Jump to content

Er Askeladden c61 stor nok for Oslofjorden?


gmortens

Recommended Posts

Hei

 

Der er mange flotte båter på ca 20 fot, men har havnet på C61 som favoritt.

Bruksområde: Oslofjorden, fra innerst til ytterst og tilbake, dagstur, oftest med kone og 2-4 barn.

Jeg er vant med sjøen uttaskjærs Mandal og Kristiansand. Der er havet stort. I Oslofjorden fremstår jaggu sjøen som et komplett rot. 

Av både økonomiske grunner og spartanske krav på dagsturer har jeg ikke lyst å gå opp til 24-26 fot. Da blir båtene betydelig mer kompliserte å eie.

 

Vil jeg kunne på en vanlig soldag kunne frakte familien en time i 25-30 knop med en slik?

Eller vil det gjøre så vondt at vi enten slutter å bruke den eller burde kjøpt en større båt først som sist?

 

Tar gjerne imot konkrete erfaringer:)

 

Askeladden C61 Cuiser - Båtholm AS

Link to post

Finnes nok ikke noe fasit svar her, men jeg vil si at den er god nok imellom Oslo - Drøbak med alt det har å by på.  I og med at dette er en dagsturbåt for solskinnsdager, så er det greit å tenke på solgangsbrisen som normalt kommer med finværet og begynner i 14-15 tiden, og fra Drøbak og ut blir det da fort ukomfortabelt.  

www.leahnis.net

Link to post
gmortens skrev 1 time siden:

 

Av både økonomiske grunner og spartanske krav på dagsturer har jeg ikke lyst å gå opp til 24-26 fot. Da blir båtene betydelig mer kompliserte å eie.

 

Har nå en 25-foter og at den er mer komplisert å eie enn det jeg tidligere har hatt av 20-fotere er ikke min erfaring.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Du får lett en litt eldre båt i str 22-25 fot for prisen av en C61!  Vedlikehold og kostnader generelt er jo ikke så mye større på en båt som er 25 enn en på 20!! det er stort sett det samme som foregår!

 

Valg av båt er jo i veldig stor grad sammenheng med ditt bruksområde!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Jeg holder til rundt Strømtangen mellom Hvaler og Onsøylandet, og jeg vil nok si du sjelden opplever så flatt vann at man «behagelig» kjører i 30 knop i åpent lende med den størrelse båt. Rundt her er det en del strøm som møter vind osv og man får mye korte og spisse bølger. Ser ut som en fin dagsturbåt, men usikker på hvor god den er utaskjærs. 

Link to post
Mouche skrev 43 minutter siden:

 

Har nå en 25-foter og at den er mer komplisert å eie enn det jeg tidligere har hatt av 20-fotere er ikke min erfaring.

Hvis vi ser på de typiske båtene i disse størrelsene er det ingen tvil om at en 20' båt gir enklere båthold enn en 25'.

 

En 20 foter har du i vinteropplag på en henger, og kan tilbringe vinteren innendørs. Den har også utenbordsmotor som krever mindre vedlikeholdsinnsats. 

 

En 25' er som oftest bredere enn 255cm og kan ikke trailes. Mange ender da opp med å være avhengig av utsett og opptak i båthavna. En båt som skal tilbringe vinteren i båthavna må ha beskyttelse mot snø og annet vær. Av en eller merkelig grunn så velger de fleste i Norge innenbordsmotor i denne klassen, noe som krever mer vedlikehold. I denne størrelsen har båtene ofte toalettløsning med tank, og de som følger dette forumet har fått en ide om hva slags problemer dette kan medføre. En 24-25' båt på maks 255cm bredde med utenbordsmotor gir enkelt båthold, men dette er ikke den typiske norske båten i denne størrelsen. 

Link to post
abbor skrev 1 time siden:

Hvis vi ser på de typiske båtene i disse størrelsene er det ingen tvil om at en 20' båt gir enklere båthold enn en 25'.

