Jump to content

Vaske kalesje med hva?


Campingcruisern

Recommended Posts

Frivakt skrev 29 minutter siden:

Jeg pleier å legge kalesjen i bløt 1-2 døgn i Biotex. Skyller godt etterpå. Har tidligere gjort det i badekaret, men sist la jeg en presenning i tilhengeren og fylte opp nødvendig mengde med lunkent vann der.

Hva slags Bio tex bruker du da? Pulver? Flytende? For Håndvask? 

Link to post
Share on other sites

Når du skal bruke Extreme fra Bergen Kjemi så anbefaler de å bruke sitt eget vaskemiddel. Ikke bruk grønnsåpe eller annen fet såpe. 

Dette fikk jeg fra en samtale med Maritim der de ringte Bergen Kjemi. Jeg hadde vasket med grønnsåpe men med så svak blanding og deretter skylt først 3 ganger i karet og deretter spylt av kalesken på snora, så han på Maritim mente det burde gå bra. Jeg prøvde meg, og kalesken sugde vannvittige mengder med Extreme. Det står at 1 liter skal dekke fra 20 m2, men her gikk ikke 1 liter til min kalesje engang. Så jeg må ha mer. Og det ble skjoldete. Men det er mulig det gir seg etterhvert. (Mellomblå kalesje.)

Vann preller av i alle fall, så nå regner jeg med at kalesjen er tett 👍

 

 

 

 

 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Viktig: Ikke vask kalesjen i varmt vann. Maks 30 grader. Ellers kan kantbåndene bli sprø. Har lært det av en kaleskjemaker. Den kan godt ligge lenge.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev 12 minutter siden:

Viktig: Ikke vask kalesjen i varmt vann. Maks 30 grader. Ellers kan kantbåndene bli sprø.

 

Aha!

Takk, det var greitt å vite og nå forstår jeg mer... :giggle:

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Jeg tok min i går og i dag (to-delt) i stor murerbøtte med blå Biotex for håndvask. I kaldt vann. Den var møkkete, men ble fin med litt børsting med myk kost da jeg la den utover bryggen etterpå. Heiv vaskevann fra karet over den, strødde bittelitt Biotex over og børstet det lett inn og skylte godt. Samme på innside. Mistenker denne har vært impregnert oppå gammel skit så det var litt impregnering å spyle ut. Tok framdelen først (i går) så stammet bøylen godt bakover siden bakdelen gikk i bløt samtidig. Alt passet som smør i ettermiddag og alt er sikkert klart for impregnering nå. Som blir med svamp. Noe herk å få spray vekk fra flater som ikke skal impegneres. 

 

Biotex gjør jobben, men børsting er nødvendig med mye skit og etter bare 6-12 timer i bløt. 

 

Lykke til! 😊

Redigert av AVAD (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis man ikke har tilhenger eller stor vaskekum, er det mange som bruker slike små oppblåsbare plaskebasseng som småungene bruker. Koster ikke mange kronene. 
Har selv brukt biotex, og etter skylling har jeg montert det på båten slik at det har tørket seg stramt og fint  

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@amerelium, jeg vasker også med svakt grønnsåpevann. Kaldt. Kalesjen ligger 1 døgn i det, så masserer jeg den. Ikke børster. Da blir vannet skikkelig møkkete. Tømmer, og fyller igjen. Uten såpe. Gjentar til vannet ikke tar mer farge fra drit. 

 

Så ut på snora og spyle lenge med vannslange. Drypptørke nok til at den kan settes på båten uten at det renner overalt. Tørker der. 

 

Men jeg gjør det på våren. For om høsten er det bare regnvær her, og jeg vil ikke få tørket den godt nok til å pakke den sammen. 

 

Jeg trodde kalesjen min sang på siste verset da jeg overtok båten. Men med den behandlingen ble den smidig igjen. Har byttet kantbånd og vinduer. Og den er tett. 

 

Men grønnsåpe er ikke venn med Extreme impregnering som trådstarter spurte om. Bergen Kjemi har spesifikt angitt at man ikke skal vaske med grønnsåpe før impregnering med Extreme...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jeg bytta hovedkalesjen i 2015, har valgt å ikke gjøre noe med den. Ikke vaska i badekar, kun spylt av med ferskvann og børstet forsiktig av der det har trengs med myk børste. Aldri impregnert ! Tar den av i vinteropplag og setter på den gamle da. Oppbevarer den i fuktfri kjeller. Den er ikke langt unna så "god som ny". Så mitt tips er; ikke vask eller impregner, før den trenger det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...