Goddis77 Startet 27.Juni.2021 Del på Facebook Startet 27.Juni.2021 Vi har to plater ute som hengsler er festet på for å gå ned til rekkende på siden. Disse var løse og i forrige helg røk den ene. Slik ser de ut på båt Har en kar som skal prøve å redde det defekte bordet, mens det andre slipes ned og lakkes på nytt. Akkurat nå har jeg skrapt vekk lakken der jeg kom til, pusset ned en del der jeg ikke fikk skrapt, vasket med vann og teak cleaner, og nå står den til tørk. Bør jeg slipe den mer ned for å få jevn overflate, eller vil ny lakk dekke over og jevne ut det? Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 27.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2021 Fikk beskjed av @Ttor å bare fortsette her, så da var det å pusse det helt ned. Gjorde det og rengjort med whitesprit nå. Ser bedre ut Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 27.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2021 Anser denne for ferdig pusset nå Noen anbefalinger til lakk for utendørs bruk som holder en stund? Kommer sikkert til å bli brukt til alt av treverk utvendig på sikt. Noen pyntelister som er slitne og. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.Juni.2021 Del på Facebook Svart 27.Juni.2021 Neste gang du skal gjøre en slik jobb vil jeg anbefale å bruke varmluftpistol og skrape før du går løs på slipingen. Da jeg fikk råd om dette, sparte det meg for MYE arbeid og slipestøv. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Goddis77 Svart 27.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2021 Hvis du ser første bilde så begynte jeg med det. Var ikke mye jobb dette her, bare litt pussing etterpå for å få det jevnt. Første gang for min del Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 27.Juni.2021 Del på Facebook Svart 27.Juni.2021 Goddis77 skrev 33 minutter siden: Noen anbefalinger til lakk for utendørs bruk som holder en stund? Ser du for deg det vil bli mye mekanisk slitasje på disse? Hvis ikke vil jeg slå et slag for Benar. Først tynnet, så rene ufortynnede strøk. En av de beste enkomponente oljelakkene mot sol, vær og vind. Det har gått i alle fall tre, om ikke fire, år siden jeg tok detaljer hos meg sist, holder enda, men bør nok se over det i sommer. Ville brukt Benar UVR først for beskyttelse mot sollys og så enten blank for høyglans eller silkematt for mer silkematt finish. Eller bare ta alt med UVR. Blant annet fordi den er myk holder den glansen lenge og sprekker knapt opp, selv med mye påvirkning av vær. For en del år siden ble det gjort en test av flere av de ulike lakkene der behandlede fjøler ble satt på dekk av en båt som gikk over atlanteren i all slags vær, flere turer (lurer på om ikke Båtmagasinet var innblandet i denne testen?). Benar kom klart sterkest ut når det gjaldt glans, selv etter lang tids påvirkning av sol, regn og sjø. Det er også min erfaring når det gjelder lakkering med Benar på hyttesider og styrehus på trebåter, holder lengre enn de fleste andre lakker. Men på en rekke som blir filt av tauverk og får diverse fysisk slitasje ville jeg ha brukt en hardere lakk hvis mindre vedlikehold er ønskelig, da blir Benaren for myk. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.Juni.2021 Del på Facebook Svart 27.Juni.2021 Jeg har god erfaring med Jotun sin Clipper I og II. Først 5 - 6 strøk Clipper I teakolje vått i vått til alt er helt mettet, og så 3 - 4 strøk blank Clipper II teak lakk. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Goddis77 Svart 27.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2021 Nesten ingen slitasje på disse. Bare rekkverk som en holder i. Hvilke farger gir disse dere nevner her? Vi synes det som var før ble litt mørkt, og vil gjerne ha det litt slik som det er nå (siste bildet). Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 27.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2021 Benar UVR virker jo litt fristende. Er andre som har nevnt denne også foruten tråden her. Har også noen som har nevnt Clipper. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 27.Juni.2021 Del på Facebook Svart 27.Juni.2021 Benar UVR har litt rav-aktig farge i seg og vil dermed gylne og farge teaken noe. Det gjelder for så vidt alle former for oljebaserte lakker, de vil væte treet og farge det noe. Her vil nok Benaren UVR i seg selv farge mer enn om du går for Owatrol D1 og D2 eller Clipper I og II. Er gjerne derfor mange som kjører Benar bruker et til to strøk med UVR, for solbeskyttelsen og fargens del, og avslutter med noen strøk med Benar blank eller silkematt (de to siste farger minimalt og er så og si klare i fargen og seg selv). Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 27.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2021 Takker for info. Skal gruble litt på hva valget blir. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.Juni.2021 Del på Facebook Svart 27.Juni.2021 Epifanes har jeg meget gode produkter. Jeg har god erfaring med matt teaklakk for innvendig bruk, men de har vel også gode produkter for utvendig bruk. