Jump to content

Er Askeladden c61 stor nok for Oslofjorden?


gmortens

Recommended Posts

Løsningen blir litt etter lommebok og prioriteringer.

 

Man får nesten alltid bedre komfort i større båt.

Det er bedre komfort i ny Askeladden enn gammel av samme størrelse også.

Ny båt koster mer enn eldre.

 

Jeg vil ikke anbefale å starte med gammel båt om du ikke er kompetent til å skru og fikse selv, fremfor alt kontrollere at alt virker som det skal. Det kan bli en killer for båtopplevelsen, om man har strukket båtbudsjettet til maks, og så får kostbare reparasjoner som start på båtlivet, eller om viktig utstyr feiler når du trenger det mest.

 

C61 gjør jobben og har godt skrog, og tåler vesentlig mer sjø enn de personene som skal sitte oppi.

Et trygt og godt valg i denne størrelsen, da den også er lett å omsette igjen. (Nesten ingen å få tak i brukt på Finn)

Når sjøene blir for store, må man simpelt hen redusere hastigheten og ta tiden til hjelp, eller vente til det roer seg.

 

Tror sjøen og solgangsbrisen er like frisk der du kommer fra som i Oslofjorden.

Link to post
Bitteliten skrev for 16 timer siden:

Jeg har kjørt Uttern D55 fra Larvik til Moss uten problemer. I fint vær. 

Jeg har hatt D55 (og s46). Fine i paddeflat sjø, men ikke i Oslofjorden. Aldri mer Uttern, både pga manglende kvalitet og manglende sjøegenskaper. 

 

andersb skrev for 15 timer siden:

 oslofjorden er problemfri selv i musling 430 

Oslofjorden kan sikkert være sabla morro med 430, men ikke med kone og barn oppi.

 

Hulda skrev for 4 timer siden:

Det TS bør være oppmerksom på, er at fjorden kan endre seg fra flat idyll til et rent helvete i løpet av et kvarter. På innsiden av Drøbak, nesten helt greit. Mellom Bolærne og Hvaler, helt ugreit. Og det kan være slike lokale, sommerlige forhold som ikke meldes på Yr. Men som vi som har traffikert uti her har blitt overrasket av. I dag kan det faktisk være utfordrende for en liten båt uti her. Friske kastevinder.

Kjenner forholdene, og er vant til både mye vær, skiftende vær og fart må alltid tilpasses både komfort og sikkerhet. Men spørsmålet om c61 er kurant i disse forholdene er jeg fremdeles litt usikker på:) 

 

AVAD skrev for 3 timer siden:

I størrelsen 24-25 fot med utenbords ligger det en del båter/cruisere å velge i opp til 550'.  2010 og nyere. Komplettert og fullt mulig å by på. 

Har aller mest lyst på 0-2 år gammel, altså ny eller "som ny" = enkelt båthold.

 

Fantino skrev for 3 timer siden:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=223592552
 

RIB innredet som daycruiser. Løsningen? 😁

Har sett den der... ser fantastisk praktisk ut! Men ligner også veldig på Donald Duck:) Også er den 100´for dyr.

 

Kjetil A. D. skrev for 2 timer siden:

Poenget mitt er kanskje at ingen båt er perfekt til alt. Man velger hva som er viktigst og aksepterer begrensningene. Vi gjorde oss erfaringer som tok oss dit vi er i dag. Jeg tror alltid jeg finner DEN perfekte båten, men slik er det neppe... 

Ja, båt er kompromiss. Jeg har eid ulike fritidsbåter i 34 år, så har noen erfaringer selv. Men selv med en kompromissbåt må den dekke de mest grunnleggende behovene:)

 

Mouche skrev for 22 timer siden:

 

Har nå en 25-foter og at den er mer komplisert å eie enn det jeg tidligere har hatt av 20-fotere er ikke min erfaring.

Mine erfaringer er veldig ulike dine.

 

Komodo skrev for 16 timer siden:

Tenker en Hydrolift 24 eller noe i den gata hadde gjort jobben på en litt hyggeligere måte for de ombord. Poenget mitt er at en 20 fot Askeladden er for kort og butt for ytre Oslofjord dersom det blåser opp litt, for det gjør det innimellom.

Litt dette svaret jeg er redd for:( Har du kjørt c61? Hydroliftene er nydelige, men enten for gamle eller for dyre, for meg.

 

andersb skrev for 15 timer siden:

Men spørs jo veldig hvor båtvant familien er, 

Selv er jeg offisersutdannet i den Kongelige Norske Marine, så jeg har opplevd en del hav. Familien har forøvrig tean i tanga hele sommeren. Sorry, ble litt flåsete, men klarte ikke la være, jeg jobber ikke på havet og er uendelig ydmyk for dets utfordringer og farer. 

 

Men ingen i familien har kjørt en c61 i Oslofjorden;)

 

Havarita skrev for 2 timer siden:

Løsningen blir litt etter lommebok og prioriteringer.

 

Man får nesten alltid bedre komfort i større båt.

Det er bedre komfort i ny Askeladden enn gammel av samme størrelse også.