 

En 20 foter har du i vinteropplag på en henger, og kan tilbringe vinteren innendørs. Den har også utenbordsmotor som krever mindre vedlikeholdsinnsats. 

 

En 25' er som oftest bredere enn 255cm og kan ikke trailes. Mange ender da opp med å være avhengig av utsett og opptak i båthavna. En båt som skal tilbringe vinteren i båthavna må ha beskyttelse mot snø og annet vær. Av en eller merkelig grunn så velger de fleste i Norge innenbordsmotor i denne klassen, noe som krever mer vedlikehold. I denne størrelsen har båtene ofte toalettløsning med tank, og de som følger dette forumet har fått en ide om hva slags problemer dette kan medføre. En 24-25' båt på maks 255cm bredde med utenbordsmotor gir enkelt båthold, men dette er ikke den typiske norske båten i denne størrelsen. 

 

En C61 veier 1100 kilo og legg til vekt av motor pluss "diverse" så runder du 1500 kilo med god margin. Det betinger en henger som kan ta totalvekt på minst 2.000 kilo og koster rundt 50.000 (eksempel Tysse 6324=. Det betinger en bil av ganske stor størrelse samt utvidet sertifikat som langt ifra de fleste har. I tillegg skal man ha et egnet sted (hos seg selv?) for å plassere båten eller leie et sted for oppbevaring av båten. 

Beskyttelse av båt er vel ikke veldig annerledes om båten er 20 eller 25 fot med hensyn til opplagsbukker/krybbe, presenning og stativ osv? 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Støtter at sjøen er et komplett rot... Vi gikk fra Yamarin 64DC til Askeladden C75, og mye av grunnen var sjøen fra Moss og innover til Aker Brygge. Det blir overraskende hardt med bølger, siden alt kommer nord/sør hele tiden. Ingen steder å kjøre innaskjærs. 

 

C75 er da 25 fot, og går betydelig bedre og lettere med kone og unger. Men det blir røffe forhold selv med denne størrelsen. Hadde selvsagt vært enda bedre med større båt, evt. båt som ikke er helplaner, men man må avveie hele tiden.

 

Hvis du ofte er 4-5-6 personer (gjerne litt små kids), og tenker på timesturer titt og ofte, blir C61 litt i minste laget (selv om disse Askeladdenbåtene går veldig bra i sjøen)

Redigert av hawthorne (see edit history)
Link to post
abbor skrev for 2 timer siden:

Av en eller merkelig grunn så velger de fleste i Norge innenbordsmotor i denne klassen, noe som krever mer vedlikehold.

 

Ikke enig. Om en motor står beskyttet under dekk eller på høykant bak båten så krever den akkurat det samme av vedlikehold. Eneste forskjell er tilgangen som av og til er bedre på den på hekken. Men det utgjør ikke store forskjellen. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Innafor Drøbak så er denne mer enn god nok. Utafor Drøbak så er den bra nok på solskinnsdager. Ettersom solgangsbrisen er SV så er den også helt ok å komme seg hjem i medsjø med.

 

alt slår og slamrer når sjøen er feil vei. Jeg har kjørt  både RS Sundt og NordWest 420 i krappsjø i Oslofjorden og ønsket meg mer tyngde. 

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
gmortens skrev for 5 timer siden:

Der er mange flotte båter på ca 20 fot, men har havnet på C61 som favoritt.

Bruksområde: Oslofjorden, fra innerst til ytterst og tilbake, dagstur, oftest med kone og 2-4 barn.

 

Til det bruket er en 20-foter for lite. Oslofjorden er mer enn Oslo-Hurum, den strekker seg helt til Torbjørnskjær/ Færder. 

