tom Cognac Startet 6.Juli.2021 Del på Facebook Startet 6.Juli.2021 Jeg har sparklet flere steder på båten min (har brukt BT's gelcoatsparkel). Etter sparkling her jeg pusset - og finpusset. Nå har jeg ørten ganger vasket over med reint vann fra springen. De første gangene jeg vasket over ble selvfølgelig vannet i bøtta hvitt (som sparkelfargen). Jeg forventet at etter hvert som jeg vasket ville vannet i bøtta bli reinere og reinere! Men etter utallige vaskinger har vannet i bøtta fortsatt hvitfarge, Ikke så mye som etter første gang, men det er ikke reint! Jeg bruker nye mikrofiberkluter hver gang. Det jeg lurer på er: De stedene hvor jeg har sparklet - er det herfra "oppløst" sparkel kommer fra? Tåler ikke sparkelen vann - selv om den er ferdig herdet og ferdig slipt? Jeg skal selvfølgelig gå over med avfetter (degreaser) før jeg primer og lakkerer. Jeg synes bare det er rart at vannet i bøtte ikke blir reint etter ørten ganger vasking. Når kan jeg gi meg med vaskingen og gå over til avfettingen? Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Lars H. Svart 6.Juli.2021 Del på Facebook Svart 6.Juli.2021 Kanskje slutte med microfiberkluten som "rubber" opp det den brukes på? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
tom Cognac Svart 6.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2021 Lars H. skrev 17 minutter siden: Kanskje slutte med microfiberkluten som "rubber" opp det den brukes på? OK - Takker for svar, hva anbefaler du da til å vaske med? Gamle laken etc? Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Lars H. Svart 6.Juli.2021 Del på Facebook Svart 6.Juli.2021 (redigert) Ja, hvorfor ikke? Eller en svamp, eller en . . . .. ? Egentlig har jeg aldri hørt om iherdig vasking med vann etter en slik jobb. Men for all del, det kan være noe galt med sparkelen din, BT? Redigert 6.Juli.2021 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
tom Cognac Svart 6.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2021 Lars H. skrev 18 minutter siden: Ja, hvorfor ikke? Eller en svamp, eller en . . . .. ? Egentlig har jeg aldri hørt om iherdig vasking med vann etter en slik jobb. Men for all del, det kan være noe galt med sparkelen din, BT? Jeg skal hellakkere alt over fenderlist (Flipper 640HT), jeg gjorde samme jobben i fjor under fenderlist. Dessverre husker jeg ikke hvordan BT sparkelen oppførte seg da - baugen var rimelig "oppspist" av div. møter med brygger og svaberg. Men resultatet ble veldig bra - til slutt. Problemet er bare at hukommelsen min er ikke god lenger (er en gammel gubbe ), og vil helst at sluttresultatet skal bli like bra som det ble under fenderlist. Jeg tar en ny vaskerunde med noen rester av gamle dynetrekk - så ser jeg hvordan det går. Blir vannet i bøtte bortimot reint etterpå er det jo bare å gå igang med avfetting før priming og lakkering Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Komodo Svart 6.Juli.2021 Del på Facebook Svart 6.Juli.2021 Lars H. skrev 1 time siden: Men for all del, det kan være noe galt med sparkelen din, BT? Ja. Enten det eller at du ikke har klart å røre inn herderen godt nok. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tom Cognac Svart 6.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2021 Komodo skrev 16 minutter siden: Ja. Enten det eller at du ikke har klart å røre inn herderen godt nok. Vanskelig å si - jeg tror jo at jeg har rørt herderen godt nok inn, holdt på i allefall i kanskje 1 - 2 minutt med en ganske liten klatt (kanskje en spiseskjestørrelse - hvis du skjønner?). Jeg vasket båten med reint vann og mikrofiberklut i dag (det var før Lars H trodde at kluten kanskje var noe av problemet) og vannet i bøtta så etterpå ut som ganske utvannet skumma melk - altså ikke helt reint! Jeg så ikke bunnen i en 10 liters bøtte fylt ganske godt opp. Tror du det gjør noe om jeg avfetter nå? Det virker som om de stedene jeg har sparklet - og slipt (startet med 40k papir - så 120k og avsluttet sliping med 240k papir) er steinharde! Hva hadde du gjort? Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Sørlandet2 Svart 6.Juli.2021 Del på Facebook Svart 6.Juli.2021 Det er ikke tørr, oksidert gelcoat fra det gamle området du vasker av? Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 6.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2021 Sørlandet2 skrev 36 minutter siden: Det er ikke tørr, oksidert gelcoat fra det gamle området du vasker av? Godt sp.mål, jeg vet ikke. Vet du hvordan jeg kan finne det ut? Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Sørlandet2 Svart 6.Juli.2021 Del på Facebook Svart 6.Juli.2021 altera mulier skrev 5 minutter siden: Godt sp.mål, jeg vet ikke. Vet du hvordan jeg kan finne det ut? Hvordan er det når du vasker/skrubber et annet område på overbygget med mikroklut og vann? Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 6.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2021 Sørlandet2 skrev 30 minutter siden: Hvordan er det når du vasker/skrubber et annet område på overbygget med mikroklut og vann? Jeg har bare vasket hele overbygget under et, men du gir meg noe å tenke på her. I morgen skal jeg vaske et område hvor jeg ikke har sparklet, altså bare gammel gelcoat/topcoat fra da båten var ny. Kanskje jeg ser noe da. Referat følger Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.