Jump to content

Vikeplikt fra styrbord. Hvor nærme er for nærme?


PiperBill

Recommended Posts

BØstrøm skrev 43 minutter siden:

At seilbåter har forkjørsrett kommer av en grunn.

En aldri så liten avsporing fra min side, men jeg skulle ønske folk sluttet å snakke om "forkjørsrett" og andre rettigheter på sjøen.

På sjøen har man ingen rettigheter i henhold til lovverket/ sjøveisreglene. Man har bare plikter:

Plikt til å vike (eks motorbåt viker for seilbåt)

Plikt til å holde kurs og fart - engelske uttrykket "stand on". (Eks seilbåt har plikt til å holde kurs og fart så langt det lar seg gjøre når motorbåten skal vike unna. At seilbåter ikke kan følge en eksakt kurs/hastighet er jo hovedårsaken til at motorbåter skal vike for seilbåter.)

Plikt til å holde utkikk, osv...

Link to post
Share on other sites

Kjetil1 skrev 13 minutter siden:

 

Flåsete kommentar som viser lite forståelse. Igjen godt eksempel som viser at god opplæring som likestiller båttyper er viktig. Og kanskje får seilere til å forstå at vi har vikeplikt for dem når seilet er oppe og i bruk. Ikke når de går for motor med et seil som ikke gir fremdrift.

Noe vi som har båtførerbevis har lært oss hvordan ser ut, da vi måtte lære mye om seilbåt uten vi hadde planer om å eie en :wink:...

 

:thumbsup:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

altera mulier skrev 18 minutter siden:

Om en annen båt krysser baugen min med 4-5 meters avstand når jeg holder 8-9 knop

8 knop tilsvarer ca. 4 m/s. Hvis annen båt krysser 4 meter foran deg er det 1 sekund "klaring".

Ikke mye tid til å reagere dersom noe skjer.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Distansen fram til kryssende båt bør i hvert fall være stor nok til å A) kunne stoppe helt, eller B) foreta en kontrollert unnvikelsesmanøver uten stress. Jeg ser ingen grunn til at noen skal behøve å krysse foran min baug med mindre enn 50 meters avstand i åpent farvann med mindre det er så trangt at 50 meter ikke er mulig. Men da er det heller ikke lenger åpent farvann.
 

Nå har jeg seilt endel regatta og er vant til tette manøvre, men da er alle med under samme forutsetninger, alle har samme mål og kan reglene, og alle er på vakt og er skjerpet. Det blir en slags «koordinert dans». Jeg er IKKE komfortabel med de samme marginene utenfor regattabanen.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Tror mye skyldes uerfarne som har bilkjøring som bakgrunn og som ikke tenker at båt er litt anderledes med tanke på bølger osv. Kjørte gjennom sundet mellom Steilene og Fyrsteilene sist søndag.  Kjørte i ca 6 knop (sliter med å kjøre saktere da dette er tomgang) med min 36 foter gjennom sundet som er smalt og blir tatt igjen av en Bavaria 30 foter i ca 20 knop som passerte med en avstand på maks 5 meter i det smaleste på sundet. I en bil er dette helt  uproblematisk men litt utfordrende med båt pga bølger osv.  Jeg synes jeg har merket en økning i slike nærpasseringer siste årene.

Link to post
Share on other sites

PiperBill skrev for 23 timer siden:

To ganger i fjor og så langt to ganger i år har vi opplevd båt som kommer fra babord med god oversikt på forholdvis åpen vann som ikke viser tegn til å vike. I fjor var det vi som forandret kurs for å passere bak den andre båten. Tenkt ikke så mye over det da det var mange nye båter ute og man skal jo være ganske romslig med tålmodighet  for folk som man antar er ferske båteier. Men de to gangene det har skjedde i år har jeg hold fast på kurset og fulgt nøye med i tilfelle jeg måtte brå stoppe/svinge unna. Det ha resultert i at båten fra barbord har passert med bare noen få meters mellomrom.

