Jump to content

Glassfiberskade - hvor mye koster det å fikse?

Popeye70

Recommended Posts

En kollega har såvidt sett på denne, men er skeptisk til glassfiberskaden: 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=222664699

Den knusningsskaden på styrbord akter - hvor mye vil det koste å få fagfolk til å fikse den skaden? Kan det stemme at 10000,- er er korrekt estimat? Det virker lavt for min begrensede kunnskap om glassfiberreparasjoner…

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Popeye70 skrev for 12 timer siden:

Den knusningsskaden på styrbord akter - hvor mye vil det koste å få fagfolk til å fikse den skaden? Kan det stemme at 10000,- er er korrekt estimat? Det virker lavt for min begrensede kunnskap om glassfiberreparasjoner…

Det kommer jo an på fagfolkene da. En tidligere kollega leverte båten til rep pga to roser i gelcoaten like over vannlinjen. Ca en cm i diameter hver. Regningen kom på 30.000,-

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
TideRace skrev 7 minutter siden:

Jeg er imidlertid ganske sikker på at denne  reparasjonen vil koste en god del mer enn 10.000 kroner. 

Ja, det er det jeg tror også. Pusse ned, bygge opp, legge ny gelcoat og sørge for finish tar tid og krever jo litt materialer. Hvis en fagmann tar 750,- i timen er det 13,3 timer for å holde seg under 10000,- bare i arbeid. Og så kommer materialer osv i tillegg. 

Detvirker som om kryssholtet har hatt for dårlig feste. Det bør kanskje forsterkes en del her . .

Jeg ville regnet 30 000, prøvd meg med et avslag i prisen, og så vurdert om båten da er et rimelig kjøp, med henger og det hele. Skaden ville jeg utbedret selv for et par tusen. Men man skal jo ha litt igjen for jobben også . . .

Tenk deg en tisvarende skade på bilen. Jeg har en nesten usynlig bulk i den ene bildøra. Den skulle de ha 10 000 for å utbedre, og det mens de uansett var i ferd med å lakkere bilen et annet sted pga. en forsikringsskade. Jeg takket nei til det tilbudet  . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Om et verksted har estimert dette, eller gitt et overslag på det er det vel bare å la de fikse det?
Slike overslag kan ikke økes med mer enn 15% så da er man sikret og vethva man skal betale.

Ellers bør jo et par dagers arbeid være maks av det man klarer å bruke om man gjør dette sjøl.
Så med et avslag på 12000,- f,eks har man godt betalt fritid? Men jeg tror nok det er bakt inn i prisen, og i dagens marked er der sikkert ikke noe å gå på.

Redigert av dude (see edit history)

Dette fikser man selv for en drøy tusenlapp i materiell og utstyr. En grei utfordring for å lære seg litt mere om slikt? :smiley: Polyester eller epoxy, om man vil.

Ikke akkurat en båt som fortjener enorm påkost. Men bare å prute i vei.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Hva det vil koste å utbedre dette har jeg ingen formening om, men prisen vil nok i stor grad avhenge av hvordan skaden repareres. 

Merket meg denne teksten i annonsen, som må kunne sies å være en kraftig understatement:

"Båten har en liten skade på akter barbord fortøyningsfeste som har blitt presset litt ned i skroget (se bilder). I følge verksted er reparasjon av skaden estimert til ca kr 10 000, og de bekreftet at båten kan brukes som vanlig slik den står i dag og kan repareres på høsten."

Presset "litt" ned i skroget... Her er det jo knusningsskader som går langt ned ved siden av kryssholtet. 

699_1185808073.jpg.842c320577255a4dc2d8ab3bfd5d880a.jpg

Nå vet jeg jo ikke hvilke krefter som har vært i sving her, men når jeg ser denne skaden tenker jeg at dette må være en veldig vek og dårlig bygget båt. Det beste er nok å klyve innerliner fra skrog, og reparere fra undersiden. Da får man jo også anledning til å forsterke under kryssholtene på både styrbord og babord side, evt. andre steder også. Det blir da lettere å få en kosmetisk pen reparasjon fra utsiden med kun sparkling og sliping/polering.

Men som @Teerex sier, man trenger jo ikke nødvendigvis gjøre dette på en pen måte. Skaden kan jo repareres for noen hundrelapper hvis man gjør det selv på en stygg måte. 

Det blir interessant å høre om @Eika og/eller @Knude kommer med en rep-prosedyre og et kostnadsestimat :thumbsup:

Hengeren er verd minst 20.000 og motoren minst 30.000 med grove anslag. Så selve båten får man jo her nesten gratis :smiley:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=219000471

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Klønete plass å få den type skade. Det er sånn at dette aller helst skulle vært reparert fra baksiden å dit kommer man sannsynligvis ikke uten å dele skrog / dekk. Så da overskrider repprsjonskostnaddene verdien på båt uten motor å henger.

