Jump to content

Trenger ekspert hjelp vedr dynamo på dobbel installasjon. Bilder


Roger og Olina

Recommended Posts

Har 2 motorer. Babord dynamo lader. Styrbord ikke. Testet med å bytte om dynamo ene og styrbord fungerer fremdeles ikke.

 

 

image.png.075e9d58013160e812690c3acda93f9b.png.19d442b0da646fd09fa593020aa1c117.png

 

På dynamoene er B koblet til IG og S. Det er ikke ledning inn til L på noen av motorene. Så jeg forstår ikke helt hvordan den starter å lade i og med at det ikke er ladelampe og det er heller ingen kable på L som sagt.

 

Det er barbord motor som lader startbatteri og styrbord lader forbruk.

Styrbord har fungert helt til jeg gjorde om batteripakken og ryddet i kabler. Så jeg må ha gjort noe galt når jeg la opp på nytt.

Det kommer en rød og en gul ut av kontakten som står i dynamoen. Men nå er jeg litt rådvill her for å si det mildt.

 

Hino-Alternator-OE-100211-2630-Nippondenso-Generator-_57.jpg.24fe5c264046893abd67f581ba3e42c7.jpg

 

Slik ser dynamoen ut. Jeg mener å huske at tidligere eier sa at at barbord motor må startes først. Jeg vet ikke om det har noe med ladingen å gjøre?Hino-Alternator-OE-100211-2630-Nippondenso-Generator-_57.jpg.24fe5c264046893abd67f581ba3e42c7.jpgimage.png.075e9d58013160e812690c3acda93f9b.png.19d442b0da646fd09fa593020aa1c117.png

Link to post
Roger og Olina skrev for 4 timer siden:

Babord dynamo lader. Styrbord ikke. Testet med å bytte om dynamo ene og styrbord fungerer fremdeles ikke.

Ok, da er det i alle fall koblingene som er problemet.

 

Roger og Olina skrev for 4 timer siden:

På dynamoene er B koblet til IG og S. Det er ikke ledning inn til L på noen av motorene. Så jeg forstår ikke helt hvordan den starter å lade i og med at det ikke er ladelampe og det er heller ingen kable på L som sagt.

At S ligger rett på B er ikke feil, men heller ikke særlig lurt. S bør du legge rett på batteripolen. Dette er en såkalt senseledning som gjør at dynamoen øker ladespenning og dermed ladestrøm dersom polspenningen er for lav. Når S ligger på B tror dynamoen at spenningen på batteriet er høyere enn den er, og da senker den ladespenningen. Resultatet er at du "aldri" klarer å lade opp batteriene. 

 

IG skal jo heller ikke ligge rett på B. Som du ser på din egen tegning skal den gå til tenningsbryteren.

 

L skal inn på IG (eller samme punkt på tenningen) med ei ladelampe mellom. 

 

Lagt til:

Obs, ser nå at du etterlyser eksperthjelp i overskriften. Da får du ta mitt svar med ei klype salt, og vente på at noen av forumets elektroeksperter logger seg på :giggle:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post

L er ikke viktig. På denne dynamoen er L kun en indikator, og påvirker ikke ladingen på noen måte. Det er IG som starter ladingen. Mål hvilken spenning du har på IG på styrbord motor og sammenlign med hva du måler på IG på babord.

 

Jeg vil tippe forrige eier sa at babord motor måtte startes først på grunn av at babord motor er den som lader startbatteriet alene?

 

Dersom dette ikke oppklarer problemet kan du gjøre følgende for at jeg skal kunne fortelle deg hvor problemet ditt ligger:

1. Finn god jord til multimeterets sorte minus, bruk skjøteledning om det trengs. Med god jord mener jeg minuspolen på ett av batteriene.

2. Mål spenning direkte på følgende punkter/terminaler: B, IG og S på både styrbord og babord motor. Mål så spenning på styrbord dynamo`s gods og på den andre batteribankens minuspol,

Dette blir tilsammen 8 målepunkter.

