Jump to content

Hva menes egentlig med "marine"?

seawolf

Recommended Posts

Så redningsskøyta Klaveness Marine på tv her en kveld, og skipperen var på VHF og uttalte navnet slik det staves; Klaveness Marine.
Båten er vel sannsynligvis "gitt"   / donert av firma Klaveness Marine, og her er tydeligvis "Marine" brukt i engelsk betydning ?
På engelsk er det stum e i slutten av ordet når det uttales
Ordet blir litt meningsløst i slik sammenheng når det uttales som det skrives på norsk, da marine i norsk betydning enten er en militær enhet, eller feks. handelsmarine om handelsflåten.
Flisespikkeri kanskje, men bruker vi utenlandske ord og navn bør vi vel forvente at de uttales noenlunde riktig?

Redigert av seawolf (see edit history)

Wikipedia sier følgende:

En marine består av en flåte av krigsskip, hjelpefartøyer maritime fly og helikoptre. Fartøyene fordeles til marinebaser. Flåten styres av maritime hovedkvarter basert ombord i et flaggskip eller på land.

De fleste stater med kystlinje har en marine.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Mare Nostrum skrev 31 minutter siden:

Det kan vel være en hyggelig avveksling å diskutere noe annet enn jokerventiler og hvor fulle/ikke fulle svenske gjestehavner er?

Nei.  :easter:

:flag_sw:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ha ha. :lol:

Skal vi samtidig ta for oss å føre båt eller kjøre båt? Eller høyre og venstre i båten, eller høyre eller venstre for staken?

Ord er viktig, og av og til ikke så viktig. :giggle:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Språket er i utvikling. Før var termos et egetnavn. Nå er det en duppedings. Før sa man at noe var tøft, så ble det kuult (i motsetning til kult). 

Man kan like det eller ikke. Jeg liker det ofte ikke. Men så er hensikten med språk å bli forstått, og jeg forstår når noen sier "marine" ditten eller datten. 

Så er jeg enig i at det ikke er god norsk, men jeg forstår hva som menes.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Krimart skrev 10 minutter siden:

At en i RS ikke er så god på engelsk uttale tror jeg vi får godta? 

Man kan jo sågar bli generalsekretær i NATO med dårlig uttale så det burde være greit. Forøvrig er jo sponsoren et shippingselskap, eller et selskap innen skipsfart om man vil, og har valgt å benytte det engelske ordet marine, ikke så veldig underlig eller spesielt etter mitt syn. 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Og så har vel sjøfarende nordmenn en mange hundreårig tradisjon i å hente ord og uttrykk fra andre språk (typisk engelsk, tysk og hollandsk) og ta de i bruk i dagligtalen, med fornorsket bøyning og uttale.
Så intet nytt under solen…

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...