_Bliss_ Startet 30.Juni.2021 Del på Facebook Startet 30.Juni.2021 Har demontert sjøvannspumpe på stb maskin. Har kjøpt in major rep kit som inneholder tettninger, lagrer, kam og lokk etc. Er det ok å benytte varme fra f.eks propanbrenner ved demontering? Eller skal dette kunne slippe uten varme? Er det ellers andre ting som er viktige å vite om vedr. Overhaling på disse pumpene? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.Juni.2021 Del på Facebook Svart 30.Juni.2021 På generelt grunnlag. Pasninger skal være 'light interference fit'. Da skal man med fordel kunne montere ved å varme opp delen til 80 grader over omgivelsestemp. Demontering mulig/vanlig uten bruk av varme. Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 1.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2021 (redigert) Da får jeg gi den en omgang til med ters før jeg gir meg. Den gir seg ikke uten kamp.. Mener der sto i manualen at en kan varme opp tannhjul til ca 200grader før montering, så remontering går nok lettere. Redigert 1.Juli.2021 av _Bliss_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 4.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2021 Ser desverre ut som akslingen har gjort jobben her. Det er 2 kulelager på akslingen. Det ser ut som at det ytterste lageret har spunnet på akslingen. Det er ca 1mm slitasje på aksling hvor det ytterste lageret har vært montert. Er vel ikke så mange andre muligheter enn å skifte denn akslingen? Det store spørsmålet er jo om den kan skaffes... planen er båtferie fra torsdag av, det kan bli knapt med tid Sitér dette innlegget Link to post
Arejane Svart 4.Juli.2021 Del på Facebook Svart 4.Juli.2021 Sjekke med Anlegg og Marineservice i Tananger, om de har deler? Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
Hulda Svart 4.Juli.2021 Del på Facebook Svart 4.Juli.2021 Denslags kan metalliseres opp. Hvem som utfører det, vet jeg ikke. Har vært for lenge ute av sirkulasjon. Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 4.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2021 Arejane skrev 21 minutter siden: Sjekke med Anlegg og Marineservice i Tananger, om de har deler? Har ikke sjekket hos noen foreløpig. Demonterte pumpen idag. Må ta en ringe runde imorgen. Takker for tips, vert ett forsøk det👍 Hulda skrev 13 minutter siden: Denslags kan metalliseres opp. Hvem som utfører det, vet jeg ikke. Har vært for lenge ute av sirkulasjon. Tenker du som i å sveise på og dreie til riktig dim? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Juli.2021 Del på Facebook Svart 5.Juli.2021 _Bliss_ skrev for 7 timer siden: Tenker du som i å sveise på og dreie til riktig dim? Nei, ikke sveis. Metallisering i form av spray. Gjorde det på akslinger for rep. av slitespor, legge på hardt belegg osv. Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 5.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2021 (redigert) Hulda skrev for 2 timer siden: Nei, ikke sveis. Metallisering i form av spray. Gjorde det på akslinger for rep. av slitespor, legge på hardt belegg osv. Ok, takk for tips. da er det kanskje verdt å sjekke om noen i nærheten kan fikse dette. Redigert 5.Juli.2021 av _Bliss_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Juli.2021 Del på Facebook Svart 5.Juli.2021 _Bliss_ skrev 4 minutter siden: Ok, takk for tips. da er det kanskje verdt å sjekke om noen i nærheten kan fikse dette. Sjekk med pumpegutta. Sulzer, Bjørge, etc. Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 5.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2021 Kan det finnes noen slags "splittet" foring som kan settes inn i slitesporet? Evt lim av noe slag?så lenge lageret sitter og blir sentrert er det vel i utgangspunktet godt nokk? Ser at det også er ett slitespor ifm med mekanisk tetting, men det er kun der hvor akslingen går igjennom tettingen. Det kan vel ikke ha noen betydning? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Juli.2021 Del på Facebook Svart 5.Juli.2021 Når du har mekanisk tetning har du en statisk gummitetning mot akselen. Skjønner ikke helt hvordan du kan ha slitespor der. Når det gjelder slitasjen på aksel der lager har gått rundt ville jeg kanskje forsøkt å legge på litt sveis og dreid ned. Akselen må da klokkes før dreiing for å sjekk om den har slått seg. Metallisering er selvsagt det beste, men jeg vet ikke hvor lett det er å få det gjort. Blir sikkert veldig dyrt også. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 5.Juli.2021 Del på Facebook Svart 5.Juli.2021 (redigert) Joa, slitasje under mek. tetninger er et velkjent fenomen. Så kjent at det nesten alltid forekommer. Slik ville jeg gjørt det: Under mek tetning av typen Rubber Bellow (den du har), sett akslingen i en bormaskin, drill, etc. etc. Avfett akslingen med Aceton. La akslingen snurre og slip lett med et vannslipepapir, 240 korning eller finere. Om du tar av noen hundredeler, er det greit. Merk at det er friksjonen mellom gummien og akslingen som kjører tetningen. Ikke noe fett der. Maks litt Zalo for å få den til å gli innpå. Vanligvis blir slike nye tetninger levert med instruksjon og monteringshylse. Les bruksanvisningen. Lageret: Som over. Bygg opp med litt multimetall og slip til. En søylebormaskin er fine greier. Brukte det da jeg overhalte sjøvannspumpen til Hulda. Søyle/benkboremaksin er fattigmannsdreiebenk. Redigert 5.Juli.2021 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 5.