Jump to content

Olje og frostvæske, store prisforskjeller


Festina Lente IV

Recommended Posts

Det er utrolig hav man kan oppleve av prisforskjeller.

 

Jeg visste det var mulig å få tak i billig olje, og har alltid benyttet det på tidligere motorer.  Imidlertid har det vært små dieseler (opp til 3,2 liter motorvolum).  Så kjøpte jeg ny båt.

 

For å foreta vinterkonserveringen trenger jeg 30 liter motorolje og 10 liter frostvæskekonsentrat.  I fjor var jeg dum, og kjøpte allt på bensinstasjon (Hydro Texaco). Trengte olje for tungt dieselmotor (5,8 liter), og fant ikke noe billig som var godt nok. Ringte oljeleverandøren for den oljen jeg benyttet tidligere, men han advarte for senskader om jeg benyttet oljen hans på motorer over 3,5 liter. Det kostet meg nesten kr 3.000,- , for 10 liter frostvæske og 30 liter olje.  :cheers:

 

I år kjøpte jeg 10 liter frostvæske og 45 liter olje, nøyaktig samme olje (dokumentert av forhandler) men med annen etikett, hos Reginol Trading, og betalte kr 850,- for rubbet.   :lol:

 

Hvordan er det mulig?? :boxing:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
  • 7 år senere...

Leste litt på hjemmesiden og der står det : " Reginol Norsk Oljeraffineri ble etablert i 1936...

..og raffinerte spillolje frem til 1985/1986. Etter denne tiden skiftet selskapet navn til Reginol Trading A/S. Dette fordi produksjonsselskapet skulle flyttes

I påvente av godkjennelse fra STF for å starte opp raffineriet ble alle våre produkter kjøpt inn fra et anerkjent oljeselskap og merket med eget navn...

Videre står det : "I dag produseres alle våre oljeprodukter av et stort internationalt selskap.".

Link to post

Motorer, iallefall til yrkesbruk/industri leveres ofte med forskjellige bunnpanner for forskjellige oljevolum. Stort oljevolum = lengre oljeskiftintervall, mindre oljevolum = hyppigere. Fritidsbåtmotorer har som oftest lite driftstid og av den grunn, samt plassbesparelsen er disse utstyrt med beskjeden oljevolum som også gir ofte oljeskiftintervall. Har erfaring fra fartøy der både Scania og cummins kunne levere motorer med flere bunnpannealternativer.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...