Jump to content

Trenger ekspert hjelp vedr dynamo på dobbel installasjon. Bilder


Roger og Olina

Recommended Posts

 

Komodo skrev for 18 timer siden:

Hvis IG ligger rett på B, og B ligger rett på batteriet er vel det måleresultatet gitt... 

 

@Komodo Du så kanskje ikke denne komme? :-)

 

Roger og Olina skrev 1 time siden:

Ok. Da har jeg målt styrbord dynamo på ig og B 

B viser 12.81 og ig 0. S viser også 0 selv om jeg har koblet det til batteriet?

 

Denne dynamoen lader ikke på grunn av at den ikke får styrespenning inn på IG. Problemet ditt er derfor at det finnes et brudd mellom "terminal 15" på tenningslåsen og IG på dynamoen. Hva dette bruddet kommer av kan jeg ikke svare på uten fysisk feilsøking.

 

At også S viser 0 v faller på sin egen urimelighet dersom den er koblet til batteriets plusspol. Altså er det enten målefeil eller et brudd langs linjen. Om det er brudd mellom batteripluss og S kan du kontrollere ved å benytte en prøvelampe mellom minus og S med kontakten demontert. En prøvelampe trekker strøm når den måler, det gjør ikke et multimeter. Derfor er en prøvelampe bedre å benytte til slike formål. Men om du måler 0 v med et multimeter så er dette allikevel godt nok for å identifisere et brudd.

 

For å få dynamoen til å lade må du bare sørge for å få koblet tenningssignalet til dynamoens IG, og S til batteriets plusspol. 

Link to post
X10an skrev 14 minutter siden:

 

 

@Komodo Du så kanskje ikke denne komme? :-)

 

 

Denne dynamoen lader ikke på grunn av at den ikke får styrespenning inn på IG. Problemet ditt er derfor at det finnes et brudd mellom "terminal 15" på tenningslåsen og IG på dynamoen.  

Ah, selvfølgelig må jo den også være i orden. Så det først nå . :smiley:

Link to post
X10an skrev 12 minutter siden:

 

@Komodo Du så kanskje ikke denne komme? :-)

Ehh :rolleyes: Ante vel etterhvert at det måtte noen t-skjeer til :giggle:

 

X10an skrev 2 minutter siden:

Terminal 15 er den som får spenning når du slår på tenningen. Altså det vi på folkemunne kaller for "tenning".

På bildet ditt vil jeg tro at "S" er til startmotor. Da vil "I" være "ignition", som igjen er det samme som "terminal 15".

For å supplere litt, dersom det gjør det enklere: Begynn med å sette den svarte proben på multimeteret rett på minus på batteriet, helst med krokodilleklemme, da står den der. Så måler du mot terminalene på tenningsbryteren og finner ut hvilken som har spenning uten at nøkkelen er aktivert (tipper det er B). De andre to skal nå ikke ha spenning, men kontroller det. Så vrir du nøkkelen ett hakk, da skal du få spenning på den ene utgangen, antagelig IG som Stian skriver. Sjekk at den andre utgangen fremdeles er spenningsløs. Så vrir du nøkkelen over for å starte, da skal du få spenning ut på den siste utgangen. Hvis det er som antatt i sitatet over skal du koble "IG" på dynamoen til "I" på tenningsbryteren. 

 

Det neste du sjekker nå er at du har spenning på "S". 

 

Link to post
Komodo skrev 1 minutt siden:

Ehh :rolleyes: Ante vel etterhvert at det måtte noen t-skjeer til :giggle:

 

For å supplere litt, dersom det gjør det enklere: Begynn med å sette den svarte proben på multimeteret rett på minus på batteriet, helst med krokodilleklemme, da står den der. Så måler du mot terminalene på tenningsbryteren og finner ut hvilken som har spenning uten at nøkkelen er aktivert (tipper det er B). De andre to skal nå ikke ha spenning, men kontroller det. Så vrir du nøkkelen ett hakk, da skal du få spenning på den ene utgangen, antagelig IG som Stian skriver. Sjekk at den andre utgangen fremdeles er spenningsløs. Så vrir du nøkkelen over for å starte, da skal du få spenning ut på den siste utgangen. Hvis det er som antatt i sitatet over skal du koble "IG" på dynamoen til "I" på tenningsbryteren. 

