Jump to content

Kjølsvin på båter laget av annet enn tre


Guest Thostr

Recommended Posts

Guest Thostr

I et par tråder her på båtplassen som jeg har skrevet så har jeg brukt begrepet "kjølsvin" for det området nederst i min glassfiberbåt som kjølen er festet til, og fort blitt korrigert av folk som anser at de kan bedre. Det har blitt påpekt at det er galt å bruke dette begrepet for annet enn for trebåter, som har en langsgående konstruksjon som kjølen er festet til. Det mytiske kjølsvinet. Jeg har sett det samme i andre tråder, og at det har vært omtalt som å seile med fenderne ute å bruke dette begrepet i "feil" sammenheng. Det er sikkert i beste mening og med det som mål å sørge for at vi bruker riktige begreper. 

 

Jeg tåler å bli korrigert, og forsøker som oftest å anta Sokratiske perspektiver dvs tenke at den som har fått ny kunnskap har vunnet. Men jeg har likevel følt lett irritasjon, spesielt fordi det har opplevdes som en avsporing i de sammenhengende hvor det har vært påpekt. Og så er det dette med å akseptere ekvivalenter, at ord kan brukes i flere sammenhenger også utenfor opprinnelig betydning. Det siste krever en del modning, å komme seg forbi tanken om at det bare er én ting som er "rett". Og at språket utvikler seg.

 

Jeg har latt meg påvirke, og forsøkt å unngå å bruke dette begrepet. Jeg ser at andre også kvier seg for å få besøk av "kjølsvin-politiet". Men nå er det nok. Jeg mener det er helt korrekt å omtale kjølinnfestet på en glassfiberbåt som "kjølsvin", og kommer heretter til å gjøre det. Og jeg oppfordrer andre til å gjøre det samme, og befri seg selv fra åket til de som mener de har rett i å påpeke at dette ikke er korrekt.

 

Store norske leksikon (SNL) skriver følgende om kjølsvin: "kjølsvinet er det laveste punktet på innsiden av et fartøy" (https://snl.no/kjølsvin) . Og videre

 

"Kjølsvinet går ofte langs hele kjølens lengde, og er ofte en forsterkning til selve kjølen. Visse båttyper har et punkt midt på kjølsvinet som er lavere enn resten, der vann og annet samler seg, og avsuget til lensepumpen gjerne er. På eldre treskip lå kjølsvinet oppå spantene rett over kjølen, og var boltet til denne gjennom bunnstokkene. På seilbåter ligger kjølboltene i kjølsvinet, men som regel ikke på det laveste punktet for å unngå korrosjon.

Opprinnelsen til ordet kjølsvin er noe uklar, men brukes i dag i de fleste germanske språk. Kjølsvinet kjennetegnes som regel ved å være et urent sted der fukt og skitt samler seg, og kan ha betydning for ordets opphav. Det norske ordet kjølsville kan være utgangspunktet for varianten kjølsvin som brukes i skandinaviske språk."

 

Wikipedia har følgende beskrivelse nå:

 

"Kjølsvin er en langskipskonstruksjonsdel på innsiden av en skipsbunn ovenpå kjølen. Navnet «kjølsvin» er ansett for å være en forvansking av ordet kjølsvill, for «svill» betyr terskel. (https://no.wikipedia.org/wiki/Kjølsvin)

 

Begge disse definisjonene kan forstås som material-nøytrale, og beskriver en bærende konstruksjon som man finner igjen i mange typer båter. Og det er behov for et uttrykk for dette. Og ordet finnes. Det er "kjølsvin".  

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Thostr

Mobbing blir det først når det er asymmetri i maktforholdet mellom to parter. Altså ingen mobbing her. 

 

Jeg hadde forøvrig ikke ventet at innlegget skulle bli bejaet i særlig grad. Dette er bare mitt statement. Jeg har bestemt meg. I hvilken grad jeg orker å svare avhenger av saklighet, utetemperatur, og i hvilken grad jeg finner ev argumenter og perspektiver kommentar-verdige. 

Link to post
Share on other sites

Ruffen54 skrev 8 minutter siden:

Hvis ikke kjølsvin, hva er ett alternativt ord for det som på engelsk kalles "bilge"? 

 

Bånn. Laveste punkt. Kjølsvinet er ikke lavste (lense)punkt. Om man ønsker å definere det slik. Jeg kan hevde at pizzabilen min har to ror. Ett på hver side foran.  