En takstmann vil dessverre si kondemnering da dette fort blir 40-50 timer arbeid. 

En lappejobb som skjuler skaden er vanskelig å få til for 10.000,- om det er mva. Innblandet..... men de kan prøve de som vil.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Det er en grunn til at denne båten blir avertert slik den står. Men som Teerex påpeker så er vel verdi av henger og motor såpass at noen nevenyttige kanskje ser bruksverdien av båten med en forenklet "garasjereparasjon" som ikke er pen. Ting behøver jo ikke å være dårlig selv om det ikke er pent. 

Du verden for en krisemaksimering.. nå er der et verksted som vil fikse dette for 10000,- men dere insisterer på det mangedoble?

Her er det bare å sette på ei inspeksjonsluke på innsiden, så kommer man til bak. Å begynne å splitte innerliner fra skrog for å ordne denne filleskaden på en femten år gammal båt er jo..  galskap bare å tenke tanken!

Jeg sendte ham melding, får den for 60k. Om noen finner billigere båt av det kaliber, si fra, da kjøper jeg den lett ?

Redigert av dude (see edit history)

Bare for å presisere: Det er selger som sier at noen kan reparere den for 10000,-. Det er ikke sagt noe om det er et forpliktende tilbud, «fingern i været-pris» eller to kompiser (hvor den ene kan ta jobben svart) som har diskutert over en øl.

Personlig så stoler jeg mer på informasjon fra ærverdige BP-medlemmer enn en setning i en Finn-annonse.

dude skrev 1 time siden:

Du verden for en krisemaksimering.. nå er der et verksted som vil fikse dette for 10000,- men dere insisterer på det mangedoble?

Her er det bare å sette på ei inspeksjonsluke på innsiden, så kommer man til bak. Å begynne å splitte innerliner fra skrog for å ordne denne filleskaden på en femten år gammal båt er jo..  galskap bare å tenke tanken!

Jeg sendte ham melding, får den for 60k. Om noen finner billigere båt av det kaliber, si fra, da kjøper jeg den lett ?

Grattis med ny båt!

Det blir vel to til tre dagers jobb, uansett om du gjør det selv eller setter det bort. Først må man slipe og bygge opp lagvis med glassfiber og polyester. Deretter blir det sliping og topcoat med farge (som kan herdes under lett varme). Fargen vil du aldri treffe hvis ikke båten er ny. Et tips kan være å kjøre Jotun hvit på biltema og justere med en gul fargepigment/ brekkfarge. Da får du en rimelig god tilnærming. Jeg har bedre erfaring med å blande selv, enn å scanne skrogfargen hos en proff. Til slutt blir det VM i sliping, rubbing og polering....og en god voks.? Dette er håndverk, og blir det ikke bra starter man bare på nytt med å slipe igjen. Man får vel ikke gjort noe feil, bare en forbedring fra gang til gang. Merk at Topcoat også kan sprøytes med aceton.?

Må si jeg er litt enig med potensiell kjøper her. Båten er ikke noe smykke og kommer aldri til å bli en klassiker.

Slipe ned skaden og legge noen lag ned glassfiber og epoxy vil bygge opp en del av styrken. Blir ikke strøkent og pent, men kommer til å funke. En nokså ny motor (ferskvannskjørt) med nylig service og ny henger til den prisen kan neppe være noe dårlig kjøp om bruken er enkel fiske og småturer med begrenset budsjett. 

Hadde dette vært en Boston Whaler, Fjord Terne, Fjordling etc ville saken stilt seg annerldes. 

Sikkert et godt kjøp å skaden kan repareres for småpenger. Det var faktisk ikke det som var diskusjonen.

Om du kommer til et profesjonelt reparasjons verksted  med en slik skade så blir det desverre sånn jeg beskriver.

Der må man tenke: Det skadede området skal tilbakeføres som det var før skaden oppsto.  Styrken skal være den samme å skaden ikke lett synlig. Å sette inn luker eller forandre på det strukturelle er langt unna det som er vanlig for et verksted av litt kaliber. 

Som amatør å båteier står man fritt til å gjøre som man vil. 

Personlig om det var min båt hadde jeg kutta bort hele stykket . Laget en glassfiber profil som var litt større enn hullet. Dobbeltlaminert å skrudd den fast helst da med et tykt finer stykke der kryssord er festet. Så laminert opp hele partiet på nytt å slipt det riktig. Fargen burde ikke være store utfordringen . Den er jo i en eller annen "hvit"

Vær glad for at det ikke er blå eller rød.

Sahara skrev 16 minutter siden:

At denne skaden ikke skulle lønne seg å  reparere, men at båten heller burde kondemneres, er jo i alle fall en hårreisende tanke. Skal vi som samfunn hive ting så fort det ikke er 100% strøkent så er vi på ville veier. 

Tja. Er vel enda verre på biler. For oss som har putta pengene i båt er det ikke rare bulken du skal få før en ti år gammel bil går til huggern .

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...