn, slik som i endeved, der det er liv i veden, osv. Kan fint olje vått i vått hvis det suger veldig til det virker mettet. Så tar du et fellesstrøk etter det har tørket litt.

Link to post
Share on other sites

UVR har litt ravaktig farge i seg selv, mens blank er mer, ja, blank😅 Så hvis du føler ønsket farge er oppnådd kan du fint gå over til blank nå ja. Nå har du et par strøk med UVR og dermed beskyttet trevirket mer enn om du bare hadde brukt blank, men du trenger ikke fortsette med UVR lengre enn nødvendig, for UVR vil jo mørkne treet jo flere strøk du får. Begynner å se bra ut allerede synes jeg, blir godt som nytt😀👍

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...