seawolf Startet 28.Juni.2021 Del på Facebook Startet 28.Juni.2021 (redigert) Så redningsskøyta Klaveness Marine på tv her en kveld, og skipperen var på VHF og uttalte navnet slik det staves; Klaveness Marine. Båten er vel sannsynligvis "gitt" / donert av firma Klaveness Marine, og her er tydeligvis "Marine" brukt i engelsk betydning ? På engelsk er det stum e i slutten av ordet når det uttales Ordet blir litt meningsløst i slik sammenheng når det uttales som det skrives på norsk, da marine i norsk betydning enten er en militær enhet, eller feks. handelsmarine om handelsflåten. Flisespikkeri kanskje, men bruker vi utenlandske ord og navn bør vi vel forvente at de uttales noenlunde riktig? Redigert 28.Juni.2021 av seawolf (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 28.Juni.2021 Del på Facebook Svart 28.Juni.2021 For meg betyr "marine" primært at ting koster tre ganger så mye som normalt. Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Lars H. Svart 28.Juni.2021 Del på Facebook Svart 28.Juni.2021 Jeg måtte hatt utrolig lite å bry de to grå øverst på toppen med for å bry meg om slikt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Teerex Svart 28.Juni.2021 Del på Facebook Svart 28.Juni.2021 Wikipedia sier følgende: En marine består av en flåte av krigsskip, hjelpefartøyer maritime fly og helikoptre. Fartøyene fordeles til marinebaser. Flåten styres av maritime hovedkvarter basert ombord i et flaggskip eller på land. De fleste stater med kystlinje har en marine. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Lazyjack Svart 28.Juni.2021 Del på Facebook Svart 28.Juni.2021 (redigert) Slettet Redigert 28.Juni.2021 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 29.Juni.2021 Del på Facebook Svart 29.Juni.2021 Marine, marint miljø, marinebiolog. "Marine" forteller vel bare om at dette er noe som omhandler de 7 hav, med tilhørende fjorder etc? Ellers så må jeg si meg enig med Lars H. Sitér dette innlegget Link to post
Mare Nostrum Svart 29.Juni.2021 Del på Facebook Svart 29.Juni.2021 Torsen67 skrev 2 minutter siden: marinebiolog Nytt yrke? Det gamle het marinbiolog!! Sitér dette innlegget Link to post
Mare Nostrum Svart 29.Juni.2021 Del på Facebook Svart 29.Juni.2021 Torsen67 skrev 9 minutter siden: Ellers så må jeg si meg enig med Lars H. Det kan vel være en hyggelig avveksling å diskutere noe annet enn jokerventiler og hvor fulle/ikke fulle svenske gjestehavner er? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Juni.2021 Del på Facebook Svart 29.Juni.2021 Mare Nostrum skrev 31 minutter siden: Det kan vel være en hyggelig avveksling å diskutere noe annet enn jokerventiler og hvor fulle/ikke fulle svenske gjestehavner er? Nei. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Grand Banks jr Svart 29.Juni.2021 Del på Facebook Svart 29.Juni.2021 Ha ha. Skal vi samtidig ta for oss å føre båt eller kjøre båt? Eller høyre og venstre i båten, eller høyre eller venstre for staken? Ord er viktig, og av og til ikke så viktig. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Vdub Svart 29.Juni.2021 Del på Facebook Svart 29.Juni.2021 Om dere ikke liker emnet til TS er det jo bare til å la vær å kommentere, tydligvis vanskelig for enkelte av bedreviterne her på forumet…. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Juni.2021 Del på Facebook Svart 29.Juni.2021 (redigert) Og hva er din glupe kommentar? Lars H. Bedreviter Redigert 29.Juni.2021 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Krimart Svart 29.Juni.2021 Del på Facebook Svart 29.Juni.2021 Navnet kommer fra sponsoren som har et engelsk navn, så Marine betyr i denne setting noe som er tilnyttet havet eller transport på havet. At en i RS ikke er så god på engelsk uttale tror jeg vi får godta? «https://www.google.no/amp/s/dictionary.cambridge.org/amp/english/marine Sitér dette innlegget Link to post
Mare Nostrum Svart 29.Juni.2021 Del på Facebook Svart 29.Juni.2021 Vdub skrev 39 minutter siden: Om dere ikke liker emnet til TS er det jo bare til å la vær å kommentere, tydligvis vanskelig for enkelte av bedreviterne her på forumet…. Det er vel ofte et ønske om å være betydningsfull, å få oppmerksomhet. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 29.Juni.2021 Del på Facebook Svart 29.Juni.2021 Språket er i utvikling. Før var termos et egetnavn. Nå er det en duppedings. Før sa man at noe var tøft, så ble det kuult (i motsetning til kult). Man kan like det eller ikke. Jeg liker det ofte ikke. Men så er hensikten med språk å bli forstått, og jeg forstår når noen sier "marine" ditten eller datten. Så er jeg enig i at det ikke er god norsk, men jeg forstår hva som menes. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Mouche Svart 29.Juni.2021 Del på Facebook Svart 29.Juni.2021 Krimart skrev 10 minutter siden: At en i RS ikke er så god på engelsk uttale tror jeg vi får godta? Man kan jo sågar bli generalsekretær i NATO med dårlig uttale så det burde være greit. Forøvrig er jo sponsoren et shippingselskap, eller et selskap innen skipsfart om man vil, og har valgt å benytte det engelske ordet marine, ikke så veldig underlig eller spesielt etter mitt syn. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Rolf Svart 29.Juni.2021 Del på Facebook Svart 29.Juni.2021 Og så har vel sjøfarende nordmenn en mange hundreårig tradisjon i å hente ord og uttrykk fra andre språk (typisk engelsk, tysk og hollandsk) og ta de i bruk i dagligtalen, med fornorsket bøyning og uttale. Så intet nytt under solen… Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.