 

Det neste du sjekker nå er at du har spenning på "S". 

 

Takker, det skal jeg prøve. Men jeg har målt den gule kabalen også når jeg har tatt av kontakten på dynamoen, men finner ingen strøm. Så den skal jeg legge opp på nytt nå.

Link to post
Roger og Olina skrev 2 minutter siden:

den skal jeg legge opp på nytt nå

Problemet ditt er at du har stolt på det opplegget som har vært der. Det er jo i grunn kun B, S og IG som må være i orden for at den skal lade (minus har du gjennom godset i dynamoen, og L er jo ikke nødvendig sier Stian). Skjema har du selv lagt inn i tråden, så da gjenstå egentlig kun å sjekke at alle koblingene er riktige. Klarer du ikke å følge en ledning må du ta den av og legge opp en helt ny, om ikke annet for test. At begge dynamoene virker har du jo funnet ut ved å kryssbytte. 

Link to post
Roger og Olina skrev Just now:

Ehh :rolleyes: Ante vel etterhvert at det måtte noen t-skjeer til :giggle:

Dette er sikkert enkelt for de som har kunnskap om dette og det er ingen hemmelighet at dette kan jeg ikke en pøkk om. Så ja, t-skjeer hjelper og jeg setter stor pris på alle som bidrar til å få løst dette. Jeg kjøpte båten i våres og har ikke hatt annet enn utgifter og problemer. Jeg bruker mer tid på å rette opp feil enn jeg bruker båten. Konemor begynner å "hate" denne båten og hun føler seg langt fra trygg. Har ved flere anledninger holdt på å gi opp selv. Kabler er kappet og erstattet med lampettledning. Innstrumenter som er koblet sammen osv osv.... Så av og til trenger vel de fleste en god t-skje 😉

Link to post
Roger og Olina skrev 2 minutter siden:

Dette er sikkert enkelt for de som har kunnskap om dette og det er ingen hemmelighet at dette kan jeg ikke en pøkk om.

Ser den.  Understreker som nevnt i innlegg nr. 2 at jeg ikke er noen ekspert på dynamoer. Men jeg har en grunnleggende kunnskap innen elektro, og kombinert med en tålmodighet til å feilsøke systematisk er det mulig å finne ut av mye. Det er ikke lenge siden jeg fikk hjelp av bla Stian eh Kristian eh @X10an i en annen tråd, hvor jeg hadde fått i oppdrag av en bekjent å fikse defekt lading på en Viknes. Lærte litt jeg også da, selv om et av oppfølgningsspørsmålene ble stående igjen ubesvart... Det du har gjort feil fra innlegg en er at du ikke har fulgt de rådene du har fått til punkt og prikke. Jeg tipper det kommer av at du ikke er vant til å feilsøke på elektriske systemer?

Link to post
Komodo skrev 5 minutter siden:

Ser den.  Understreker som nevnt i innlegg nr. 2 at jeg ikke er noen ekspert på dynamoer. Men jeg har en grunnleggende kunnskap innen elektro, og kombinert med en tålmodighet til å feilsøke systematisk er det mulig å finne ut av mye. Det er ikke lenge siden jeg fikk hjelp av bla Stian eh Kristian eh @X10an i en annen tråd, hvor jeg hadde fått i oppdrag av en bekjent å fikse defekt lading på en Viknes. Lærte litt jeg også da, selv om et av oppfølgningsspørsmålene ble stående igjen ubesvart... Det du har gjort feil fra innlegg en er at du ikke har fulgt de rådene du har fått til punkt og prikke. Jeg tipper det kommer av at du ikke er vant til å feilsøke på elektriske systemer?

Det har du rett i. Jeg burde startet fra A og jeg er ikke vant til å feilsøke. Spesielt når det går en bråte kabler som forsvinner i skott og kommer ut med helt andre farger og type kabler. 🙃 jeg ble litt forvirret og stresset også.. 🙄

Link to post
Komodo skrev 5 minutter siden:

Det du har gjort feil fra innlegg en er at du ikke har fulgt de rådene du har fått til punkt og prikke

 

