Jump to content

Kjøp av AIS


Harald-

Recommended Posts

Lurer på å gå til innkjøp av denne AIS'en:

 

http://www.seamarknunn.co.uk/catalog/items/item4197.htm

 

Noen som har kjøpt fra dette frimaet?

Noen som vet porto/moms etc?

Regner med at denne kan sette direkte opp i mot plotter, for å få fram trafikken på skjermen dersom programmet er beregnet på dette?

 

 

Finnes der VHF'er som kan sende ut AIS signal til plotter?

Redigert av Olav Ringdal Jr. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Seatronic selger samme sak for 1600 norske. Tviler vel på at det blir noe rimeligere med moms og gebyret som staten skal ha for å la deg få betale momsen...Nå får du vel riktignok fratrekk for britisk moms men det skal vel litt til for at det lønner seg likevel?

Hvilket gebyr er det staten tar? Alt utenom mat og klær er tollfritt i Norge. Moms må du selvsagt betale.
Link to post
Share on other sites

Hos Navtech i Egersund kan du kjøpe den for ca. 1.600,-

Her i dems Webshop

Men jeg vet Seatronic også sleger for Navtech.

 

Har også lurt på denne, kobles rett til PC med f.eks Winchart nautiQ (som brukes i Månestråle :wink: )

 

Men noen som vet om man kan bruke den vhf antenna man allerede har, da sammen med vhf, eller om man MÅ ha egen antenne?

 

:smiley:

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

Etter ett års bruk av denne boksen setter jeg den nå inn i Astor. Kjekt å ha på laptoppen sammen med GPS-plotteren.

 

I løpet av vinteren skal dette spille sammen.

 

Fra hjemmeposisjon har jeg på gode dager en rekkevidde på rundt 50 kvartmil. Men jeg bor høyt (150 moh) og ser godt utover fjorden.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Kan Telchart V ver. 1.47B motta fra denne AIS'en?

Jeg vet losbåtene her i fjorden bruker Telchart og da med AIS, vet ikke hvilken mottaker de bruker. Men regner med at dettte også går på NMEA signaler, og er temmelig sikker på at du kan bruke den på din Telchart. :smiley: Lykke til!

 

Noen andre her på forumet som har prøvet dette i Winchart? Jeg vet det går men lurer på hvordan dette blir presentert i kartet i tillegg til "ikonet" for båt. Må en "klikke" for å få info? Eller vises navn fart og retning f.eks ved siden av båten? det hadde vært konge! Selvfølgelig da med muligehten til å slå det av, eller??

:cheers:

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

...Eller du kan laste ned SeaClear II helt gratis fra SeaClear

 

Du kan benytte BSB kart til dette programmet, som leser GPS data og AIS data og presenterer disse trackene i kartet.

 

Men vær klar over at AIS boksen fra NASA benytter 38400 baud hastighet på NMEA data, mens de fleste GPS'er benytter standard 4800 baud. Da må du ha 2 COM porter på PC'en for å benytte både GPS og AIS siden de har forskjellig hastighet.

 

Vedr. antenne må man ha egen antenne til AIS, da inngangstrinnet i AIS enheten kan sprenges når du sender på VHF radioen hvis de benytter samme antenne.

Link to post
Share on other sites

...Eller du kan laste ned SeaClear II helt gratis fra SeaClear

 

Du kan benytte BSB kart til dette programmet, som leser GPS data og AIS data og presenterer disse trackene i kartet.

 

Men vær klar over at AIS boksen fra NASA benytter 38400 baud hastighet på NMEA data, mens de fleste GPS'er benytter standard 4800 baud. Da må du ha 2 COM porter på PC'en for å benytte både GPS og AIS siden de har forskjellig hastighet.

 

Vedr. antenne må man ha egen antenne til AIS, da inngangstrinnet i AIS enheten kan sprenges når du sender på VHF radioen hvis de benytter samme antenne.

 

Du kan også benytte en overgang fra USB til COM som lager en ny port for deg. På min maskin heter den com7.

 

Mange nye bærbare Pcer har ikke com-porter og da er dette løsningen. SeaClearII har jeg benyttet til AIS uten spesielle problemer.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Tror du det er vanskelig å skrive en applikasjon på PC'n som tar imot NMEA fra "black box" NASA AIS og sender de til, eh, "en annen enhet" som ARPA mål?

 

Geir

Det finnes produkter på markedet som kan endre en NMEA setning og videresende denne. Et eksempel på dette kan du se her

 

Et annet sted på nettet finnes en oversikt over forskjellige typer programvare og black-bokser som håndterer NMEA. Se her

 

Har ikke prøvd noe av dette selv, men kommer til å prøve et rent NMEA filter fra min autopilot til GPS/plotter/radar for kun å motta heading data fra kompass og ikke all annen informasjon. Kommer til å kjøpe inn denne, så får vi se om den gjør jobben. (Liten avsporing fra AIS, men ikke langt fra.. :lol:

Link to post
Share on other sites

...........Men vær klar over at AIS boksen fra NASA benytter 38400 baud hastighet på NMEA data, mens de fleste GPS'er benytter standard 4800 baud. Da må du ha 2 COM porter på PC'en for å benytte både GPS og AIS siden de har forskjellig hastighet.

Nej det behövs ikke...

 

jag har NASA AIS engine.....

 

man ansluter GPS'n (4800) till NASA AIS Engine som sender vidare både GPS-signalen og AIS-infon i samma kabel til PC'n så det rekker med en COM port

 

 

The unit is supplied with a 12 volt power cable and a 9 pin serial computer cable. For convenience the engine can also recive NMEA information from a GPS receiver (at 4800 baud) which it then sends on to the display with the AIS data (at 38,400 baud).

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

man ansluter GPS'n (4800) till NASA AIS Engine som sender vidare både GPS-signalen og AIS-infon i samma kabel til PC'n så det rekker med en COM port

The unit is supplied with a 12 volt power cable and a 9 pin serial computer cable. For convenience the engine can also recive NMEA information from a GPS receiver (at 4800 baud) which it then sends on to the display with the AIS data (at 38,400 baud).

Aha! Spennende - skal prøve dette. Takk for tipset! :cheers:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...