3. Legg ut resultatet av alle målinger her med én desimal på hver spenningsmåling.

Redigert av X10an (see edit history)
Link to post
Komodo skrev 9 minutter siden:

Hvis IG ligger rett på B, og B ligger rett på batteriet er vel det måleresultatet gitt... 

 

Det skulle man nok i utgangspunktet kunne forutsette. Men her snakker vi om at det skal letes etter en feil, og da må man nesten bare begynne et sted. Jeg har jobbet med slikt alt for lenge til å ta for gitt at ting er slik de burde være. I dette tilfellet kan korroderte kordeller i en kabelsko gjøre underverker, om du forstår hva jeg mener?

En helt annen ting er at IG ikke skal kobles rett til B, da dette kan tappe batteriene over tid.

 

(Har forresten oppdatert det forrige innlegget mitt en god del...)

Redigert av X10an (see edit history)
Link to post

Takker for gode tilbakemeldinger.

Jeg ser nå at det var en klønete formulering i starten.

Roger og Olina skrev for 9 timer siden:

På dynamoene er B koblet til IG og S

Det jeg mente å skulle skrive, var hvilke som punkter fra dynamoen som er tilkoblet videre. Dvs IG går til tenning  B går til Batteriet og S (gul kabel) sto jeg mer eller mindre med i hånden.

Dette forsøkte jeg i går: tok en kabel og koblet en sikring i mellom. Monterte den på samme sted på skinna som B er koblet til. (skinna til forbruks batteriene) så koblet jeg denne ledningen med sikringen sammen med den gule kablen og deretter på skinna til startbatteriet. Da startet den å lade med en gang. Men når jeg stanset barbord motor, ja det er den som lader startbatteriet @X10an. Så stanset styrbord å lade.

Dette har jeg ikke forsøkt ennå, men tanken var å teste det ut i dag. Sette på en 60amp sikring mellom den gule kablen og inn på skinna til forbruks batteriene. Det vil vel gi noe av det samme resultat som min klønete test var i går?

Ut fra hvordan du beskriver ting og tang @Komodo så er det nettopp denne ekspert hjelpen jeg trenger :thumbsup:

Det har vært ett salig virrvarr av kabler, så det var når jeg startet oppryddingen av kabler osv at jeg ikke fikk merket 2-3 kabler fordi jeg visste ikke hva de gikk til. Men når jeg i går kveld fulgte denne gule kablen bla, så fant jeg ut at den gikk til dynamoen. Tidligere var denne koblet til en 60amp sikring sammen med en rød ledning som jeg ikke har funnet ut hvor går. Legger ved litt bilder hvordan det så ut...204718740_807038930250528_4705595368148761031_n.jpg.f2e951606f1b97eeec13ade3408af7a7.jpg206607302_1082658125593103_2476898109040537630_n.jpg.b8edaf87ca230bd00870db0f9fb58bc1.jpg210656398_1515641915464116_5840828512593471796_n.jpg.d5eb8fcce2333e330c0d0415a326a23f.jpg

 

Nå ser det mer slik ut ( er ikke ferdig )

208259270_933032967488455_4318453954635938381_n.jpg.6267557324cb59448271fdf69cd7135d.jpg208594950_325112325750638_3355615543035861905_n.jpg.38576caa8bbdc698e685aeaba22faf05.jpg208629935_321599169458716_8078135507258807857_n.jpg.93b68be4434a295271d86801b0d2ba54.jpg

 

Når jeg så for lading på styrbord motor, så skal B fra styrbord inn på en Sterling dynamolader som da skal lade forbruk og batteri til aktre trøster.

539220707_204835617_2961511690750513_5367467498998618219_n(1).jpg.6a4f4b0f09a91d9e57aebd091b28986a.jpg208491932_1657040671163596_6332074940870494797_n.jpg.448bfd300806e3e447854db3fb36c38c.jpg

 

Så skal det kobles fra startbatteri til DC lader som igjen skal lade trøsterbatteri i baugen. Dette har jeg ikke satt opp ennå pga det har gått ett par kvelder med problemer med denne ladingen fra styrbord motor..

