Jump to content

Kjøp av AIS


Harald-

Recommended Posts

Er det mulig å lure eldre NMEA utstyr som kan motta ARPA-mål til å få disse fra AIS isteden?

 

Geir

Nix.Ikke uten å massere dataene eksternt.

De har forskjellig identifier (RA/AI). Radarn kommer i klartekst, attention $, mens AISen kommer komprimert, attention !.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Det finnes produkter på markedet som kan endre en NMEA setning og videresende denne. Et eksempel på dette kan du se her

 

Et annet sted på nettet finnes en oversikt over forskjellige typer programvare og black-bokser som håndterer NMEA. Se her

 

Har ikke prøvd noe av dette selv, men kommer til å prøve et rent NMEA filter fra min autopilot til GPS/plotter/radar for kun å motta heading data fra kompass og ikke all annen informasjon. Kommer til å kjøpe inn denne, så får vi se om den gjør jobben. (Liten avsporing fra AIS, men ikke langt fra.. :lol:

Dette skulle jeg også hatt.

Har en fluxgate kompass som sender HDG, og jeg skulle hatt HDT for å få styrestrek på radar/plotter.

Skal bli spennende og høre om non har erfaringer med disse blackboksene...

Link to post
Share on other sites

Det er vel ingenting i veien for å installere dette i dag, men det koster jo flesk.

Kommer vel opp som klasse B når MMSI er lagt inn.

både ja og nej...ingen kan nog hindra dig idag o installera en class A.....möjligtsvis ekonomin,

men det skall komma klass B transpondrar som er lite enklare, ikke sender lika mye info o ikke lika ofta,

men jag vet ikke om 'standarden' er fastlåst enn ?!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...