Festina Lente IV Startet 19.Oktober.2002 Del på Facebook Startet 19.Oktober.2002 Det er utrolig hav man kan oppleve av prisforskjeller. Jeg visste det var mulig å få tak i billig olje, og har alltid benyttet det på tidligere motorer. Imidlertid har det vært små dieseler (opp til 3,2 liter motorvolum). Så kjøpte jeg ny båt. For å foreta vinterkonserveringen trenger jeg 30 liter motorolje og 10 liter frostvæskekonsentrat. I fjor var jeg dum, og kjøpte allt på bensinstasjon (Hydro Texaco). Trengte olje for tungt dieselmotor (5,8 liter), og fant ikke noe billig som var godt nok. Ringte oljeleverandøren for den oljen jeg benyttet tidligere, men han advarte for senskader om jeg benyttet oljen hans på motorer over 3,5 liter. Det kostet meg nesten kr 3.000,- , for 10 liter frostvæske og 30 liter olje. I år kjøpte jeg 10 liter frostvæske og 45 liter olje, nøyaktig samme olje (dokumentert av forhandler) men med annen etikett, hos Reginol Trading, og betalte kr 850,- for rubbet. Hvordan er det mulig?? Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
68 GT Svart 23.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2009 Reginol,er ikke dette "resirkulert"? Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
bellen Svart 23.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2009 Kva er forskjelen på oljen som skal ver på ein motor på 3,2 L og på ein motor på 5,8 L Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 23.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2009 Leste litt på hjemmesiden og der står det : " Reginol Norsk Oljeraffineri ble etablert i 1936... ..og raffinerte spillolje frem til 1985/1986. Etter denne tiden skiftet selskapet navn til Reginol Trading A/S. Dette fordi produksjonsselskapet skulle flyttes I påvente av godkjennelse fra STF for å starte opp raffineriet ble alle våre produkter kjøpt inn fra et anerkjent oljeselskap og merket med eget navn... Videre står det : "I dag produseres alle våre oljeprodukter av et stort internationalt selskap.". Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2009 Kva er forskjelen på oljen som skal ver på ein motor på 3,2 L og på ein motor på 5,8 L OPP ! Aldri hørt at motorvolum bestemmer? Men eg har bare hatt "vanlige"motorer mellom beina Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
bellen Svart 23.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2009 Nei, akkurat. Ombord der eg jobber, så har motoren eit volum på nesten 40 liter. Den bruker olje med samme spesifikasjoner som små båter bruker. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 26.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2009 (redigert) Reginol mener jeg tapper om olje fra Texaco på egen emballasje. Har vært en eller annen tråd om dette tidligere. Akkurat som Biltema og Felleskjøpet etter sigende kommer fra Statoil. Redigert 26.Oktober.2009 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Mouche Svart 26.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2009 Reginol mener jeg tapper om olje fra Texaco på egen emballasje. De selger det sågar også på originalemballasje, i allefall har jeg kjøpt mye to-takts olje fra Texaco der til samme pris som Biltema tar for sitt produkt fra hvem enn det måtte vært (Statoil?). Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bearded Beast Svart 26.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2009 (redigert) 30 liter olje for å vinterkonservere en liten diesel på 5.8 liter hva skjer a? Redigert 26.Oktober.2009 av Korsnes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 26.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2009 Den Texaco oljen hos Reginol er like dritbillig som Statoil oljen hos Biltema derfor er den også dritdårlig. Dessuten har den veldig begrenset holbarhet av samme grunn. Sitér dette innlegget Link to post
Figaro Svart 26.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2009 30 liter olje for å vinterkonservere en liten diesel på 5.8 liter hva skjer a? Lurte også på dette, inntil jeg så at båten har 2 Perkinsmotorer på 5.8 l. 15 liter på hver av dem er ganske normalt Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Bearded Beast Svart 26.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2009 du slette tid, det var meget olje ja.. Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 26.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2009 Motorer, iallefall til yrkesbruk/industri leveres ofte med forskjellige bunnpanner for forskjellige oljevolum. Stort oljevolum = lengre oljeskiftintervall, mindre oljevolum = hyppigere. Fritidsbåtmotorer har som oftest lite driftstid og av den grunn, samt plassbesparelsen er disse utstyrt med beskjeden oljevolum som også gir ofte oljeskiftintervall. Har erfaring fra fartøy der både Scania og cummins kunne levere motorer med flere bunnpannealternativer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.