Link to post
Roger og Olina skrev for 4 timer siden:

 

Dette forsøkte jeg i går: tok en kabel og koblet en sikring i mellom. Monterte den på samme sted på skinna som B er koblet til. (skinna til forbruks batteriene) så koblet jeg denne ledningen med sikringen sammen med den gule kablen og deretter på skinna til startbatteriet. Da startet den å lade med en gang. Men når jeg stanset barbord motor, ja det er den som lader startbatteriet @X10an. Så stanset styrbord å lade.

 

Ingen fagmann jeg, men forstår jeg dette rett har du jo paralellkoblet batteriene via plusskinnene og den gule. Da er det vel bare babord som ladet alle under den testen via denne tynne ledningen. Styrbord har ikke startet lading i det hele tatt tenker jeg og dermed ingen lading når babord ble stoppet. Er det ikke bare og koble slik skjemaet viser da?

Link to post

Skjema er noe jeg fant her på BP og jeg kan ikke koble til noe som ikke er der 😁 da tenker jeg på L 

Denne er ikke på hverken styrbord eller babord motor serru. Ellers hadde jeg selvfølgelig gjort det.  

Så tar i mot tips til hvordan jeg bør koble det 👍😊

Link to post
Roger og Olina skrev 54 minutter siden:

jeg kan ikke koble til noe som ikke er der 😁 da tenker jeg på L 

Denne er ikke på hverken styrbord eller babord motor serru.

Hva mener du med det? Det er ikke motoren som har "L", det er dynamoen. Og koblingen skal ikke gå til motoren, den skal som du ser av skjemaet gå til tenningsnøkkel via ladelampe. 

Link to post

 

Roger og Olina skrev 1 time siden:

da tenker jeg på L 

Denne er ikke på hverken styrbord eller babord motor serru. Ellers hadde jeg selvfølgelig gjort det.  

Så tar i mot tips til hvordan jeg bør koble det

 

Jeg kan godt ta på meg rollen som "eksperten" her, og jeg er ganske sikker på at jeg allerede har fortalt deg funksjonen til terminal "L".

 

X10an skrev for 15 timer siden:

L er ikke viktig. På denne dynamoen er L kun en indikator, og påvirker ikke ladingen på noen måte.

 

@Komodo har også gitt deg et alternativ dersom du er veldig opptatt av å benytte denne terminalen. Skjemaet du selv har lagt ut viser tydelig hva @Komodo snakker om. 

 

Om du ønsker et annet svar bør du vri og vende på spørsmålet helt til noen andre svarer det du ønsker de skal svare.

 

Dersom du bare ønsker å få dynamoen til å lade, så har jeg gitt deg oppskriften på dette også.

Redigert av X10an (see edit history)
Link to post
X10an skrev 10 minutter siden:

 

 

Jeg tar på meg rollen som "eksperten" her, og jeg er ganske sikker på at jeg allerede har fortalt deg funksjonen til terminal "L".

 

 

@Komodo har også gitt deg et alternativ dersom du er veldig opptatt av å benytte denne terminalen. Skjemaet du selv har lagt ut viser tydelig hva @Komodo snakker om. 

 

Om du ønsker et annet svar bør du vri og vende på spørsmålet helt til noen andre svarer det du ønsker de skal svare.

 

Dersom du bare ønsker å få dynamoen til å lade, så har jeg gitt deg oppskriften på dette også.

Jeg er veldig takknemlig for all hjelp og jeg beskriver ting og tang sikkert alt for dårlig. Det jeg mener, er at det er ikke tilkoblet L på dynamoen. Det er det jeg mener når jeg skriver at dette er ikke gjort på den andre motoren heller, men det burde jo selvsagt stå dynamoen, Jeg har ikke L slik at jeg får koblet til en ladelampe. Jeg har B IG og S. Men jeg skal selvsagt lese beskrivelsen din om igjen @X10an og jeg er på ingen måte ute etter å snu å vende på ting, jeg er bare frustrert fordi styrbord dynamo ikke lader.. 

