Jump to content

Trenger ekspert hjelp vedr dynamo på dobbel installasjon. Bilder


Roger og Olina

Recommended Posts

X10an skrev 23 minutter siden:

Det er veldig godt å se det går fremover :-)

Takk for det. Da har jeg lagt opp ny kabel fra S til batteri. Jeg festet på den gule igjen som er ig. Starter opp og ingen lading. Nå måler jeg på kontaktene på tenningen. I viser -2.45? S viser 11.77 og det samme gjør b. Jeg får koble en kabel direkte fra ig til tenninga....

 

Link to post
X10an skrev for 20 timer siden:

1. Finn god jord til multimeterets sorte minus, bruk skjøteledning om det trengs. Med god jord mener jeg minuspolen på ett av batteriene.

 

Roger og Olina skrev 19 minutter siden:

Nå måler jeg på kontaktene på tenningen. I viser -2.45? S viser 11.77 og det samme gjør b. Jeg får koble en kabel direkte fra ig til tenninga....

 

Kan du bekrefte for meg at du har god jord?

 

Slår S (11.77 v) seg av og på med tenningen?

 

 

Redigert av X10an (see edit history)
Link to post
X10an skrev 21 minutter siden:

 

 

Kan du bekrefte for meg at du har god jord?

 

Slår S (11.77 v) seg av og på med tenningen?

 

 

Det kan jeg absolutt bekrefte. Gjorde akkurat som du foreslo. Men jeg la opp en ny kabel fra ig til i på tenninga.. Så startet den jaggu å lade :thumbsup: Den varierer veldig på amperemeteret fra -2 til 18-19 ah. Men det som var rart, var at nor jeg tok av den kabelen som sto på i @X10an, så mistet jeg denne buzzèrn på oljetrykket og amperemeteret. Jeg tok da en slik kabelsko som @Komodo foreslo tidligere her og da fungerte det også. Men er det vanlig å koble seg på slik? 

Nå er humøret bedre og i morgen starter jobben med å trekke kablene riktig. Har også igjen å koble opp DC-DC laderen så jeg får strøm til baugtrøster batteriet..

 

Men en stor takk @X10an og dere andre som har bidratt med gode forslag.

Så har jeg lært en del også, så aldri er det godt for noe :yesnod:

Link to post

Stemmer det at dioden (motstanden)skal være på  sensekabel da?? Kan du ha blandet rød og gul ledning. Altså den gule skal på S mens den røde skal til nøkkel. Synes det virker mer naturlig at det er en motstand på den som skal til nøkkel.    Mulig jeg tar feil her, men nevner det likevel. :smiley:                           

Link to post
Roger og Olina skrev 44 minutter siden:

Men det som var rart, var at når jeg tok av den kabelen som sto på I, så mistet jeg denne buzzèrn på oljetrykket og amperemeteret. Jeg tok da en slik kabelsko som @Komodo foreslo tidligere her og da fungerte det også. Men er det vanlig å koble seg på slik? 

 

Her ligger det litt i kortene at det er flere ting som er koblet til samme leder. "I" fra tenningslåsen forsyner trolig flere forbrukere med strøm i tillegg til "IG" på dynamo, og det er godt mulig at det er flere ting enn de du nå oppdaget som ikke får forsyningsstrøm uten denne kabelen tilkoblet. Dette er helt normalt, og sees lett på båtens elektriske skjema fra den gang båten var ny. Feilsøking og diagnose uten elektrisk skjema er alltid en del vanskeligere og mer spennende.

 

Roger og Olina skrev 50 minutter siden:

Nå er humøret bedre og i morgen starter jobben med å trekke kablene riktig.

 

:thumbsup: Når du er glad, er jeg glad!

Link to post

Som @Cato har sagt tidligere, den lille diodens funksjon er at den hever ladespenningen med 0,5 V. Dette gjøres i utgangspunktet for å kompensere for spenningstapet man får over slike gode gamle batteri-isolatorer med dioder og store kjøleribber, eller for å kompensere for spenningstap i ladeledningen dersom man kobler "S" direkte til "B" på dynamoen (altså at man ikke benytter sense). Da du åpenbart ikke har en slik batteriisolator vil jeg tro at denne dioden blir unødvendig dersom du nå kobler "S" (sense) direkte til den aktuelle batteribankens plusspol.

 

Kast altså vekk dioden og mål ladespenningen på den aktuelle banken. Dersom ladespenningen (målt direkte over batteribankens pluss- og minuspol) er over 14.1 volt kan du slå deg helt til ro med det.

Link to post
X10an skrev for 6 timer siden:

Kast altså vekk dioden og mål ladespenningen på den aktuelle banken

 

eeeh, akkurat. Jeg loddet den til ny kabel og brukt krympehette på ca 5-6 cm. Så om jeg ikke trenger å kaste  den, så er vel det også innafor?