 

Det er ikke slik at 'coole' ord nødvendigvis øker forståelsen i en kommunikasjon. 

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte i utgangspunktet på området som befinner seg under dørken (men over selve kjølen), ikke nødvendigvis kun laveste punkt. 

Har ikke hørt noe godt ord for det på norsk. 

Kjølsvinet er vel det som har kommet nærmest. 

Er ikke ute etter å kverulere, er kun nysgjerrig... :saint:

Redigert av Ruffen54 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Greit å være nysgjerrig. På en Colin Archer 48 fot, vil toppen av kjølsvinet ligge en halvmeter/meter over kjølplanken. Båten hatt flere tonn vann innabords, om det er der man skulle starte lensingen. Dørkbordene ligger nærmest klistra oppå bunnstokken på en del båter. Om man seiler en slik båt, vil vannet plaske over innredningen når man går over stag. Uttrykket har rett og slett ikke rot i virkelighetens verden når det gjelder plastbåter. Betan er rett og slett ikke installert. Den er ikke der. Nada kjølsvin. På Hulda ville kjølsvinet gått tvers gjennom dieselsystemet, og truffet motoren i høyde med kjølevann sirkulasjonspumpe.

 

Mange plastbåter har 'bunnstokker', det vil si tverrskips forsterkningr over kjølområdet. 90 grader oppå disse 'bunnstokkene' er det ingenting. Det er der trebåter over 32 fot fra tid til annen hadde montert kjølsvin. Om man titter på re-byggingen av 'Tally Ho' på YouTube, har etter husken heller ikke denne båten kjølsvin. Jeg husker ikke lengden på denne båten, men den må vel være borti 20 meter over stevner. Stabiliteten i denne konstruksjonen er ballastkjølen.

 

Skutebunn er mer treffende, bare at det ikke er en skute.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig. Kjølsvin er i trebåter, hovedsaklig kravellbygde som sådan. Et annet ord enn «bunnen», «skutebunn» eller lignende kan være «kjølrenna». Det er et uttrykk jeg har hørt her lokalt og også brukt selv siden jeg tok trebåtbyggerutdannelsen på 90-tallet. Kjølrenna er absolutt laveste innvendige punkt i en båt, bortsett fra der man har lensebrønn i tillegg. Min nåværende båt er en forholdsvis rundbunnet sak i glassfiber og polyester, denne har ikke ei dedikert renne, men den har likevel laveste innvendige punkt langs hele skroget. Bruker jeg uttrykket «kjølrenna» forstår de aller fleste hva jeg snakker om. Vi lever i et åpent samfunn og kan for så vidt bruke akkurat hvilken betegnelse man selv ønsker, men jeg vil jo som fagperson si at språket er nøkkelen til å uttrykke seg presist om faglige spørsmål og detaljer. I tillegg er det noe med å ta vare på fagspråket for framtidige generasjoner. Historie rett og slett.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Thostr

Kanskje vi kan bli enige om å anerkjenne behovet for å ha et begrep som beskriver det området som er lavest og gjerne samler vann og skitt og er nærmest kjølen? 

 

Hvis vi er enige om det, og kanskje også enige om at folk ofte i hverdagstale velger å bruke dette begrepet - kjølsvin - , så kan vi jo bevege oss videre til noe annet. Nemlig at ord får ny betydning og mening med teknologiutviklingen.

 

Ta f.eks begrepet styrbord. Det kommer fra norrønt og betegner styreåren som Vikingene styrte sine båter med og som alltid var festet på høyre side sett fra båtens fartsretning. Hvordan har det seg at ikke de samme folkene som nå klager over "kjølsvin" hevder som rett er, at hei - båten din har ikke åre på høyre side, så du kan ikke kalle det for styrbord! Hvor er dere? 

 

Slik kan vi forsette, begrep for begrep...

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Thostr
12 hours ago, Ruffen54 said:

Hvis ikke kjølsvin, hva er ett alternativt ord for det som på engelsk kalles "bilge"? 

 

"Bilge" er "kjølsvin" på engelsk:

 

    "lowest internal part of a ship"

 

https://www.etymonline.com/word/bilge

 

Altså samme definisjon som SNL referert i min første melding.

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Thostr skrev for 14 timer siden:

Og så er det dette med å akseptere ekvivalenter, at ord kan brukes i flere sammenhenger også utenfor opprinnelig betydning. Det siste krever en del modning, å komme seg forbi tanken om at det bare er én ting som er "rett". Og at språket utvikler seg.