Link to post
Roger og Olina skrev 19 minutter siden:

Det jeg mener, er at det er ikke tilkoblet L på dynamoen. Det er det jeg mener når jeg skriver at dette er ikke gjort på den andre motoren heller, men det burde jo selvsagt stå dynamoen, Jeg har ikke L slik at jeg får koblet til en ladelampe.

Du har jo lagt ut bilde av baksiden på dynamoen din, det bildet viser jo at dynamoen har en "L" tilkobling. Dersom den ikke er i bruk, står du jo fritt til å koble til ei lampe. Når det gjelder de andre terminalene må du jo bare sørge for at de er koblet iht. skjemaet.

 

1373312365_UtsnittdynamomedLogIG.PNG.c68333fa0e046b0427130ff8fe4fd305.PNG

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
X10an skrev for 16 timer siden:

L er ikke viktig. På denne dynamoen er L kun en indikator, og påvirker ikke ladingen på noen måte. Det er IG som starter ladingen. Mål hvilken spenning du har på IG på styrbord motor og sammenlign med hva du måler på IG på babord.

 

Jeg vil tippe forrige eier sa at babord motor måtte startes først på grunn av at babord motor er den som lader startbatteriet alene?

 

Dersom dette ikke oppklarer problemet kan du gjøre følgende for at jeg skal kunne fortelle deg hvor problemet ditt ligger:

1. Finn god jord til multimeterets sorte minus, bruk skjøteledning om det trengs. Med god jord mener jeg minuspolen på ett av batteriene.

2. Mål spenning direkte på følgende punkter/terminaler: B, IG og S på både styrbord og babord motor. Mål så spenning på styrbord dynamo`s gods og på den andre batteribankens minuspol,

Dette blir tilsammen 8 målepunkter.

3. Legg ut resultatet av alle målinger her med én desimal på hver spenningsmåling.

Ok, da skal jeg gjøre dette. Men ett spørsmål. Skal jeg da feste den gule ledningen på forbruksbatteriene, dvs skinnen som går til de. For det er jo da styrbord dynamo som skal lade disse. På hver av dynamoene så er det en slik kontakt. Da må jeg vel ta ut denne for å måle med unntak av IG, for den kan jeg jo måle på tennings-låsene.

kontakt.jpg.673bc83fa1774816f67fb13c5a31d3a2.jpg

 

Som du ser her @Komodo så går det kun 2 ledninger inn. 

Link to post
Roger og Olina skrev 33 minutter siden:

Skal jeg da feste den gule ledningen på forbruksbatteriene

 

Jeg vet ikke hva som befinner seg i den andre enden av "den gule ledningen". Om det er sense fra dynamo du snakker om så kobler du denne til pluss på batteribanken som lades fra respektive dynamo.

 

Målingene jeg ber om bør tas direkte på respektive terminaler, gjerne med en tynn nål stukket inn i kontaktene eller gjennom isolasjonen i ledningene dersom dette er mulig. Om jeg ber deg måle IG og du gir meg en spenningsmåling fra utgangen på tenningsbryteren så har du misforstått hva jeg spør om. Dersom du tar ut eller kobler fra noen kontakter for å foreta målingene så vil jeg med stor sannsynlighet gi deg dårlige tilbakemeldinger. Alle spenningsmålinger gjøres med alt tilkoplet og med motorene i gang.

 

Jeg ser av bildet ditt at dine dynamoer har L, men at den ikke er koblet til pluggen. Dette er helt uproblematisk. L trenger vi ikke snakke mer om. Den har ingen funksjon i ditt oppsett.

Redigert av X10an (see edit history)
Link to post
X10an skrev 8 minutter siden:

 

Jeg vet ikke hva som befinner seg i den andre enden av "den gule ledningen". Om det er sense fra dynamo du snakker om så kobler du denne til pluss på banken som lades fra respektive dynamo.