Ny båt koster mer

 

C61 gjør jobben og har godt skrog, og tåler vesentlig mer sjø enn de personene som skal sitte oppi.

Et trygt og godt valg i denne størrelsen, da den også er lett å omsette igjen. (Nesten ingen å få tak i brukt på Finn)

Når sjøene blir for store, må man simpelt hen redusere hastigheten og ta tiden til hjelp, eller vente til det roer seg.

 

Tror sjøen og solgangsbrisen er like frisk der du kommer fra som i Oslofjorden.

 

Tror dette innlegget oppsummerte min situasjon og valget jeg står ovenfor godt!

 

Uansett, tusen takk for ulike refleksjoner, svar og engasjement!

 

 

Redigert av gmortens (see edit history)
Link to post
gmortens skrev 30 minutter siden:

Mine erfaringer er veldig ulike dine.

 

Hva vil du si er de største forskjellene? Min sammenligning går på en båt, eksempelvis en Ibiza 20 Touring (en av en del forskjellige båter jeg har hatt i den størrelsen), og en 25-foter, eksempelvis en Antares 7 som jeg nå har.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
gmortens skrev 39 minutter siden:

Litt dette svaret jeg er redd for:( Har du kjørt c61? Hydroliftene er nydelige, men enten for gamle eller for dyre, for meg.

Nei, ikke akkurat den. Men jeg har en 20/22 foter selv som jeg jevnlig bruker her ute ytterst i Oslofjorden og det er grenser for hvor store forskjeller det er på en 20 fot daycruiser. På de pene dagene klarer du deg med en GH 11, men når det drar seg litt til og du skal hjem blir en 20 foter fort snaut. Der kommer poenget mitt med f.eks en 24 fot Hydrolift. Den er vesentlig lengre og smalere enn de typiske 20 fot daycruiserne, og tar sjøen på en helt annen måte. 

 

gmortens skrev 39 minutter siden:

Selv er jeg offisersutdannet i den Kongelige Norske Marine, så jeg har opplevd en del hav.

KNM er gode greier, men de færreste har vel tilbrakt tjenesten i en 20 foter på åpent hav. Oslofjorden kan virke som en andedam for alle som har seilt til sjøs og har erfaring med åpent hav, men når sørvesten drar opp i liten kuling blir det ubehagelig å sette kursen hjem fra Heia etter dagens holmetur med familien. Til orientering er det ca 62 nautiske fra Aker brygge til Heia, så om du virkelig har de ambisjonene du flagget i innlegg en om å dra på dagstur fra innerst til ytterst bør du også ha ei jolle som marsjer litt mer enn gjennomsnittet. Min anbefaling om en Hydrolift 24 e.l. var basert på bruksmønsteret du skisserte, og jeg holder fremdeles på at en Askeladden 20 ikke duger til det bruket.

 

Her er en link til ruta Aker Brygge - Heia.

https://kart.gulesider.no/m/IISWq

 

62 nautiske hver vei skulle bli 104 nautiske tilsammen på en dagstur. Med en snittfart på i overkant av 30 knop klarer du turen på to timer hver vei. For å klare å holde den snittfarten i et gjennomsnittlig sommevær her ute holder det ikke med en Hydrolift 24 heller, selv om den har toppfart på over 50 knop. Dersom du derimot modererer bruken til Oslo-Jeløya tror jeg du kommer langt med en Askeladden 20.

Link to post
Komodo skrev for 1 time siden:

Den er vesentlig lengre og smalere enn de typiske 20 fot daycruiserne, og tar sjøen på en helt annen måte. 

 

 

62 nautiske hver vei skulle bli 104 nautiske tilsammen på en dagstur. Dersom du derimot modererer bruken til Oslo-Jeløya tror jeg du kommer langt med en Askeladden 20.

Misforstå meg rett. Tenkte ikke å kjøre distansen Mandal-Hanstholm hver lørdag morgen i mai/juni. Jeløya kan være et fint mål, og er også en god distanse med litt vær. Men innimellom på smeigedagene er det fint å kunne dra den ekstra timen utover.

 

Målet er å kunne komme lengre enn Middagsbukta, men en viss grad av komfort.

 

Har ikke kjørt Hydrolift selv, men hvordan de passerer hytta i ganske grov sjø ser imponerende ut:) 
 

Tror fremdeles jeg står på oppsummeringen ovenfor:)

Link to post

Etter å ha sett gjennom utvalget på Finn er det denne som snakker høyest til meg ift det du skisserer. Oceanmaster 680 DC. Litt mer plass, litt mer tyngde og de 70 ekstra cm gir plass til ting som er kjekke. Men, jeg er meg. Du er du. Godt utstyrt, mulighet for boggihenger og det "koker" ikke sånn som alle vil ha det til på private båter. Vil en betale ekstra for den samme båten hos forhandler så er jo det opp til enhver.  Forstå meg rett; du blir fornøyd med en C61, men spm er om du ikke får mer for pengene her...? 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=222963808

Link to post

Ville tenkt mer på plass til alle ungene enn sjø. Er det mye sjø, hjelper det ikke all verden med 3 fot til, da husker det uansett.