Det er aldri lett det der. Først og fremst kan man raskt få veldig mange merkelige tips og råd. Det er ofte ikke lett å vite hvilke av dem man skal forholde seg til, da det ofte kan bli vanskelig og irrasjonelt å følge alle råd man får på internett. For å gjøre det enkelt for dere kan jeg jo bare si at mine råd kan dere som oftest følge. :saint: Om jeg ikke vet hva jeg snakker om pleier jeg ofte å ta tydelige forbehold om dette :-)

Link to post
X10an skrev 25 minutter siden:

Vil bare si at mitt navn er Kristian.

kryss - ti - an

Kristian

:-)

 

Komodo skrev 15 minutter siden:

Det er ikke lenge siden jeg fikk hjelp av bla Stian eh Kristian eh @X10an i en annen tråd

 

:lol::lol::lol::lol::lol:

 

Roger og Olina skrev 25 minutter siden:

Jeg kjøpte båten i våres og har ikke hatt annet enn utgifter og problemer. Jeg bruker mer tid på å rette opp feil enn jeg bruker båten. Konemor begynner å "hate" denne båten og hun føler seg langt fra trygg.


Oi, og det som så lovende og bra ut i våres! Håper inderlig du kommer til bunns i saken nå og får en problemfri sommer!

 

Roger og Olina skrev 6 minutter siden:

Det har du rett i. Jeg burde startet fra A og jeg er ikke vant til å feilsøke. Spesielt når det går en bråte kabler som forsvinner i skott og kommer ut med helt andre farger og type kabler. 🙃 jeg ble litt forvirret og stresset også.. 🙄

 

Det er nettopp med en bråte kabler man er pokker så nødt til å jobbe systematisk, ellers blir det fort ball. Selv i min ganske lille båt så er det lett å miste oversikten. Jeg har derfor gjort det til en vane å ha en Dyno etikettskriver med meg når jeg jobber i båten, og jeg merker nesten alt. Det jeg trodde jeg skulle huske en ukes tid til neste gang jeg er i båten, har jeg plutselig glemt. Men når det henger en etikett på som sier "dieselvarmer pluss" på ledningen som er demontert i batterirommet, ja da husker til og med jeg hva den er til :giggle:

 

Lykke til med feilsøkingen! Ser ut til at @X10an er rette mann å lytte til sammen med @Komodo. :thumbsup:


 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
X10an skrev 3 minutter siden:

 

Det er aldri lett det der. Først og fremst kan man raskt få veldig mange merkelige tips og råd. Det er ofte ikke lett å vite hvilke av dem man skal forholde seg til, da det ofte kan bli vanskelig og irrasjonelt å følge alle råd man får på internett. For å gjøre det enkelt for dere kan jeg jo bare si at mine råd kan dere som oftest følge. :saint: Om jeg ikke vet hva jeg snakker om pleier jeg ofte å ta tydelige forbehold om dette :-)

Takker så mye og jeg vet ikke helt om jeg tørr å si dette. Men når jeg ser på kontakten, så har jeg tatt feil. Den røde går til S og den gule skal til ig 😒 det sto en sikring på en gul kabel som var merket med styrbord dynamo. 20210701_205028.jpg.599d0f4e954dc837d8642e3bc5ccf372.jpg20210701_205015.jpg.3b97699739aecf59ced03be76e6c3b13.jpg

Link to post
Roger og Olina skrev 4 minutter siden:

Takker så mye og jeg vet ikke helt om jeg tørr å si dette. Men når jeg ser på kontakten, så har jeg tatt feil. Den røde går til S og den gule skal til ig 😒 det sto en sikring på en gul kabel som var merket med styrbord dynamo. 20210701_205028.jpg.599d0f4e954dc837d8642e3bc5ccf372.jpg20210701_205015.jpg.3b97699739aecf59ced03be76e6c3b13.jpg

Og denne var løs... 20210701_210018.jpg.bd4218728515d2ebd18cf08ab4be7769.jpg

Link to post
X10an skrev 24 minutter siden:

 

Det er aldri lett det der. Først og fremst kan man raskt få veldig mange merkelige tips og råd. Det er ofte ikke lett å vite hvilke av dem man skal forholde seg til, da det ofte kan bli vanskelig og irrasjonelt å følge alle råd man får på internett.

Det er sant, men det er jo det som er så fint med baatplassen. De som har vært aktive her inne en stund vet vel stort sett hvem man trygt kan lytte til i de forskjellige problemstillinger. Da slipper man mye av den vanskelige silingen av informasjon fra nettet. 

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...