Groben Startet 30.Juni.2021 Del på Facebook Startet 30.Juni.2021 (redigert) Hei Jeg har et (for noen) enkelt spørsmål. Jeg har en Ranaplast 16,5 fot. Har også et anker på 5 kilo. Dette er ikke sammenleggbart og føles litt i overkant stort og keitete i min lite båt. Hvor stort anker bør jeg ha? Ligger ofte stille med ankeret uti, så det er i flittig bruk. Bør jeg beholde det jeg har, eller kan jeg klare med meg med et mindre? F.eks 2 kilo? Eller en paraplydregg? Takker på forhånd for svar:-) Hilsen Geir Redigert 30.Juni.2021 av Groben (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 30.Juni.2021 Del på Facebook Svart 30.Juni.2021 Betimelig spørsmål, men denne tråden blir nok fort stengt dersom du ikke endrer overskriften. Det er jo noen regler her på forumet vet du 1. Emnetitler: Vi har stor aktivitet og alle båtrelaterte innlegg i ett forum, "Båtforumet". Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at tittelen beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn. Da slipper leserne å åpne emner som de ikke har kunnskaper om eller interesse av. Øker også sjansen for gode svar. Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder. Eksempel: "Yamaha 5hk 2-takter vil ikke starte" , ikke bare "Yamaha 5hk" eller "Motoren vil ikke starte". Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Følgende 3 ord er ikke tillatt i titler: hjelp, problem(er), spørsmål. Grunnen er at bruk av disse intetsigende ordene nesten alltid fører til en mangelfull tittel. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
S/Y Emma Svart 30.Juni.2021 Del på Facebook Svart 30.Juni.2021 Siden det er en så liten båt, regner jeg med det stort sett går i "dagankring" og ikke overnatting? I så fall er det ikke så veldig nøye hva som ligger på bunnen, siden båten stort sett er under oppsyn. Men om du virkelig vil slå på stortromma og ligge trygt, kan du kjøpe et Fortress FX-7 som veier 1,8 kg. Det er ganske flatt, så det kan stues vekk. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Grønnskollingen Svart 30.Juni.2021 Del på Facebook Svart 30.Juni.2021 Den erketypiske formisten vil straks ignorere hva slags båt du har og den manglende informasjonen om hvilke forhold du ankrer opp under. Forumisten vil så foreslå en ankerrigg som tilfeldigvis er den samme forumisten har på sin egen båt. Den ideelle ankerriggen er derfor 10 kilo Rocna med 30 meter kjetting + 40 meter nylon. Fra spøk til revolver vil et 2 kilos anker sikkert gjøre jobben om du har båten under oppsikt. Om bruken er fine sommerdager i skjærgården vil en paraplydregg kunne funke helt utmerket. Antar at du ikke sover i båten på svai? Hvis det er tilfellet ville jeg ikke brukt dregg. Anbefaler at du spander et par meter kjetting fortom for å hjelpe til med å sette ankeret. Sitér dette innlegget Link to post
rebop Svart 30.Juni.2021 Del på Facebook Svart 30.Juni.2021 Hei. Jeg har 2 anker til min 17ft rana. 1: Biltema rocna kopi 2kg variant. Veldig fint på sandbunn ol da den graver seg ned. 2: Paraplydregg som fulgte med båten når jeg fikk den. Fungerer på ujevnt underlag med steiner ol. Begge de to ankerene får plass helt fremme i brønnluken. mao slik jeg erfarer det har bunnforhold mye å si for hvilket anker en bør bruke. Paraplydregg er helt ubrukelig på løse underlag som sand ol. Har ikke testet dette i veldig dårlig vær, for da er båten fortøyd i flytebrygga... Jeg tar bare dagsturer med min båt. Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 30.Juni.2021 Del på Facebook Svart 30.Juni.2021 rebop skrev for 6 timer siden: 1: Biltema rocna kopi 2kg variant. Veldig fint på sandbunn ol da den graver seg ned. Antar du mener bruce-kopi. Biltema har ingen rocna-kopi. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 30.Juni.2021 Del på Facebook Svart 30.Juni.2021 Jeg bruker Biltema 7.5 kg Bruce-kopi, 2 meter kjetting og resten tau på min 16 foter. Har samme oppsett på min 21 foter. 7.5 kg er liksom absolutt minimum her i gården (det skal jo trenge igjennom siv/gressbunn også og ikke bare ligge på toppen som de kan gjøre hvis det blir for lett) - men jeg er nok skadet etter å ha hatt stor båt i mange år hvor ankring betydde en del mer. Men når cabincruiserne ploger opp sjøen er jeg glad for at ankeret er litt større enn den kanskje trenger å være. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.Juni.2021 Del på Facebook Svart 30.Juni.2021 alf-inge skrev 57 minutter siden: Antar du mener bruce-kopi. Biltema har ingen rocna-kopi. Biltema kaller det "Delta typen" https://www.biltema.no/batutstyr/ankring/ankere/anker-2000042228 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Komodo Svart 30.Juni.2021 Del på Facebook Svart 30.Juni.2021 rebop skrev for 9 timer siden: Biltema rocna kopi 2kg variant. Veldig fint på sandbunn ol da den graver seg ned. Vet ikke akkurat hvilket anker du har, men jeg testet et 2kg Bruce-kopi fra BT. Syntes ikke det fungerte overhode, det gravde seg rett og slett ikke ned i sanda uansett hva jeg gjorde. Brukte det da på en 15 fot Steady vi hadde, og tanken var at det skulle være en "kaffedregg" ved strandhugg og bading. Jeg hadde også en 5kg Bruce-kopi med 5 meter 8mm kjetting, og den fungerte. Noe mindre enn det ville jeg ikke stolt på. Unntaket måtte i så fall være et ekte Rocna, Mantus e.l. av de moderne ankertypene. Har ikke testet dem, men de skal jo visstnok være veldig effektive i forhold til vekta. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Teerex Svart 1.Juli.2021 Del på Facebook Svart 1.Juli.2021 Tror det er en 6 kg paraplydregg jeg har i 18-fotern. Iallefall stor nok for den. Burde ha hatt noen meter kjetting også da, kunne jeg nok ha gått ned til 4-5 kg. Mulig den er 4-5 kg, får sjekke i morgen Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
alf-inge Svart 1.Juli.2021 Del på Facebook Svart 1.Juli.2021 (redigert) ivar skrev for 7 timer siden: Biltema kaller det "Delta typen" https://www.biltema.no/batutstyr/ankring/ankere/anker-2000042228 Deltatypen finnes ikke i 2 kg versjon. Bruce-kopien har de som 2 kg. Siden det var et 2 kg anker, må det være bruce. Redigert 1.Juli.2021 av alf-inge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.Juli.2021 Del på Facebook Svart 1.Juli.2021 Groben skrev for 22 timer siden: Hvor stort anker bør jeg ha? Ligger ofte stille med ankeret uti, så det er i flittig bruk. Bør jeg beholde det jeg har, eller kan jeg klare med meg med et mindre? F.eks 2 kilo? Ut fra bruken du skisserer så høres det ut som at du trenger det som gjerne kalles "kaffedregg" , brukes i fint vær og mens man selv er ombord. Mens det ankeret du allerede har ombord vi jeg si går innunder sikkerhetsutstyr, noe som må funke også når været slår seg vrangt. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 2.Juli.2021 Del på Facebook Svart 2.Juli.2021 Kaffedreggen min var visst bare 3,5 kg og ikke 6 kg. Har kanskje blitt litt svakere med årene (jeg, ikke dreggen) Får kjøpe meg en litt større. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
rebop Svart 9.Juli.2021 Del på Facebook Svart 9.Juli.2021 Beklager feilinformering, det stemmer at det er en bruce kopi og ikke en rocna kopi. Har ikke hatt problemer med mitt anker i sand, det har gravd seg ned når jeg har prøvd. Har bare brukt til kaffepauser og enkle oppgaver i fint vær. Ser ut til å være artikkelnummer 25-1004. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Juli.2021 Del på Facebook Svart 9.Juli.2021 Om det er mye i bruk så ville jeg beholdt det du har. Brucekopien er til å stole på. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.