K.I.S.S. Startet 4.Juli.2021 Link til dette innlegget Startet 4.Juli.2021 har en temperatur på 100 c ved fult pådrag, dette gjelder en 3208 caterpillar på 375 hk. hva er normalt og hva er årsaken til dette ? Sitér dette innlegget Link to post
larole Svart 4.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2021 Du må endre tittelen til noe som forklarer problemet ditt. Sitér dette innlegget Link to post
vikjo Svart 4.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2021 Hadde tidligere to slike motorer 425 hestere, en fra slutten av 80-tallet som viste 80 grader og en fra 99 som låg på 90 grader. Hva er temperatur på lavere belastning? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2021 85 grader. Tett kjøler? Sitér dette innlegget Link to post
baatglede Svart 4.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2021 (redigert) Jeg har opplevd at instrumentet har vist for høy temperatur. Jeg ville ha sjekket med IR termometer rett på blokka for å se at den høye temperaturen er reell. https://www.biltema.no/verktoy/maleverktoy/maleinstrumenter/ir-termometre/ir-termometer-2000044496 Redigert 4.Juli.2021 av baatglede (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
K.I.S.S. Svart 7.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2021 (redigert) Har sjekket med et IR termometer det var samme temp. på motorblokka som på instrumentet. jeg kjørte motoren i ca. en time på tomgang og da var temperaturen 77 grader på motorblokka og instrumentet. og da var smøroljetrykket 2 bar. har ikke testet den på max fart enda tar det senere. Redigert 7.Juli.2021 av K.I.S.S. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 7.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2021 Sjekk termostatene dine. Du kan ta dem ut, for enkel sjekk. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
baatglede Svart 8.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2021 Oljetrykket på mine pleier også å falle ned mot 2 bar år de blir varme. For å ta ut termostatene må varmeveksler løsnes og vippes fram. Jeg ville ha sjekket "enkle" ting slik som sjøvannsfilter og impeller i sjøvannspumpe først Sitér dette innlegget Link to post
K.I.S.S. Svart 13.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2021 K.I.S.S. skrev On 7.7.2021 at 17.42: Har sjekket med et IR termometer det var samme temp. på motorblokka som på instrumentet. jeg kjørte motoren i ca. en time på tomgang og da var temperaturen 77 grader på motorblokka og instrumentet. og da var smøroljetrykket 2 bar. har ikke testet den på max fart enda tar det senere. Etter å ha gjort ren varmeveksler og spylt gjennom ferskvannskanalen og sjøvannskanalen i motoren ,satte inn nye termostater kontrollert sirkulasjonspumpen , innpeller i sjøvannspumpe alt dette er ok, men fikk en temperatur på motor på 86 grader c og 89 grader c på instrumentet ved 1500 omd. i 3 timer . kuttet ut den gamle minus kabelen på instrumentet , med en ny minus kabel direkte fra batteriet til instrumentet , var ute på fjorden og kjørte med belastning på 2700 RPM i ca. 1 time. Fikk da en temp. på motor på 88 grader og på instrumentet 88 grader. Er meget godt fornøyd med resultatet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.August.2021 Link til dette innlegget Svart 13.August.2021 Det må være akseptabelt resultat. Så vidt jeg husker er disse motorene på rundt 14 liter. De er lavt 'trimmet' og er beregnet på å gå på høy last over lang tid. Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 13.August.2021 Link til dette innlegget Svart 13.August.2021 Temp høres normalt ut på din motor.3208 er levert i veldig mange utgaver helt fra 150 hk til 435 i lystbåtutgave med Max rpm ved2700 gammel sliter min favoritt motor . Sitér dette innlegget Link to post
K.I.S.S. Svart 13.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2021 mawilu skrev 12 minutter siden: Temp høres normalt ut på din motor.3208 er levert i veldig mange utgaver helt fra 150 hk til 435 i lystbåtutgave med Max rpm ved2700 gammel sliter min favoritt motor . Ja det er en cat. 3208 V8 på 375 hk. ca. 2000 timer år 1989 Sitér dette innlegget Link to post
baatglede Svart 14.August.2021 Link til dette innlegget Svart 14.August.2021 Disse motorene er viss svært holdbare til båtbruk(. Manualen til min 3208 sier at maks 1% av driftstimene skal være på maks turtall for å få "fornuftige vedlikeholdskostnader" (litt fritt oversatt fra engelsk). Tolker vel dette dit hen at en ikke bør kjøre disse motorene på høy turtall (2700 - 3000) omdreininger i lange perioder. Dette samsvarer for øvrig med ting jeg har leste andre steder på nettet. Noen som har noen tanker i forhold til dette? Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 14.August.2021 Link til dette innlegget Svart 14.August.2021 Husker jeg ikke helt feil er Max turtall 2800 så å kjøre den i 3000vil jeg ikke anbefale ,som jeg skrev tidligere er de levert i mange utgaver noen beregnet til å kjøre med høy belastning i mange dager derfor mindre hk på endel oppsett Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.