 

Link to post

Jeg har kjørt fra Onsøy til Ferder og tilbake for å dykke med ei hjemmestøpt 14-fot jolle jeg hadde. Gikk helt greit det, og det har vært utallige turer til Missingene, Struten Søster osv. med den samme eller lignende joller. Men det er jo ikke svar på det TS spør om her. Skal man kjøre fra Oslo til Ferder/Torbjørnskjær og tilbake på dagstur bør man ha noe som marsjer med 30-40 knop, og tar sjøen litt bedre enn en AWB på 20 fot. Man kan ikke forvente at det er havblikk på veien tilbake, selv om det er pent når man kjører. Og dersom man legger opp til turer Oslo-Torbjørnskjær gjennom sesongen kan man heller ikke forvente flatt hav. Tenker en Hydrolift 24 eller noe i den gata hadde gjort jobben på en litt hyggeligere måte for de ombord. Poenget mitt er at en 20 fot Askeladden er for kort og butt for ytre Oslofjord dersom det blåser opp litt, for det gjør det innimellom.

 

https://www.finn.no/boat/forsale/search.html?length_feet_from=23&length_feet_to=25&make=2944&sort=PRICE_ASC

Link to post

Hvis det kun er dagsturbåt på soldager som er aktuelt så er vel en rib i samme størrelse et opplagt alternativ som gir mindre juling i kvapsesjø/solgangsbris? Det viktigste for å håndtere slik sjø er etter mitt syn at båten er kjørbar i hastighetsområdet 10-20 knop. Har hatt en båt selv som håndterte dette greit (Nordstar 31) og det var himmelvid forskjell på å kunne forsere ruskete strekk med 14-15 vs 20 knop feks.

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post

Det TS bør være oppmerksom på, er at fjorden kan endre seg fra flat idyll til et rent helvete i løpet av et kvarter. På innsiden av Drøbak, nesten helt greit. Mellom Bolærne og Hvaler, helt ugreit. Og det kan være slike lokale, sommerlige forhold som ikke meldes på Yr. Men som vi som har traffikert uti her har blitt overrasket av. I dag kan det faktisk være utfordrende for en liten båt uti her. Friske kastevinder.

Link to post

Jeg kjenner ikke forholdene i Oslofjorden men tenker litt ift alternativ størrelse på 24-25 fot og åpenbart behageligere kjøring. Om det er en ny Askeladden C61 C(abin) du ser etter er vel det fort 550.000,- +. Om du ikke har mye utstyr du trenger blir det fort mer. I størrelsen 24-25 fot med utenbords ligger det en del båter/cruisere å velge i opp til 550'.  2010 og nyere. Komplettert og fullt mulig å by på. 

Lykke til! 

Redigert av AVAD (see edit history)
Link to post

Generelt for planende båter, så er lange etapper i stor fart ikke det beste etter vår erfaring (selv om de jo nettopp er bygd for det). Størrelse vil bety noe, men generelt så møter man noe utfordringer. Vind og bølger kan komme fort, og på ett langt strekke kan det variere. Om været likevel er supert, så er også Oslofjorden full av båter, og da også hekksjø. Innover Drøbaksundet spesielt ender man opp i slags sikksakk kjøring for å prøve å treffe bølgene fra de andre båtene i riktig vinkel. 

 

Jeg ville kanskje satt ambisjonene til å oppleve båtlivet i nærområdet. Skulle man virkelig trives med å være på sjøen og vil utforske nye farvann, så er kanskje størrelse og båttype noe man får erfaring på og kan endre.

 

Vi startet med liten båt på henger. Likte det, men for liten for lengre turer. Kjøpte litt større og koste oss mer og mer på havet med båt som tålte litt vær. Fant ut vi ville tilbringe mer tid i båten og kjøpte litt større for å kunne overnatte i. Trivdes veldig godt med det, men trivdes aller best med rolige dager ute på sjøen i en båt som tåler sjø og har god plass til å være... gikk da fra motor til seil. Vi kommer ikke først frem, men koser oss underveis og har lite bekymringer for været med unntak av om det er badetemperatur ;)

 

Poenget mitt er kanskje at ingen båt er perfekt til alt. Man velger hva som er viktigst og aksepterer begrensningene. Vi gjorde oss erfaringer som tok oss dit vi er i dag. Jeg tror alltid jeg finner DEN perfekte båten, men slik er det neppe... 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...