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2021 Komodo skrev 56 minutter siden: Når du har mekanisk tetning har du en statisk gummitetning mot akselen. Skjønner ikke helt hvordan du kan ha slitespor der. Når det gjelder slitasjen på aksel der lager har gått rundt ville jeg kanskje forsøkt å legge på litt sveis og dreid ned. Akselen må da klokkes før dreiing for å sjekk om den har slått seg. Metallisering er selvsagt det beste, men jeg vet ikke hvor lett det er å få det gjort. Blir sikkert veldig dyrt også. Ble litt kort i forklaringen. Den delen av den mekaniske tetningen som sitter i pumpehuset har en metallisk innerdel mot aksling. (Ligger ikke inntil aksling)antar at denne har subbet borti aksling pga dårlig kulelager. Selve slitesporet er lenger inne på aksling enn der hvor tetning på aksling sitter. Den virker å sitte tight og fint. Så jeg kan derfor ikke se at det slitesporet har noen betydning? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Juli.2021 Del på Facebook Svart 5.Juli.2021 _Bliss_ skrev 25 minutter siden: Ble litt kort i forklaringen. Den delen av den mekaniske tetningen som sitter i pumpehuset har en metallisk innerdel mot aksling. (Ligger ikke inntil aksling)antar at denne har subbet borti aksling pga dårlig kulelager. Da skjønner jeg Men med nye lager blir dette sentrert, så da skal det ikke ha noen betydning. _Bliss_ skrev 25 minutter siden: Selve slitesporet er lenger inne på aksling enn der hvor tetning på aksling sitter. Den virker å sitte tight og fint. Så jeg kan derfor ikke se at det slitesporet har noen betydning? Nei, da går det nok bra. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 5.Juli.2021 Del på Facebook Svart 5.Juli.2021 Hulda skrev 1 time siden: Joa, slitasje under mek. tetninger er et velkjent fenomen. Så kjent at det nesten alltid forekommer. Hvordan oppstår den slitasjen? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
_Bliss_ Svart 5.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2021 Kom over denne. Skal kunne ta opp til 0.5mm. noen tips til hvordan akslingen kan sentres i lageret under herding? Hvor kraftig er ett slikt stoff? Når lager er montert på aksling skal det presses inn i pumpehus. Det innerste lageret får jeg ikke støttet når det presses inn. Litt usikker på om jeg skal prøve meg på den.. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Juli.2021 Del på Facebook Svart 5.Juli.2021 Komodo skrev for 2 timer siden: Hvordan oppstår den slitasjen? Det er 'fretting corrosion'. Kommer av at ting ikke står stille. Tetningen ligger hele tiden og vibrerer, radielt og aksielt. Den gnager vekk beskyttende oksidskikt, den setter av kavitasjon, det er en rekke ting som foregår. Tetningsprodusentene lager s.k. shaft sleeves som utbyttbare deler på utstyr der akslingen koster en del. Slik at sleev'en, eller hylsen, kan skiftes ut samtidig som tetningen skiftes. På mer avanserte greier brukes ikke Rubber Bellow, men tetningsringer av forskjellig konfig. Og der disse ringene ligger og beveger seg, blir ofte disse Shaft Sleeves forsterket, alt etter pumpemediet. Vanlig tidligere var eksempelvis nikkelbundet hårdmetall, koboltbundet hårdmetall, forkromming, osv. I dag er det nok kommet andre materialer på banen. Detaljkunnskapen min har gått ut på dato. Sluttet i John Crane ltd, må ha vært 2008 eller deromkring. Og da jobbet jeg mest med tetninger til gasskompressorer, oppretting, vibrasjon og den type ting. Men jeg fant ut hvorfor tetningene på noen vanninjeksjonspumper ikke holdt mål, og det var relatert til hva denne leksjonen startet med. Det var etter at jeg sluttet i J C, og hadde en annen jobb i et oljeselskap. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.Juli.2021 Del på Facebook Svart 5.Juli.2021 Loctite 660 er vel et 'lim'. Jeg har brukt slike stoffer med vekslende hell. Alt må vel bare settes sammen og håpe at det fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 7.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2021 Siden jeg først bruker mye tid og penger på denne pumpen, bestemte jeg meg for å få lagd til ny aksling. Da vet jeg at det blir skikkelig.Så mens jeg venter på å få ny aksling fikk jeg freshet opp pumpehuset litt. Syregrunnet Så litt påskegul lakk. Den delen av den mekaniske tetningen som skal sitte i pumpehuset kan også monteres så snart lakken er tørr nok. Kan denne fryses ned eller kjøles for lettere montasje? Den nye tetningen ser ut til å ha ett lag med lakk,så den blir nok litt tranger, men det går gjerne greit uansett..pensler på ett tynt strøk med permatex/ loctite 5923 før montering for tetting. Tenker å legge akslingen i fryseren før montering av kulelagrene. Hvor mye kan lukkede kulelagre varmes? Og kan de varmes uten noen olje? Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart 16.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2021 Da har jeg omsider fått ny aksling i hus. Etter litt baking i stekeovn og frysing i fryseboks er lagrene på plass. Ser nå at det er litt klaring/slakk mellom siste låsering og skive. 12 0g 10 på skisse. Ca 0,5-0,8mm. Skal jeg la det være eller skal jeg evt legge litt loctite mellom lager og skive slik at det ikke ligger og slingrer? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.