 

Målingene jeg ber om bør tas direkte på respektive terminaler, gjerne med en tynn nål stukket inn i kontaktene eller gjennom isolasjonen i ledningene dersom dette er mulig. Om jeg ber deg måle IG og du gir meg en spenningsmåling fra utgangen på tenningsbryteren så har du misforstått hva jeg spør om. Dersom du tar ut eller kobler fra noen kontakter for å foreta målingene så vil jeg med stor sannsynlighet gi deg dårlige tilbakemeldinger. Alle spenningsmålinger gjøres med alt tilkoplet og med motorene i gang.

 

Jeg ser av bildet ditt at dine dynamoer har L, men at den ikke er koblet til pluggen. Dette er helt uproblematisk. L trenger vi ikke snakke mer om. Den har ingen funksjon i ditt oppsett.

Ok. Takker så mye. Da skal jeg gjøre det..

Link to post
Roger og Olina skrev 1 time siden:

Som du ser her @Komodo så går det kun 2 ledninger inn. 

Jeg klarer ikke å se hva som er på det bildet der, men bildet du la ut lenger opp viser jo at dynamoen har et "L" uttak. Om dette ikke er koblet til er en helt annen sak. Men hvis du ønsker en ladelampe kan du jo allikevel koble til det via L. Men som Xtian sier så trenger du ikke gjøre det for at dynamoen skal lade.

 

Roger og Olina skrev 20 minutter siden:

Jeg får ikke målt på barbord dynamo @X10an for da må jeg krabbe over motoren mens den går og der er litt risk.

Det løser du ved å koble til lange probeledninger før du starter opp motoren. Det blir litt start og stopp, men det går. Da får også X10an svarene sine :thumbsup:

 

Lagt til:

Hvis det er vanskelig å få på krokodilleklemme kan du f.eks. sette en ledningsstump mellom med en slik

https://www.thansen.no/bil/utstyr/elutstyr/kontakter-ledninger-sikringer/kabelsko/kabelsko-20-stk.-flatstikk-dobbelt-blaa/n289/pn998312/ 

Da får du koblet til alt, og trekt en ledning opp som du legger rett på multimeteret. Litt jobb, men for at du skal få hjelp her inne må du jo strekke deg litt :wink:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Lars H. skrev 2 minutter siden:

Etter et langt liv med forskjellige multimetre, er det greit med bananplugger på ledningene og diverse klyper/målepinner.

 

mulimeterkontakter.jpg.d4dda5c28030fcafc7a343d565798835.jpg

Jepp ser den.

Nå er konemor på vei til brygga, så kan jeg krabbe over og hun starte opp slik at jeg får målt 😁

Link to post
Roger og Olina skrev 1 time siden:

Men ett spørsmål. Skal jeg da feste den gule ledningen på forbruksbatteriene, dvs skinnen som går til de. For det er jo da styrbord dynamo som skal lade disse. På hver av dynamoene så er det en slik kontakt.

Det er ikke enkelt for oss og se dette ut fra forklaringene dine. Det blir veldig fort misforståelser. Igjen, se på tegningen. Det skal være en ledning fra S på dynamo til batteri +. Har en mistanke om at du har den  på babord dynamo, men ikke på styrbord. Derfor tipper jeg det ikke er lading på styrbord dynamo. 

Link to post
Roger og Olina skrev 48 minutter siden:

S viser også 0 selv om jeg har koblet det til batteriet?

Dette kan ikke være riktig. Som @hegra impliserer tipper jeg også at du har en feilkobling der. Dersom du kobler S rett til plusspolen på batteriet skal du måle batterispenning der også når motoren står. Du kan egentlig begynne der på begge dynamoer. Dersom du ikke har spenning på S kan den umulig ligge rett på polen. 

Link to post
Komodo skrev 2 minutter siden:

Dette kan ikke være riktig. Som @hegra impliserer tipper jeg også at du har en feilkobling der. Dersom du kobler S rett til plusspolen på batteriet skal du måle batterispenning der også når motoren står. Du kan egentlig begynne der på begge dynamoer. Dersom du ikke har spenning på S kan den umulig ligge rett på polen. 

Jeg må ta ny måling på barbord, fordi jeg måtte presse spissen veldig hardt for å komme igjennom 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...