 

X10an skrev for 6 timer siden:

Her ligger det litt i kortene at det er flere ting som er koblet til samme leder. "I" fra tenningslåsen forsyner trolig flere forbrukere med strøm i tillegg til "IG" på dynamo, og det er godt mulig at det er flere ting enn de du nå oppdaget som ikke får forsyningsstrøm uten denne kabelen tilkoblet

 

Om jeg hadde tatt ett bilde av ledningsnettet fra styreposisjonen, så tror jeg at jeg hadde ødelagt helga de. Jeg har gått over det for å sikre at jeg ikke får en brann, men det må legges opp på nytt. Tidligere eier elsket lampettledninger osv. Styreposisjonen er delt opp i to ledningsnett om jeg kan kalle det for det. 110v/220v på venstre siden og det som går til 12v på høyre. Det som var av 110v/220v til generator og landstrøm, har jeg måtte fjerne det meste av. Her var det også skjøtet med alt mulig rart i tillegg ett stort forbruk av slike røde plasthetter for å tvinne to kabler sammen. Så på den "originale" landstrømmen osv, klippet jeg alt bort og kjøpte nytt fra DEFA. Jeg målte krypstrøm både her og der.

 

X10an skrev for 7 timer siden:

Når du er glad, er jeg glad!

Jepp, nå er ennå en utfordring løst, så dette smaker godt :yesnod:

 

I dag blir det å få på plass trøsterbatteriet og legge opp ny kabel til lading av dette. Tidligere ladekabel var på 4,5mm. Nå har jeg bestilt tinnforsinket 16mm som jeg håper kommer i dag. 13m kabel som skal trekkes i trange skott osv. Jeg burde sikkert brukt 35mm for å få mindre spenningstap, men fytte katta for en pris. Jeg har brukt 90 på startbatteriene og 60 på forbruk av det jeg har byttet ut.

Har vel kastet en søppelsekk med ymse kabel til nå....

 

Vel igjen ett stort tusen takk :clap:   

Link to post
Roger og Olina skrev for 1 time siden:

 

eeeh, akkurat. Jeg loddet den til ny kabel og brukt krympehette på ca 5-6 cm. Så om jeg ikke trenger å kaste  den, så er vel det også innafor

Sikkert innafor foreløpig. Var bare jeg som reagerte da du koblet en ny direkte ledning mellom nøkkel og dynamo. Jeg er vant med at det er en motstand eller ladelys på den ledningen og tenkte derfor at dioden hørte hjemme på den og ikke på sensekabel. Men ser ut til at jeg tok feil der.  Grei forklaring fra X10an og Cato på den. :thumbsup: Skal prøve og ikke kladde det mer til :wink:

 

Link to post
Roger og Olina skrev for 6 timer siden:

eeeh, akkurat. Jeg loddet den til ny kabel og brukt krympehette på ca 5-6 cm. Så om jeg ikke trenger å kaste  den, så er vel det også innafor?

Hvis diodens hensikt er å lure opp ladespenningen litt kan du bare la den stå inntil videre. Fasitsvaret får du først når du har brukt båten en stund. Dersom du lader opp batteriene helt på landstrøm og kjører ut havna, kan du risikere at ladespenningen blir i overkant høy på batteripolene. I så tilfelle kan du bare fjerne dioden. Hva som er for høy spenning avhenger av hva slags batterier du har. Har du gel må du være forsiktig med å overstige 14,4V, har du åpne syrebatterier som du kan fylle på vann, så kan du glatt lade helt opp til 14,8-14,9V. 

 

Dersom ladespenningen skulle vise seg å bli for høy med dioden kan den likevel ha en nytteverdi. Du kan legge inn en bryter, og bruke den som en slags "manuell laderegulator" :giggle: Det du da gjør er å lage en liten lask med en bryter som kortslutter dioden. Bryteren legger du opp ved førerposisjonen. Dersom du har dårlig med strøm på forbruksbatteriene og har behov for litt rask lading åpner du bryteren, og dioden kan gjøre jobben med å lure den interne laderegulatoren. Regulatoren vil da se en lavere spenning enn det som i virkeligheten er på batteriene, og øker feltstrømmen slik at ladestrømmen øker. På den måten kan du hente mer effekt ut av dynamoen ved behov. Så lenge spenningen er lavere enn hva som er maks for batteriene kan bryteren bare være åpen. Når batterispenningen stiger over det du ønsker lukker du bare kretsen, og dioden blir koblet ut :thumbsup: 

 

Jeg har det slik på båten vår, og det fungerer helt utmerket. Får ca 10-20 ampere ekstra lading på denne måten. Eneste forskjell er at min dynamo ikke har egen senseledning, så dioden er loddet inn i selve dynamoen ved å bryte en krets. For å kortslutte dioden boret jeg et hull i dynamoens hus og la opp et rele som jeg styrer fra førerposisjon. 

Link to post

Takker for det @Komodo det var godt forklart. Jeg har en slik dynamo lader som Jørg  selger. Det er en 4 trins lader som har første pri start (i mitt tilfelle så er det forbruk) og neste går til aktre trøster. Har kjøpt nye AGM batterier til forbruk 2x260ah. Har montert en batterimonitor på start og forbruk batteri. Men den finner ikke antall amp så det er litt rart. Jeg har koblet den slik det står, mellom minus. Sikkert jeg som har kjøpt for billig batterimonitor 🙃20210627_185814.jpg.d5d086e4bd774b3d715a497aeabe5b72.jpg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...