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Goddis77 Svart 27.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2021 Lars H. skrev 2 minutter siden: Epifanes har jeg meget gode produkter. Jeg har god erfaring med matt teaklakk for innvendig bruk, men de har vel også gode produkter for utvendig bruk. Det stemmer. Fant en versjon for utendørs bruk, men den var dyr. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 27.Juni.2021 Del på Facebook Svart 27.Juni.2021 Hei. Eg ville forsøkt å remontert treverket slik at det er lett å ta treverket av om hausten. Du slepp mykje vedlikehald om treverket ikkje er ute om vinteren. Om båten uansett er tildekka er ikkje dette eit poeng. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 27.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2021 Er nok tildekket på vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.Juni.2021 Del på Facebook Svart 27.Juni.2021 Jeg har en Saga 27 med diverse teak "pyntelister" utvendig. I løpet av de 34 årene jeg har hatt båten har disse listene vært av for pussing en del ganger. For hver gang har hullene i glassfiberen blitt større slik at jeg har måttet gå opp i skruedimensjon. Så for noen år siden poppet jeg inn poppmuttere slik at jeg nå kan bruke maskinskruer. Kanskje en ide for andre også? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Goddis77 Svart 27.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2021 For min del så har jeg brukt epoxy filler på hullene som var der, og borrer opp på nytt før montering. Poppmutter, da må en komme til fra baksiden eller noe da regner jeg med? Eller så må en jo borre store hull for å få montert disse? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.Juni.2021 Del på Facebook Svart 27.Juni.2021 Sitat For min del så har jeg brukt epoxy filler på hullene som var der, og borrer opp på nytt før montering Greit nok, men det blir jo noen ganger om en vil ha båten noen år, jeg har hatt min fra 1987! Nei, du må ikke til fra baksiden. Du borer bare hullet til rett dimensjon og popper inn popmutteren fra utsiden med en popmutter/nagle tang som om du skulle sette inn en popnagle. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Goddis77 Svart 28.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2021 Noen som har tips til skruer som kanskje ser litt bedre ut enn disse her? Tenkte å bruke litt tec7 bak platen og for å holde det på plass, men gode skruer som også er pene hadde jo vært flott. Noen gode tips? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Juni.2021 Del på Facebook Svart 28.Juni.2021 Pene skruer? Er ikke alle skruer bare en rund flate med et spor i? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Goddis77 Svart 28.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2021 Hehe. Er jo egentlig det ja. Tenkte mer på om skruer med flatt hode eller noe kanskje ville være penere? Uansett, da er olje innkjøpt. Betegnes dette nå som forbehandlet eller ubehandlet siden jeg har pusset det ned? Og har Aceton og white sprit stående og ikke rødsprit for forbehandling. Instruksjonen sier rødsprit. Regner med begge funker? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Juni.2021 Del på Facebook Svart 28.Juni.2021 (redigert) Goddis77 skrev 38 minutter siden: Hehe. Er jo egentlig det ja. Tenkte mer på om skruer med flatt hode eller noe kanskje ville være penere? Jo da, personlig synes jeg skruer med linsehode, forsenket tar seg best ut. Redigert 28.Juni.2021 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hakkannen Svart 28.Juni.2021 Del på Facebook Svart 28.Juni.2021 (redigert) Goddis77 skrev 1 time siden: Betegnes dette nå som forbehandlet eller ubehandlet siden jeg har pusset det ned? Og har Aceton og white sprit stående og ikke rødsprit for forbehandling. Instruksjonen sier rødsprit. Betegnes som ubehandlet, hvis du har fått vekk all den gamle olja/lakken. Aceton er ypperlig til avfetting av teak, så er bare å bruke det. Du trenger ikke avslutte med finere korning enn P120 (på langs av årringene/fibrene). Så kan det være en fordel å "vannbeise" overflaten for å framprovosere fiberreisning. Dette gjør du med å stryke ei fuktig fille over overflatene. Når overflatene har tørket pusser du lett over med P120, børster vekk slipestøvet og fukter ei fille med aceton og tørker over for avfetting. Så kan du gå i gang med UVR'en, litt tynnet første strøket, så uttynnet etter hvert (se bakpå boksen). Kan fort bli bra Redigert 28.Juni.2021 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 28.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2021 Da får vi lagt ungene, så er det å begynne. Spennende Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 28.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2021 Første runde begynt med 20% white sprit blandet i. Mettet godt allerede på første runde, så vi fikk ikke tatt mer nå. Tørket over med fille, klar til runde to. Boir vel ca samme tid i morgen det Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.