Ibiza24 Startet 2.Juli.2021 Link til dette innlegget Startet 2.Juli.2021 Trenger litt hjelp fra noen med kompetanse på celcelleanlegg. Har følgende utfordring, båten ligger ute hele året og jeg har begrenset adgang til den i vinterhalvåret. Det står et 75Ah (syre) batteri i båten og dette skal forsyne en lensepumpe som pumper ut ferskvann ved behov. Båten er en Buster LX og den ligger ute ved kysten på vestlandet. Jeg vet ikke hvor langt ned batteriet blir tappet med dette forbruket men ønsker å installere et solcelleanlegg som topplader gjennom vinterhalvåret. Da bare med lensepumpen som forbruker. Antar at denne ikke slår inn mer enn et par ganger i måneden men dette vet jeg ikke. Båten ligger slik til at jeg kan feste et solcellepanel sørvendt og slik sett fange opp en del lys/sol i løpet av dagen. Vil følgende produkter gjøre jobben? Solcellepanel 30Watt, backcontact, SEMI fleksibelt: https://www.sparelys.no/solcellepanel-30watt-backcontact-semi-fleksibelt EP Solar LandStar LS0512E, laderegulator 5A: https://www.sparelys.no/ep-solar-landstar-ls0512e-laderegulator-5a Strømkabel 1x 6mm2, Solarkabel 2x 5m med MC4 plugg: https://www.sparelys.no/stromkabel-1x-6mm2-solarkabel-2x-5m-med-mc4-plugg Batteri som skal installeres i båten: https://solheim-diesel.no/Produkt/566/VAR 812 071/Varta-12V-Fritidsbatteri-600A-75Ah Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 2.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2021 Forutsatt at du har beregnet forbruket riktig, at lensepumpa går skjeldent, vil nok dette fungere. Jeg ville imidlertid satset på et 50w panel som vil gi deg det lille ekstra hvis lensepumpa skulle gå oftere enn du tror, samt en mppt-regulator istedet for en "gammeldags" pwm-regulator. Et solcellepanel gir mindre strøm enn du tror, og må være optimalt plassert for å gi maks, som i Norge ofte er adskillig mindre enn hva spec og reklamen oppgir. Vinterstid har du heller ikke mange lyse timer pr døgn, eller lysforhold som gir effektiv lading. Det er derfor greit å benytte et panel og regulator som kan utnytte begrensede vinterforhold. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 2.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2021 (redigert) Støtter å øke kapasiteten for å ta høyde for vintersol/dårlig vær. Problemet med små paneler er at så godt som alle (eller alle, da det ikke er nok celler i panelet til å få høyere spenning?) - har en kopling av cellene som gir rundt 18V ut ved Max power slik at de passer bra med en PWM regulator for lading av 12V batterier. Når lysforhold er dårlige så dropper da spenning raskt ned mot batterispenningen og da får en ingen lading. Større paneler beregnet for kun MPPT har gjerne utspenning opp mot 40V ish som løser dette problemet. Snippetrikset er altså MPPT lader. De minste Victron er temmelig rimelige. Snippetriks 2 som er like viktig er å kople 2 små paneler i serie og doble innspenningen til MPPT slik at en får reell lading også ved labre lysforhold. Det er jo vanskelig å anslå strømforbruket i dette tilfellet da, så det kan godt hende at TS’ opprinnelig oppsett er godt nok. Ville uansett byttet til en MPPT lader. Da er det lett å komplettere med et ekstra 30W panel dersom første forsøk ikke gjør jobben. Redigert 2.Juli.2021 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 2.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2021 Husk at solvinkelen er lavere på vinterstid enn sommerstid når du fester panelene. Hvis det er litt lengde mellom panelet og batteriet så plasser regulator så nærme batteriet som mulig, og bruk kabler som er tykke nok for å få minst mulig spenningsfall. Til referanse: Jeg bruker 6mm2 kabler og har da et strekk på ca 6-7 meter mellom paneler og batterier. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Ibiza24 Svart 3.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2021 Takker for gode innspill. Læringskurven er bratt for min del på akkurat dette feltet men veldig nyttig å forstå litt mer av teknikken. Oppgraderer til MPPT regulator og et litt større panel i samme slengen. Ser poenget med høyere spenning inn til laderegulator ved seriekopling men ønsker et enklest mulig oppsett (ettersom panelene skal av i sommerhalvåret) og håper et større panel gjør susen. Trenger jeg noe mer enn det jeg nå har lagt i kurven under? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 3.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2021 Det systemet er komplett. Om mulig så prøv å arrangere slik at MC-4 koplingene ikke blir utsatt for regn. De skal være vanntette men det er en sannhet med modifikasjoner har jeg erfart - de er ganske tette i selve koplingen men vann trenger inn gjennom tetningen rundt selve kabelen på de jeg har hatt. Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza24 Svart 3.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2021 Takk for tipset. Ja, skal prøve å få lagt koplingene under "tak" slik at dem ligger tørre. Har det noe å si hvordan panelet installeres med tanke på opp/ned, etc.? Det ideelle for min del er tilkopling nedenfra slik at kabelpunkt til panel på laveste punkt. Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 3.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2021 Hvor mange Volt er det panelet på? Til bruk om vinteren vil du ha høy(ish) spenning Spiller ingen trille hvordan panelet er montert, så lenge solcellene peker mot sola Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza24 Svart 3.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2021 Spenning ved åpen krets: 23,5 Volt Spenning ved maks effekt: 20,0 Volt Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 3.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2021 Dersom du har begrenset adgang/mulighet for tilsyn i vinterhalvåret, ville det ikke vært bedre å dra båten opp på en henger og sette den på land? Å stole på lensepumpen kan være risikabelt selv om du har nok strøm. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Ibiza24 Svart 4.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2021 Ja, har vurdert å ta opp båten og gjorde også dette tidligere. Men det er vesentlig enklere å la den ligge utpå hele året ettersom det er ikke er noe god plass å ta opp båten i området. Dette har fungert fint noen år og nå gjenstår det bare å sikre et godt oppladet batteri gjennom sesongen. Vurderer også en vannsensor og 4G modem og dette går kanskje med solcelle anlegg i båten etter hvert....... :) Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 4.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2021 Oppskrift på katastrofe å la en slik båt ligge ute uten oppsyn. Er ikkje dette en åpen båt? At pumpa slår inn et par ganger i mnd på vestlandet?? Du meina vel et par ganger om dagen som et minimum. Den må uansett opp før sesongen begynner. Ta på land. Har du glemt det som heter snø? Og generelt vær? Snø er tungt, mange liter vatn og tar også bort all lading. Solceller er heilt topp i den lyse halvdelen av året. I den mørke kan du bare glemme det med modem å styr å ting som drar strøm heile tida. Heilt urealistisk med så lite panel. Som også kommer til blåse bort eller bli ødelagt. Glem det. Det kan umulig være så vanskelig ta på land en slik liten snerten båt for sesongen. Den må også som nevnt uansett på land før sommeren om den skal brukes. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.