 

Om språk brukes feil, er det vel ikke «å utvikle seg», heller å tape seg.

Mange som hevder de seiler rundt med spyd i baugen :-)

Link to post
Share on other sites

5 minutes ago, paxo said:

 

Om språk brukes feil, er det vel ikke «å utvikle seg», heller å tape seg.

Mange som hevder de seiler rundt med spyd i baugen :-)


så hvis noen skulle si til deg (i ikke maritim sammenheng) at vi må «sette alle kluter til», så blir de selvfølgelig umiddelbart korrigert og irettesatt?

Link to post
Share on other sites

Thostr skrev for 16 timer siden:

I et par tråder her på båtplassen som jeg har skrevet så har jeg brukt begrepet "kjølsvin" for det området nederst i min glassfiberbåt som kjølen er festet til, og fort blitt korrigert av folk som anser at de kan bedre.

 

Språk handler om kommunikasjon. Vi bruker språket til å kommunisere.

Om du opplyser at du har en glassfiberbåt og hvilken type, og snakker om kjølsvinet i denne båten, ja da forstår alle hva du snakker om.

Selv de som føler behov for å korrigere, og legger ut i det vide og brede om trebåter, spant osv. forstår det meget godt.

Om de ikke hadde forstått hva du sikter til, hadde de heller ikke forstått hva det var de på død og liv skulle korrigere. Så det er vel helst for å vise at ja, det her har de greie på.

Du kan trygt fortsette å kalle kjølsvinet på din glassfiberbåt for kjølsvin. :thumbsup:.  Det blir forstått. Av alle.

 

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Thostr
3 hours ago, paxo said:

 

Om språk brukes feil, er det vel ikke «å utvikle seg», heller å tape seg.

Mange som hevder de seiler rundt med spyd i baugen :-)

 

Bra forsøk på stråmann-argumentasjon.  Dvs bare et forsøk kanskje, for "baugspryd" vs "baugspyd" har vel for lengst blitt ekvivalenter og skrives om hverandre, se f.eks denne tråden 

 

 

Det er forsåvidt ikke en båtfaglig diskusjon vi har her, men en diskusjon om hvordan språket utvikler seg over tid. Nye ord og anvendelser av ord blir til fordi språkbrukere tar de i bruk, og over tid så ser man hva som har blitt til av nye ord og anvedelser. Og da underforstått: fordi det har oppstått et behov for nye ord i enkelte omgivelser. Man skal ikke være veldig etymologisk interessert for å finne ut at de aller fleste ordene vi omgir oss med har en opprinnelse i helt andre sammenhenger. Jeg har nevt styrbord (og babord som jo henger sterkt sammen med styrbord), og dette vil bli en meget lang tråd om vi skal finne alle andre ord som har en liknende utvikling i anvendelse.

 

Jeg anerkjenner forøvrig diskusjonen vi har her som legitim, selv om jeg har gjort mine beslutninger. Det kan jo være at bruken av et slikt begrep ("kjølsvin") skaper tvetydigheter som er uheldige. Men slik er det jo ikke her. Enn så lenge.  Som @Jannmar skriver så forstår folk meget vel hvilket område det er snakk om gitt |en sammenheng. Og begrepet brukes flittig - fordi det er behov for det - til tross for at trebåt-faglige og andre til stadighet gjør sin entré for å påpeke feil hos andre i begrepsbruken her...

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Morsom tråd! Kjølsvin er et langsgående bord som spantene sitter i, har jeg lært. Hulrommet under dørken hvor kjølboltene sitter, kalles kjølbrønn. Men jeg skjønner hva østlendinger og andre landkrabber mener når de snakker om kjølsvinet på Bavariaen sin, og har ikke noe behov for å rette på det. 

Redigert av SYC34 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei. Nå har det seg slik at jeg skiftet ut ferskvannspumpen i Hulda. Da sølte jeg mange liter vann ned i SB kjølsvin. For det er ikke drenering fra SB kjølsvin og inn til kjøsvinet som ligger under motoren. For så vidt greit, bare ikke vannet finner veien til forre kjølsvin, for der er baugpropellen montert.

 

Lurer på om vi kan finne på et gøy ord for motoren, altså dieselmotoren? Slik at de som ikke har greie på det ikke skjønner hva det dreier seg om? Eller 'waterstag' er et fint ord. Kanskje vi kan bruke det ordet til noe annet?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...