Båten min veier 5 tonn og farten min var på 8 knop og den passerende båt litt raskere. Den ene gangen fikk jeg øyekontakt med båtføreren og løfte begge hendene og ristet på hode. Han bare vinket slik man ofte gjøre når man møter andre båten og fortsatt videre. Den andre gangen virket som om båtføreren ikke så oss i det hele tatt men det var jo helt umulig å ikke legge merke til oss. 

 

Det gikk bra all de 4 gangene og sjøveisreglene sier følgende:

 

Når to motorbåter styrer kurser som skjærer hverandre og det er fare for sammenstøt, skal den som kommer fra babord vike for den som kommer fra styrbord. 

 

Spørsmålet er hvor nærme er for nærme? Om en annen båt krysser baugen min med 4-5 meters avstand når jeg holder 8-9 knop. Er det innafor? Jeg mener det ikke er det men kanskje jeg er for streng?

Jeg opplever det samme som TS stadig vekk rundt Bergen. Jeg fikk forklart en gang at man bevisst eller ubevisst bruker et punkt å sikte etter når man kjører. Selv bruker jeg enten kompasset eller et punkt på land. Uansett skal man tydelig vise den andre båten at man holder unna. Jeg leverte båten min på verksted her om dagen på grunn av problemer med motoren. Jeg får ikke fullt turtall, og går derfor i maks 4-6 knop. Jeg opplevde at en svær cabincruiser kom alt for nært  selv om den hadde all verdens plass på sin side — når jeg var på vei til verkstedet. Jeg svingte også tidlig mot styrbord for å komme meg unna, men den fortsatte rett mot meg. Den kom i motsatt fartsretning i forhold til meg. Båten min er normalt ganske kjapp, så det kan være han tenkte at jeg kunne flytte meg raskere enn jeg gjorde. Likevel skal han holde seg til siden sin og ikke presse andre båter unna. Det var mer enn god nok plass til begge båtene i fjorden. 

Link to post
Share on other sites

Avstanden bør være slik at man har god tid selv om en av båtene får motorstopp. Da vil avstanden variere med fart, vekt og størrelse på de to båtene.

Jeg synes at langs hovedleia, og spesielt midt i, må man forvente relativt nære passeringer og endel bølger. Går man sakte og ikke ønsker bølger bør man kanskje gå i ytterkanten av leden på sin side.

Skjelden det kommer to sværinger i plan 60 m fra land.

Mons

Link to post
Share on other sites

Som fører av en skikkelig fjordplog, prøver jeg alltid å holde god avstand ved overtaking. Har selv opplevd «forbikjøring» på kloss hold når vi går sakte. Da har man ikke til å legge baugen mot bølgene, og man ominnreder alt man har glemt å sjøsikre. Verst er det når de kommer på innsiden, og man er tett på land. Dog er det ikke alltid lett å holde god avstand når man skal forbi en som ligger midt i leien. Men på smale steder, er det bare å trekke av og vente til det blir plass å gå forbi på fornuftig vis. I hovedleien kan man ikke trekke av hele tiden, men her er det god plass om folk tenker plassering av egen skute. Ellers er det bare å følge trafikkreglene, og her har man bare plikter. Ingen rettigheter😎 Hensyn ser ut til å være fraværende hos enkelte dessverre. Men håper dette skyldes mangel på erfaring med egen skute, og virkningen av egne hekkbølger.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Sp.mål:

Er ikke "alle" båter båter, og seilbåt egentlig defineres som "båt under seil" når den forflytter seg med seil som eneste framdriftsmiddel, og som "motorbåt" når den forflytter seg hvor den ombordværende motoren brukes til framdrift (selv om seilene henger oppe og blafrer). En "motorbåt" har normalt ikke 2 framdriftsmuligheter og blir derfor bare en "motorbåt"

Jeg tenker egentlig på de mange seilbåtskippere som forventer at en motorbåt viker for dem - bare fordi de har klutene oppe, selv om de innlysende går for motor.

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

altera mulier skrev 23 minutter siden:

Sp.mål:

Er ikke "alle" båter båter, og seilbåt egentlig defineres som "båt under seil" når den forflytter seg med seil som eneste framdriftsmiddel, og som "motorbåt" når den forflytter seg hvor den ombordværende motoren brukes til framdrift (selv om seilene henger oppe og blafrer). En "motorbåt" har normalt ikke 2 framdriftsmuligheter og blir derfor bare en "motorbåt"

Jeg tenker egentlig på de mange seilbåtskippere som forventer at en motorbåt viker for dem - bare fordi de har klutene oppe, selv om de innlysende går for motor.