 

Men vi fikk litt lite plass i vår 20 fot NorDan da det ble 3 unger. Særlig på turer på flere timer, hvor alle måtte reise seg hver gang noen skulle på do, eller hente seg litt vann osv.

Baltic-pappa

Link to post

Nå kjenner jeg ikke til Oslofjorden eller forholdene der, men kjenner meg litt igjen i "kompromiss-problematikken". Jeg kjører selv en 20-fot daycruiser på vestsiden av Karmøy. Så svaret er at det duger helt fint - så lenge du innfinner deg i begrensningene som følger.

 

Jeg operer stort sett bare innaskjærs og korte avstander, så det går fint. Dagenene velger meg, og ikke omvendt. Går jeg ut når det litt sjø. så kverner jeg avgårde i 12-15 knop. Har propell til det og siden man ikke skal langt går det fint. ...men flere timer med slik kjøring? Det du/trådstarter beskriver blir vel mer som om jeg skulle finne på å ta turen inn i ryfylke og boknafjorden - hvilket betyr å runde øya med sin rotesjø og tildels nokså åpne strekker som blir rufsete med en god bris om vindretningen står rett mot.

 

For min egen del: Nei, noe sånn ville jeg ikke funnet på i min Ibiza 20. Nå er sikkert denne Askeladden en hakket bedre båt, men uansett...

 

Hvis jeg skulle valgt en båt til å fyke inn i Ryfylket på en kjapp dagstur med familie, hadde jeg valgt en Hydrolift T-30 med det budsjettet du beskriver.

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=221312378

 

 

 

 

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post

men hvor spesifikt i oslofjorden snakker vi? innenfor drøbakk er det hva, 1 dag i året jeg ikke har kunne banke 60 knop med båten, greit den er sjøsterk... tønsberg tønne og sånn derimot, meeeeeh ikke så kult nå balja hopper og du kjører 6 knop tomgang. 

utenfor middagsbukta er det også noen morsomme rullebølger, men fortsatt så lite som 25-30 problemfritt. vått men problemfritt.

Min mor pleide sette grensen på mer enn 1 sekund propellslipp ;) 

Link to post
gmortens skrev for 7 timer siden:

Misforstå meg rett. Tenkte ikke å kjøre distansen Mandal-Hanstholm hver lørdag morgen i mai/juni.

Tror ikke jeg misforstår deg så veldig. Men verken Mandal eller Hanstholm er i Oslofjorden, og der er jo litt av poenget mitt. Jeg tror den båten du sikler på passer utmerket til deres behov, som antagelig kommer til å være Indre Oslofjord. Det du flagget i innlegg nummer en var fra innerst til ytterst på dagstur, og det blir noe annet. For mange strekker Oslofjorden seg fra Oslo til Moss, men det er altså litt mer. Hvis du har tatt deg tid til å se på kartet i linken jeg la inn lenger opp vil en tur fra innerst til ytterst og tilbake være minst 125 nautiske mil (ser nå at jeg summerte feil i stad). Og dette er rett og slett ikke en tur man gjør med familien sin med en 20 fot Askeladd, for det hender at det blåser opp mens man er ute. Man kan vel egentlig si det så enkelt at det som regel blåser opp til en solgangsbris på ettermiddagene på sommerstid. Og skal man komme seg hjem hvis det først har blitt litt ubehagelig høye bølger i fjorden er det en fordel med en litt lengre og smalere båt, som har en spissere V-bunn enn disse 20 fot AWBène. 

 

Hvis du derimot knaller til med f.eks. denne

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=141747214

får du en båt som skjærer den rotete sjøen i Oslofjorden på en helt annen måte. Den har en sekssylindret Yanmar diesel, så den er billig å kjøre med også. Disse båtene er ganske smale, så det er også fullt mulig å trekke dem etter veien med bilen. Vedlikeholdet er ikke noe å tenke på, det setter du bare bort. 

Link to post
andersb skrev for 1 time siden:

men hvor spesifikt i oslofjorden snakker vi? innenfor drøbakk er det hva, 1 dag i året jeg ikke har kunne banke 60 knop med båten,

Dette finner du svar på i første innlegg. Og nei, Oslofjorden stopper ikke ved Drøbak:

 

gmortens skrev On 29.6.2021 at 15.40:

Bruksområde: Oslofjorden, fra innerst til ytterst og tilbake, dagstur, oftest med kone og 2-4 barn.

 

Link to post

Vi har hatt Askeladden 605 explorer med base i Oslofjorden litt nord for Engelsviken.

Dagstur over til vestfoldsiden og Nøtterøyskjærgårdene eller ned til Hvaler. Fin båtstørrelse og hadde sjelden problem med sjø, men avpasset farten og leste værmeldinger. Lengste vi var med den var vel Stavern og motsatt vei Koster. Vi kjørte vanligvis akkurat planefart og holdt oss mellom 18 og 22 knop. Fint og rimelig båtliv. Antar C61 bare er litt bedre så det blir helt sikkert bra.

 

For vår del tok det jo av siden vi liker sjøen så godt så trefotsyken slo til med først en 23 foter og nå Marex 300 SC. 

 

Lykke til med båtkjøp.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...