Jump to content

Batterispenning 12.5 volt


-morten-

Recommended Posts

Hei jeg har et batteri som var for lavt ved sjøsetting, etter et lengre verkstedopphold. tok å Booste det og lade det opp  Har vært ute et par turer og trodde det ble i orden.

Var ute en tur i kveld og tok det ut etterpå og målte kun 12.5 rett etter vi hadde kjørt ca en halvtime! 

Ee batteriet gåent? er det noe vits i å langtidslade det?  Det er et sønnak 68Ah 650A   115HK  EFI

 

 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Alt etter størrelse og eventuelt forbruk, så vil spenningen varierer.

Ha dette i bakhodet.

- for å få toppet batteriet, de siste 20 % må du lade et døgn. Dette må du da gjøre med en ekstern lader

- hadde du forbruk underveis som radio eller kjøleboks, eventuelt under landligge ? Da vil ikke nødvendigvis motoren klare å lade opp til 80 % i løpet av en halv time.

- se litt på hvor mye lading motoren klarer å levere mot størrelsen på batteriet. Har du f.eks en 50 A dynamo og 50 Ah batteri så tar ikke dette bare en time. Til å begynne med lader dynamo med 100% , så blir den varm og regulator justerer ned ladestrøm. Etterhvert klarer ikke batteriet og ta i mot strømmen , så det tar tid å lade.

 

Link to post

Har ikke målt ladespenningen. Hadde ikke noen forbrukere på i går. Landterner forrige kveld.  Det er så vidt batteriet orker å dra rundt motoren. Har aldri opplevd at motoren ikke lader. tidligere. kunne gått 2-3 uker mellom oppstart. husker ikke hvor gammelt batteriet er. i dag var spenninegn sunket fra 12.50 til 12.39  prøver å langtidslade nå så får jeg se om den drar rundt noe raskere.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Jeg hadde to 225 Ah bly/syre truck batterier som var "døde" og ikke tok lading. Skiftet til Exide Equipment Gel og tok med de gamle hjem. For moroskyld koblet jeg på en enkel CTek-lader og den varslet ganske kjapt at batteriet var fullt. Syrevekten fortalte noe helt annet. Den lå på rødt. Flyttet over lading til det andre batteriet og byttet så over etter hvert som ladingen stoppet. Når syrevekten etter hvert kom opp mot grønt koblet jeg på en 55 W pære som jeg lot stå på noen timer. Sånn holdt jeg på en langt tid. Til slutt var syrevekten grønn og god som gull. Satte på lyspæren og fulgte opp batterispenningen og koblet av og satte på lading igjen.

 

Jeg mener nå at batteriene er fullt brukbare og har tatt med det ene til en hytte med solcellepanel. "Guttungen" som dro batteriet på 60 kg i pulk to km oppover var kanskje ikke like fornøyd som meg :-)

 

Det andre står hjemme og venter på pulkføre.

 

Så mitt tips er å ta det med hjem og prøv å lade det og gjerne tappe det noen ganger med kjent last. Lykke til.

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post

Jo da, det er mye rart en kan gjøre med batterier. Men husk at de har begrenset levetid. Når mine blir 8 - 10 år gamle bytter jeg de uansett.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...