Det stemmer det du sier. Og seilbåter skal også da ha en opp-ned trekant i masten - så å si aldri praktisert i Norge, men i Danmark er det ganske normalt og så vidt jeg forstår blir loven håndhevet også.

 

Folkeskikk tilsier noe litt annet, en seilbåt har gjerne oppe seil for å holde seg stødig eller ha mer fremdrift. Den kan også ha i gang motoren for å ha ekstra sikkerhet på trange steder.

Det kan være arbeidssomt for båter med seil oppe å endre kurs - f.eks. må storseilet over må man enten jibbe eller ta en piruett, ingen av delene er enkelt eller uten jobb. For en båt som går kun for motor er det jo derimot veldig enkelt. Jeg har derfor alltid praktisert at jeg viker om jeg går med motor. Av samme grunn prøver jeg alltid å blinke vogntog frem og gi dem god plass - de har masse gir og mye masse, jeg har en elbil som til og med kan bremse av seg selv.

 

Av samme grunn sørget jeg for å vise alle større båter at jeg så dem og viket for dem når jeg hadde skjærgårdsjeep. Min tanke var at en planene tyvefoter er fjordens motorsykkel, den kan tre seg frem hvor som helst og snu på femøringen, og da er det rett og slett bare ufint å tvinge de gamle i sine kassevogner til å måtte jobbe unødvendig :giggle:

(Nå er jeg selv eldre og i kassevogn -  Tu fui, ego eris.)

 

 

 

Så til trådstarters spørsmål: Jo, dette blir helt feil. På sjøen skal man da også vise at man har sett hverandre og styre slik at man klart viser sin intensjon. Jeg opplever ofte at motorbåtførere ikke forstår dette, og også at det ser ut til å at de bruker Havelle som siktepunkt. Endrer jeg kurs, så gjør de det også. Spesielt merkelig blir dette når vi går for seil - en del motorbåter ser ut til å gå i en bue mot oss. 
Men, som sagt før så trøster jeg meg med at vi som oftest er størst - hadde ikke likt å hatt en mindre saktegående båt innenfor Drøbak slik fjorden nå har blitt. 

Link to post
Share on other sites

Min kone, som ikke er båtvant, spurte meg da jeg kjøpte min nåværende båt (etter en uvillig båtfri pause siden 1996)hva er de 3 viktigste "tingene" man må passe på på sjøen. Jeg svarte:

nr 1. Observasjon.

nr 2. Observasjon

og

nr 3. Observasjon.

Selv om det finnes mange gode regler og lover for ferdsel på sjøen mener jeg man kommer langt med de 3 jeg har nevnt. Samtidig lønner det seg å ha stor respekt for havet, vær, strøm og vind. Og så tror jeg det er ganske smart å ikke legge igjen hodet sitt på land, være ydmyk for andre sjøfarende, ha respekt for dem og ikke alltid "stå på krava" i henhold til hva lover og regler tilsier. Det skader ingen om man må foreta en liten unnamanøver for å hindre et sammenstøt, og stemningen blir så mye bedre om man tilfeldigvis skulle treffe på den som ikke fulgte loven når man møtes i havn/uthavn. 

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Jeg var på diverse kurs hos Svenska Kryssarklubben høsten 2013. Tok alt de hadde på planene. Ett av kursene var navigasjon i kystnære farvann. Og der var dette med 'motorseiling' et fremhevet tema. Det vil si seilbåter som går for motor med seilene oppe. Trekanten blir nokså mye praktisert i sydlige danske farvann, ble det opplyst. I Tyskland er politiet virkelig ute etter de som motorseiler uten å ha trekanten oppe. Selv når seilbåtene heiser seil, og motoren er i gang, skal trekanten være oppe. Blir man tatt, vanker det bøter. I Sverige og Norge kan jeg ikke huske jeg har sett noen med trekanten oppe.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...